Å være markedsfører i dag er en krevende øvelse.
Vi i ANFO vil gjerne slå et slag for markedsføreren og bransjen forøvrig ved å synliggjøre hvilke utfordringer man møter som markedsfører.
Sammen med WFA (World Federation of Advertisers) og nasjonale organisasjoner som ANFO i 28 forskjellige markeder har vi gjort en omfattende undersøkelse. I sum har dette blitt WFA sin største globale undersøkelse til nå. Og ANFO har bidratt aktivt.
Analysen tok for seg roller og oppgaver i dag og i de kommende år. Hvor ligger kompetanseutfordringene og hva må gjøres for å legge til rette for markedsførerens suksess også i fremtiden?
Å være markedsfører og markedsføringsleder er en utfordrende jobb. Ansvarsområdene er brede og svært omfattende. Hvilket i seg selv gjør det utfordrende når man samtidig vet at man bør beherske ganske spesifikke og ganske komplekse fagområder. Man skal være god på strategi, en god og lagbyggende leder, teknologisk fremoverlent, være en kløpper på merkevarebygging osv.
Saken fortsetter under bildet.

Av mykere ferdigheter som trengs i en utfordrende fremtid kan nevnes nysgjerrighet, energi, lidenskap og fleksibilitet. Både myke og hardere egenskaper må altså beherskes.
Markedsdirektøren er viktigere enn noen gang. Og langt fra så død som enkelte eksperter til tider hevder. I fremtiden vil markedsdirektør ta rollen som dirigenten for et orkester bestående av eksperter både internt og hos eksterne partnere. Teamene er sammensatt og mellommenneskelige egenskaper blir avgjørende. Markedsteknologi gir nye muligheter men også utfordringer. Kompleksitet må forenkles og effekter må tas ut.
Man må også bli god på bærekraft, markedsteknologi og dataetikk! For ikke å glemme optimale kundeopplevelser og kundereiser.
Det er lenge siden vi hørte om den tredelte bunnlinjen. Selvsagt stilles det tøffe økonomiske krav til alle som driver business, og kanskje spesielt markedsføreren. Er fremtidens markedsføringsleder den som på vegne av virksomheten evner å ta det endelige samfunnsmessige og miljømessige ansvar? Vi ser vi utfordres i denne retningen. Klarer vi å levere på forventningene?
Markedsføring som disiplin verdsettes. Utfordringen i Norge spesielt ser ut til å gå i retning av innovasjon og generell dristighet. Markedsførere i alle land er enig i at markedsføring er avgjørende for bedriftens vekst og resultater. Kravene til leveranser vil bare bli større. I prosjektet er det identifisert geografiske forskjeller og Norge ligner i veldig stor grad på resten av Europa.
Se video med de viktigste funnene fra undersøkelsen øverst i saken.
Last ned hele undersøkelsen fra WFA HER