Bli kjent med Jaroslava Juricova-Olsen fra Salma Brands. Hun er jurygeneral i årets ANFO Effekt og en av de 44 jurymedlemmer som har jobbet hardt med å plukke ut vinnerne av de beste markedsføringskampanjene i 2019.
Hvor har du det fine navnet ditt fra?
Jeg ble født og oppvokst i Slovakia, hvor Jaroslava er et relativt vanlig navn. Navnet Jaroslava har slaviske røtter og kommer fra to gamle slaviske ord: «Yar» (sterk, brennende, avgjørende) og «Glory» (ære, pris, prakt). Dette måtte jeg faktisk google frem…
Hva er din hobby?
Akkurat nå er jeg i en livsfase hvor det er litt lite tid til egne hobbyer. Da er det viktig å finne noe som man kan gjøre sammen med barna og heldigvis er slalåm noe vi alle i familien er veldig glade i.
Hva er din favorittbok og hvorfor?
Jeg har faktisk ikke en favoritt bok, da alle bøker er forskjellig og har noe spesielt å tilby. Men den boken som har rørt meg ekstra mye i det siste er «Tusen strålende soler» fra Khaled Hosseini. Den var til tider vanskelig og vond å lese men den viste den enorme styrken vi mennesker har i oss, selv i de vanskeligste tidene. En annen bok som jeg føler ga meg noe ekstra er «Factfulness» fra Hans Rosling. Denne boken ga meg håp om at verden og samfunnet går i riktig retning, på tross av den enorme mengden negative budskap som vi møter i media.
Hvis du kunne gå tilbake i tid og gi deg selv et godt råd, hvilket råd ville det vært?
Hvis jeg kunne møte min yngre selv, så hadde jeg rådet henne til å slappe litt mer av og å være mer i øyeblikket i stedet for å alltid jage det neste. Og å ikke være så hard mot meg selv, men heller stole mer på min kunnskap og intuisjon.
Har du et godt råd/tips å gi andre i dag?
Fortsett å være nysgjerrig og vær sulten på ny kunnskap.

«Mist aldri lysten til å lære nye ting, fordi da slutter du å utvikle og forbedre deg.»
Bli med på Effest! Kvelden vi kårer vinnerne av ANFO Effekt 2019. Her samler vi bransjen til festmiddag med prisutdeling og show på Wallmans. 13. februar 2020.