BI_2_1024x500

Fem grunner til at netthandling er lite bærekraftig

I denne gjestekommentaren peker Robert Ingvaldsen, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring BI, på fem årsaker til at netthandelen har et «grønt» problem.


Kjære næringsliv, det burde ikke være kundenes ansvar å gjøre netthandel mer bærekraftig.

Netthandelen har hatt en høy prosentvis vekst i Norge. Ifølge SSB har den utenlandske an-delen av våre nettkjøp økt med nesten 500% mellom 2010 og 2018. Under koronakrisen har netthandel blitt nødløsningen for mange butikker som over natten mistet hele kundegruppen sin. Stadig flere hjemmesittende nordmenn strømmet til nettbutikkene for å handle alt fra middagsmat og klær til stereo- anlegg.

Men ikke all vekst er god, ei heller en økonomi drevet av bruk-og-kast-forbruk. Det er på tide å snakke om noen av de utfordringene netthandelen medfører. Mye har «gått under radaren», men nå som grønn markedsføring er i vinden, er det også på tide å utfordre markedsføringens «Customer is king»-mantra.

De fem grunnene til at netthandelen har et «grønt» problem er:

  • Returproblematikk
  • Sløser bort ressursene
  • Nettbutikker er dyre i drift
  • Netthandel er generelt min-dre bærekraftig for kundene enn fysiske butikker
  • Kundene bryr seg ikke

Les hele kronikken fra BI Marketing Magazine 2020 HER

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker