I denne gjestekommentaren peker Robert Ingvaldsen, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring BI, på fem årsaker til at netthandelen har et «grønt» problem.
Kjære næringsliv, det burde ikke være kundenes ansvar å gjøre netthandel mer bærekraftig.
Netthandelen har hatt en høy prosentvis vekst i Norge. Ifølge SSB har den utenlandske an-delen av våre nettkjøp økt med nesten 500% mellom 2010 og 2018. Under koronakrisen har netthandel blitt nødløsningen for mange butikker som over natten mistet hele kundegruppen sin. Stadig flere hjemmesittende nordmenn strømmet til nettbutikkene for å handle alt fra middagsmat og klær til stereo- anlegg.
Men ikke all vekst er god, ei heller en økonomi drevet av bruk-og-kast-forbruk. Det er på tide å snakke om noen av de utfordringene netthandelen medfører. Mye har «gått under radaren», men nå som grønn markedsføring er i vinden, er det også på tide å utfordre markedsføringens «Customer is king»-mantra.
De fem grunnene til at netthandelen har et «grønt» problem er:
- Returproblematikk
- Sløser bort ressursene
- Nettbutikker er dyre i drift
- Netthandel er generelt min-dre bærekraftig for kundene enn fysiske butikker
- Kundene bryr seg ikke
Les hele kronikken fra BI Marketing Magazine 2020 HER