Detaljhandelen står overfor store, nye utfordringer. Kjente og kjære oppskrifter på suksess utfordres nå av teknologisk, politisk og samfunnsmessig utvikling. Hva skal vi gjøre når dagens metoder ikke lenger gir det resultatet vi ønsker?
I fremtiden må vi forstå og utnytte helt andre mekanismer enn de som er aktive i dag, både i butikk og i kommunikasjon. Derfor arrangerer ANFO i samarbeid med Schjærven heldagskonferansen Rethink Retail, som en guide for et fremtidsbilde i endring.
- Vi gir deg en dag med inspirasjon og konkrete tips om hva som må til for å lykkes med å legge til rette for fremtidens handleopplevelser.
- Vi går i dybden på nordiske retaileres tanker om innsikt, forbrukerforståelse, utvikling av butikkkonsepter både fysisk og på nett, og om å fortelle gode og relevante historier. Sist, men ikke minst, hvordan oversetter vi alt dette til vellykkede strategier og kundemøter?
- Vi presenterer både utfordringer og løsninger på Rethink Retail 2020, og du vil få operativ kunnskap som svarer på dine strategier og gir deg en forsmak på hva fremtiden vil bringe.
Program
Velkommen
Thomas Rønnerud, sponsor- og medlemsdirektør – ANFO
Hvordan Klarna har blitt et av verdens største fintech selskap, med fokus på brukeropplevelse og merkevarebygging
Thomas Elvestad, Marketing Direktor – Klarna Norge
Det er bedre å bli sett en gang enn å bli oversett mange
I oppmerksomhetens tidsalder trenger vi en bedre måleenhet enn synlig visning (Viewable Impression) som Google og Facebook sine kjøpsalgoritmer optimaliserer mot. Vi i Re:Media har begynt å bruke noe vi kaller for sekunder med budskap (Seconds With Message) for å få en bedre forståelse av hvilken mulighet for reell påvirkning mediekjøpene våre faktisk leverer.
Are Thu, Head of Business Intelligence – Re:Media
Black Friday hver dag: Innovasjoner i last mile under og etter pandemien
Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon – Posten og Bring, og er ekspert på digital strategi, innovasjon og netthandel.
Varehandelens ringvirkninger
Maja Flaatten, seksjonsleder marked og digitalt salg –DNB
Hvordan svenske Nicks økte salg og distribusjon med sitt Amazon partnerskap
NICK’S er en ledende svensk aktør i kategorien «uten tilsatt sukker». I deres produktrange kan nevnes iskrem, sjokolade og snacks. NICK‘s setter fokus på de gode tingene i livet, uten å kompromisse på verken smak eller innhold. Rett og slett et godt alternativ uten tilsatt sukker, gluten og unødvendige kalorier. De har i dag flere distribusjonsformer; vanlig dagligvare, apotek og helsekost samt salg via idrettslag og foreninger. Siden 2018 også med Amazon (D2C). Amazon ble raskt en av selskapets viktigste kanaler for vekst. Nettopp det å se på Amazon som en samarbeidspartner og ikke som en konkurrent er tema for dette innlegget.
Pierre Magnusson, Head of E-Commerce – NICK’S Han har erfaring fra e-handel, salg og logistikk fra flere selskaper i bl.a. Tyskland og Sverige.
Hva har gjort at Kid har klart seg bra ?
Anders Fjeld, CEO – Kid/Hemtex
Hvor i bærekraftstrappa står din bedrift?
Har du valgt å kjøpe kvoter eller støtte WWF? Har du gjort noe aktivt for å redusere bedriftens eget fotavtrykk? Stiller du strengere krav til underleverandørene dine – eller er du i gang med å tenke sirkulærøkonomi? Det finnes ulike strategier for grønn omstilling. Du får en kort presentasjon av trappemodellen, pluss noen eksempler som gjør det enklere å diskutere hvilke muligheter din bedrift har.
Ingrid Leren Wathne, Kreativ leder – Schjærven Reklamebyrå
NorgesGruppen med ny datadreven mediesatsning
Med Sylinder Media åpner Norges største annonsør helt nye muligheter for mediebyråer, media og leverandørene. Dette gjør de med samtykkebasert Trumf data på 1,4 millioner brukere. Tilbudet som først tilbys leverandører til NorgesGruppen vil øke både presisjon og effekt av de forskjellige markedstiltakene. At førsteparts data på 1,4 millioner brukere har sin soleklare verdi er udiskuterbart.
Truls Fjeldstad, Marketing and Business Intelligence Director i NorgesGruppen, CEO – Sylinder AS
Neste generasjon setter kursen; hvilke forventninger må du levere på for å skape videre vekst innen retail?
Handel er en av Facebooks hovedprioriteringer i sin ti-års strategi, og i en nylig gjennomført undersøkelse i Norden har Facebook avdekket hva den unge generasjonen voksne forventer av selskaper de skal legge igjen pengene sine hos og hvordan de vil foretrekke å kjøpe.
Nina K. Hareide-Larsen, Client Partner – Facebook
Kreativiteten er død. Lenge leve kreativiteten!
Hvordan skal vi bruke kreativiteten i en verden der algoritmer, data og automatiseringer hersker?
Øivind Eide og Espen Skrolsvik, kreatører i Schjærven Reklamebyrå