Eventbilde_1

Den Store Annonsørdagen 2023

På DSAD har vi regelmessig hatt besøk av nasjonale og internasjonale tungvektere som Byron Sharp, Sir John Hegarty, Peter Field, Karen Nelson-Field, Ajaz Ahmed, Bob Hoffmann og mange flere. Vi har et attraktivt og svært relevant globalt nettverk av gode kontakter og bransjevenner som gjerne besøker ANFO og DSAD.

På DSAD møter markedsførere, byråer, media og andre bransjeaktører hverandre. I en faglig, men også sosial setting.

Programmet er som vanlig en kombinasjon av fag, inspirasjon og case fra aktører andre kan lære av, og bli inspirert av. Selvsagt lager vi en slik dag ut fra det vi vet våre medlemmer er spesielt opptatt av. 

Noe dere er veldig engasjert i er den årlige undersøkelsen «Den Store Annonsørrapporten». Uten å ta munnen for full er dette bransjens absolutt mest anerkjente faktagrunnlag. Mange sentrale beslutninger i bransjen gjøres med direkte støtte i denne rapporten. Hvert eneste år. 

Rapporten er tilgjengelig kun til konferansens deltagere og ellers medlemmer og samarbeidspartnere.

Nytt av året er at vi starter dagen med å presentere rapporten for så å følge opp flere av de berørte temaene utover dagen. Det blir rett og slett litt mer fag. 

Dagens avsluttes som vanlig med utdeling av konferansens populære Goodiebag. 

09:00 – 09.05 Velkommen

Jan Morten Drange | ANFO


09:05 – 09:50 Shift Happens – The 5 shifts that the best CMOs obsesses over

The world of brand building is a constant hurricane that seems to spin faster and faster, but amidst the volatility the best CMOs in the world have focused their teams down on the 5 fundamental shifts that every business that intends to grow needs to concentrate on.

In this funny, inspiring and highly practical talk Mark will outline what he’s learned from being an advisor to some of the most successful brands and even celebrities in the world to help you and your organisation understand what really matters amongst the tactics traps that most businesses descend into.

Prepare for 5 incredibly powerful paradigm shifts that will put you on the road to perpetual growth no matter what the marketing hurricane throws at you next.

Mark Adams – Senior Vice President and Head of Innovation | VICE Media Group


09:50 – 10.05 Vi kårer Årets Foredragsholder i ANFO

Hvem er det som har vært best i vårt siste konferanseår? Regjerende mester er Britt Otterdal Myrseth fra Deloitte. Listen over tidligere vinnere finner du her.

Jan Morten Drange | ANFO


10:05 – 10:35 Pause ☕️

10:35 – 11:15 Den Store Annonsørrapporten (DSAR)

ANFO sin store årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. Ikke minst har det de siste årene vært en ganske heftig debatt knyttet til en del digitale utfordringer og funn knyttet til relasjonen og tilliten mellom annonsør og deres byråpartnere. Hva mener vi om bærekraft, mangfold og kunstig intelligens? Denne rapporten har svarene! Mest sannsynlig er dette vår bransjes mest etterspurte undersøkelse, hvert eneste år!

Håvard Kvernaas Bakken – fagdirektør | ANFO


11:15 – 11:40 Ringnes; fra prat til handling

Vi er mange i bransjen som stadig refererer til en del internasjonale fagmiljøer og personer. Noen gjør også noe med dette. Ringnes har i mange år jobbet sammen med Byron Sharp & Co i Ehrenberg-Bass Institute i Australia. Ved å jobbe med deres evidensbaserte modeller for blant annet vekst sitter man på et helt annet faktagrunnlag for beslutninger. I dette innlegget deler Merete hvordan de jobber med gjengen i Adelaid og ikke minst hva de får ut av denne tilnærmingen.

Merete Høberg – CMO | Ringnes og medlem i Ehrenberg-Bass Institute Advisory Board


11:40 – 12:25 Lunsj 🍽️

12:25 – 12:50 Når de globale gigantene dikterer spillereglene. På vår bane og definitivt på bortebane!

Avisene er avhengige av trafikk og annonseinntekter. Samtidig bidrar de til å bygge opp plattformene som er deres fremste konkurrenter ved å gi dem gratis innhold. Når Meta overstyrer journalistikken, fyller vi på med bilder og video. Må vi være til stede på plattformer med polariserende algoritmer, fiendtlige kommentarfelt og tette bånd til Kina for å nå ungdommen? Annonsørene sier hvert eneste år at de er bekymret for utviklingen og heier på lokale alternativ. Likefullt velger man ofte å annonsere alle andre steder enn i norske redaktørstyrte kanaler. Hvordan står man, best mulig, i denne absurde spagaten? 

Eirin er en aktiv debattant og da hun begynte å jobbe med sosiale medier i 2012 var det bare gøy. I dag er det mye mer interessant, men også krevende, sier hun. Med mottoet «Troverdighet koster mer enn likes» har hun laget sosiale medier-strategi for DN, Adresseavisen, NRK og Statsministerens kontor. På DSAD deler Eirin sin opplevde status for de ulike plattformene og ikke minst egne tanker om strategi og trender.

Eirin Larsen – sosiale medier-sjef | Dagens Næringsliv 


12:50 – 13:20 AI med Fredrik Pettersson

I hele år har vi satt AI på agendaen. Det har vi gjort fordi vi ganske tidlig så hvordan akkurat denne utviklingen kommer til å prege hvordan vi som markedsførere jobber. Vi har hatt fagdager, AI skoler, presentasjoner og debatter. Og det har vi fortsatt. Fredrik har etablert seg som en kunnskapsrik aktør i bransjen. I dag får du en helt fersk update på hvordan ting ser ut her. 

Fredrik Pettersson – teknologi direktør | ANFO 


13:20 – 13:40 Nytt fra ANFO

Effektprosjektet: ANFOs effektbase inneholder nå 1300 caser. Presumtivt er dette de aller beste markedsføringscasene fra det norske markedet siden vi etablerte konkurransen i 2012. Vi har nå startet en omfattende analysejobb i denne basen. Det er jo noen oppskrifter som beviselig er bedre enn andre. Her presenterer vi noen tanker og skisser for hvordan prosessen ser ut, og ikke minst hva vi kan se for oss her.

Håvard Kvernaas Bakken – fagdirektør | ANFO

Sebastian Haarbye – analytiker | ANFO

Jan Morten Drange – daglig leder | ANFO


13:40 – 14:05 Pause ☕️

14:05 – 14:30 Mester Grønn; Jevn vekst kommer ikke uten dette…

Den Store Annonsørrapporten 2022 viste nok en gang at markedssjefer er usikre på effekten av reklame. Hege og Henning belyser hvordan Mester Grønn har blomstret år etter år ved å bruke innsikt som bidrar til vekst.

Hege Hildeng – markedsdirektør | Mester Grønn

Henning Tunsli – CEO | Penetrace


14:30 – 15:15 Get Your Energy Right!

Humans aren’t designed for business. We aren’t designed for business, but we can make it fit us. Learn how to work with your human design, making work and life a fun and fruitful. Chris shares behavioural tune ups that will change your reality by delivering more impact, clarity, and energy.

Gled deg til å møte Chris Baréz Brown med konseptet Upping your Elvis! Bare smak på ordene: Upping Your Elvis! Her ligger det både forventning og spenning i uttrykket. Vi har alle en Elvis i oss! 

Chris Baréz Brown er mannen bak suksesskonseptet Uppingyourelvis som founding partner og speaker. 

He is fascinated by people and what makes them tick. The author of 4 books, Chris is an internationally acclaimed speaker and expert in the world of wellbeing and creative thinking. Elvis is all about energy. We wake up business by boosting peoples’ awareness, creativity and collaboration to help you win in times of change. Uppingyourelvis talks will engage and inspire any audience. Human, interactive, challenging and fun. Expect to discover your inner Elvis! 

Chris Baréz Brown | Upping your Elvis


15:15 – 15:20 Avslutning og utdeling av årets goodiebag fra Orkla Foods Norge

Eventsponsorer