- Av Håvard Rønnevig Bakken – Fagdirektør i ANFO
Har norske annonsører undervurdert hvor tøft inhousing er? Det kan virke slik: 45 % hevder de har undervurdert hvor ressurskrevende inhousing av markedsføringsoppgaver. Les mer om hva annonsørene mener om inhousing og samarbeidspartnere.
Svekket tro på inhouse-løsninger
Det er etter hvert mye markedsmateriell som skal lages internt; 46 % av annonsørene gjør nemlig betydelige omprioriteringer av medie budsjetter fra betalt kommunikasjon til egne kanaler. Markedsoppgavene blir flere og antall spesialistroller har økt de senere år. Det medfører også en kontinuerlig vurderingssituasjon om hvilke roller man skal fylle internt og hvilke man skal lete etter eksternt. Det at «partnerskap innebærer mange utfordringer» og«reklamebyråets rolle styrkes» er interessante funn vi gjort i Den Store Annonsørrapporten.
«For all the talk of in-housing, big advertisers are still looking to outsource the vast majority of creative executions, with the exception of low-cost, short-form content and influencers». WFA/Economist Group/«State of Advertising
Samarbeidspartnere
Rapporten forteller om hverdagsutfordringene til annonsørene. 63% mener det er utfordrende å få nøytrale råd fra samarbeidspartnere og 62% synes det er utfordrende å vite hvilke typer samarbeidspartnere som er optimale.
Les mer fra Den Store Annonsørrapportens kapittel 9:
Organisering og samarbeidspartnere
Sjekk ut flere funn fra Den Store Annnonsørraporten 2019:
Hvor går markedsføringspengene
Innholdsmarkedsføring og sosiale medier
Holdninger til norske og utenlandske medier