MMM; Max Marketing Mix

Alt om MMM-konkurransen

MMM 2020 er gjennomført. Gikk du glipp av prisutdelingen eller vil se den om igjen? Se HER

Konkurransen ble etablert så tidlig som i 1988! Siden den gang er vår bransje og kanskje spesielt mediebransjen totalt endret, teknologien har gjort sitt inntog og data blir nå vekselvis omtalt som vår tids olje eller vår tids valuta.
Det digitale økosystemet er krevende. Men mulighetene, og gevinstpotensialet er også ganske fantastisk.

Det viktigste kriteriet er god bruk at datadrevet markedsføring

MMM er konkurransen for digital markedsføring, der strategi, kreativitet og resultat står sentral i bedømmingen. Det viktigste kriteriet er likevel å vise til god bruk at datadrevet markedsføring, og at kampanjen har en helhetlig plan fra innsikt til gjennomføring.

Med MMM skal vi ha et ekstra våkent og særdeles skarpt blikk på aktørene som aller tydeligst ser mulighetene data gir oss som markedsførere. Vi ser etter dem som kompromissløst og målrettet bruker data ( Martech, adtech, kundereiser, e-post, SoMe, CRM, programmatisk, automatisert og personifisert! ) som utgangspunkt for å skape magiske øyeblikk sammen med sine kunder. Med ambisjon om å løfte egen virksomhet og egne merkevarer til stadig nye høyder!

En typisk vinner i MMM er gjerne en god kreativ tilnærming som leverer klart og tydelig på en innsiktsbasert strategi. På engelsk ville vi gjerne sagt «Storytelling powered by data». Vi er ganske overbevist om at en konkurranse som hyller våre beste initiativ, systematisert læring og deling av beste praksis er et godt grep for at vi som bransje skal løfte nivået på alt det som gjøres av datadrevet markedsføring. Og bevise en gang for alle at markedsføring er ytterst viktig for vekst og verdiskapning.

Våre målgrupper er ikke datapunkt, de er mennesker!

En datadrevet tilnærming trenger heller ikke være vanskelig. Det handler mest om at vi tar strategiske valg med utgangspunkt i data og analyse. Målet vil alltid være å bruke data for slik å kunne tilnærme oss våre kunder på en smart måte. Våre målgrupper er ikke datapunkt, de er mennesker! En moderne markedsavdeling er nå ganske datatung. Vi samler og analyserer data i det aller meste av det vi gjør.

Gode jobber fortjener heder, ære og masse oppmerksomhet. MMM er et ytterst viktig grep for å skape enda mer effektiv kommunikasjon i en verden som nå gir oss nesten uante muligheter.

Kategorier

Kategoriene til årets MMM skal få frem helheten, og støtter opp det komplekse markedet datadrevet markedsføring foregår i! Årets kategorer er delt opp i 3 grupper. Hovedkategoriene er kampanjefokuserte og kanaluavhengige, mens kategorien for kanal skal vise til arbeidet en enkelt kanal har gjort. Kategorien for data skal vise til innsiktsarbeidet i en kampanje. Uavhengig av kategori er det viktigste å vise til bruken av god datadrevet markedsføring

Hovedkategori

Hovedkategoriene er kanaluavhengig, men kampanjefokusert! Her er det viktig å vise til bruken av god datadrevet markedsføring, og det vil legges vekt på innsiktsarbeidet for de ulike kanalene som er brukt. Det kan deles ut bronse, sølv og gull i hovedkategoriene

B2C.
Uavhengig av bransje er det her du sender inn kampanjen som retter seg mot vanlige forbrukere. Målrettet og engasjerende med gode resultater!

B2B
Uavhengig av bransje er det her du sender inn kampanjen som retter seg mot bedriftsmarkedet. Målrettet og engasjerende med gode resultater!

Non-Profit
Dette er gjerne kommunikasjon som appellerer sterkt til følelser med en tydelig “trigger for action”. De aller fleste vil jo oppleve at aktørene bak har svært gode intensjoner. Her kan du sende inn dine beste jobber for non profit og veldedige organisasjoner, kulturaktører i bred forstand, foreninger generelt, utdanning ol.

Bærekraft/CSR
Som ansvarlige samfunnsaktører er dette kanskje noe av det viktigste vi gjør. Her ser vi etter kommunikasjon og kampanjer med ambisjon om å endre verden. Til det bedre!

Kundeservice
I denne kategorien setter vi søkelyset på kundeservice totalt sett og hvor viktig nettopp dette er for bedriftens omdømme, kundeopplevelsen, kundens livsløp og verdi, omsetning og resultater. Vi tror det ligger mange skjulte skatter i mange bedrifters tilnærming til kundeservice. Grad av, og omfang av virkemidler, varierer!

Callsenter
I denne kategorien setter vi søkelyset på callsenteret. Det kan være i form av eksterne løsninger, eler bedriftsinternt. Uavhengig av løsning er det viktig for bedriftens omdømme, kundeopplevelsen, kundens livsløp og verdi, omsetning og resultater.

Studentprisen
Her kommer det et helt realistisk case hvor innsikt og data er sentralt. Caset blir levert av en viktig samarbeidspartner til ANFO. Det er det gratis å delta. Vinnercaset premieres med kr 10 000 og vil få scene tid hos ANFO

Kategori – Kanal

Kategorien for kanal er kanalavhengig, og det skal vises til bruken av den enkelte kanal. Det viktigste her er å vise til det arbeidet kanalen har gjort for kampanjen, og rasjonale for hvorfor den kanalen ble brukt. Det er kun 1 vinner per underkategori

Best bruk av: E-post
Det er en krevende test å “overleve” en stadig mer overfylt innboks. Det handler da gjerne om timing og relevant skreddersøm av budskap. Da kommer gjerne resultatene også.

Best bruk av: Søk
Her ser vi etter gode caser hvor søkeordsmarkedsføring og optimalisering er det sentrale. Vinneren har helt sikkert en krystallklar strategi.

Best bruk av: Sosial media
Vi deler og sprer gode og mindre gode saker i sosiale media mer eller mindre kontinuerlig. Her ser vi etter caser hvor skreddersydd datadrevet interaksjon skaper engasjement og gode opplevelser med historiefortelling og kreativitet. Relevansen øker dermed for våre målgrupper.

Best bruk av: Video
At video er hot er udiskuterbart. Både Tik Tok og YouTube bekrefter det. Vi vil ha caser hvor relevant data er inspirasjon og kanskje utgangspunkt for den gode filmen. Kom med det du har enten det er SOME teasers, videosnutter til nettsider og blogger, testimonials, produktpresentasjoner osv.

Best bruk av: Display
Rett og slett den gode displayannonsen. Intet mer, intet mindre. Du skjønner hva vi ser etter.

Årets innovasjon
Denne kategorein er som seg hør og bør ganske åpen. Og det skal den være. Dette kan være ny teknologi, bruk av teknologi på en ny måte, nye produkter eller tjenester, nye kommunikasjonsmåter ol.

Kategori – Data:

Kategorien for data er innsiktsavhengig, og det skal vises til innsiktsarbeidet. Det viktigste er å vise til bruken av data, og hvordan det gjorde strategien for kampanjen bedre. Det er kun 1 vinner per underkategori

Best bruk av: Kundeklubb/lojalitetsprogrammer
Det er mange der ute som bygger kundeklubber i forskjellige former. Caser i denne kategorien kan handle om aktiviteter, bonusprogrammet I seg selv, incentiver brukt, oppsalg og mer salg ol. Sentralt er målet om å beholde og utvikle kunder og engasjere disse.

Best bruk av: Data-baserte Innsikt
Det er sjelden mangel på data. Vi tror flere med fordel burde fokusert på datakvalitet fremfor datakvantitet. Utfordringen er gjerne å oversette data til relevant innsikt og bruke dette i vårt markedsarbeid.

Best bruk av netthandel
Å sette opp en netthandelsløsning er ganske enkelt. Hvordan skape en god netthandelsopplevelse er mer utfordrende. Konkurransen er ekstrem. Hvordan har du satt opp din løsning? Er det enkelt å bevege seg rundt i butikken? Har du en enkel betalingsmodell? Hva med bytting og retur? Kort sagt hva har du gjort for å stå frem som en god og tidsriktig nettbutikk.

Regler

MMM 2021 er åpen for arbeider som er gjennomført i tidsrommet fra 20.09.2020 til 17.09.2021
Studentprisen er kun åpen for aktive studenter ved innleveringsfrist. Caset blir tilgjengelig fra mandag 16.08.2021 og skal leveres innen 17.09.2021.

Prisutdeling

4. november 2021

Kostnad

Pris for innsending av case (ekskl. mva.):
ANFO-medlem pr. underkategori: kr 4.500,-
Ikke-medlemmer pr. underkategori : kr 6 500,-
Studentpris: Gratis

Sist MMM vant Pol og DNB gull i kategorien B2B med kampanjen DNB Ringvirkninger.

Tidligere vinnere

I 2020 ble MMM gjennomført helt digitalt. De to siste «fysiske» MMM ble gjennoført på DOGA i 2018 og på Rockefeller i 2017. Les mer her:

Del denne siden:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker

Del denne siden:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin