Inhousing – ingen «walk in the park»

  • Av Håvard Rønnevig Bakken – Fagdirektør i ANFO

Har norske annonsører undervurdert hvor tøft inhousing er? Det kan virke slik: 45 % hevder de har under­vurdert hvor ressurskrevende inhousing av markeds­føringsoppgaver. Les mer om hva annonsørene mener om inhousing og samarbeidspartnere.

Svekket tro på inhouse-løsninger

Det er etter hvert mye markedsmateriell som skal lages internt; 46 % av annonsørene gjør nemlig betydelige omprioriteringer av medie­ budsjetter fra betalt kommunikasjon til egne kanaler. Markedsoppgavene blir flere og antall spesialistroller har økt de senere år. Det medfører også en kontinuerlig vurderingssituasjon om hvilke roller man skal fylle internt og hvilke man skal lete etter eksternt. Det at «partnerskap innebærer mange utfordringer» og«reklamebyråets rolle styrkes» er interessante funn vi gjort i Den Store Annonsørrapporten. 


«For all the talk of in-housing, big advertisers are still looking to outsource the vast majority of creative executions, with the exception of low-cost, short-form content and influencers».   
WFA/Economist Group/«State of Advertising


Samarbeidspartnere

Rapporten forteller om hverdagsutfordringene til annonsørene. 63% mener det er utfordrende å få nøytrale råd fra samarbeidspartnere og 62% synes det er utfordrende å vite hvilke typer samarbeidspartnere som er optimale. 


Les mer fra Den Store Annonsørrapportens kapittel 9:

Organisering og samarbeidspartnere

Sjekk ut flere funn fra Den Store Annnonsørraporten 2019:

Hvor går markedsføringspengene

Kanalkampen 

Innholdsmarkedsføring og sosiale medier

Annonsørenes utfordringer

Det digitale økosystemet

Holdninger til norske og utenlandske medier

Kundeopplevelse, kundereise og kundeinnsikt

Effekt, måling og dokumentasjon

Del dette innlegget: