Siste årets store snakkis er ganske udiskuterbart AI eller kunstig intelligens. Eller for å være helt presis, tilgjengeliggjøringen av såkalt generativ kunstig intelligens for de store massene.
At AI vil, og skal påvirke oss som markedsførere er udiskuterbart. Mange er godt i gang med prøvingen. Noen bruker også AI ganske aktivt.
Kom i gang!
Vi i ANFO mener at annonsørene må prøve det ut, og ikke minst sørge for at leverandører og andre samarbeidspartnere gjør det samme. De som ligger litt foran sine konkurrenter med bruk av AI vil mest sannsynlig få et forsprang som kan bli avgjørende i fremtiden. Det er fullt mulig å være både utålmodig, reflektert og forsiktig på samme tid.

Mest sannsynlig skal du gjøre mye av det samme du har gjort frem til nå også i fremtiden. Det som er nytt er at AI kan hjelpe deg med både tekst, bilde, lyd, film og analyse. Ganske mye raskere enn hva du er vant til. AI vil være et verktøy som mest sannsynlig vil effektivisere de fleste prosesser. Det gjelder både internt, men også hos dine samarbeidspartnere.
Kompetanseheving og opplæring vil være avgjørende i den fasen vi nå er i. Vi tror det er viktig at hele organisasjonen er engasjert og involvert. Ikke minst at lederne er fremoverlent her. Da følger gjerne resten av organisasjonen etter.
Manglende regelverk er ingen sovepute.
Det er mange som roper etter reguleringer, og AI kommer til å bli regulert i fremtiden. Bruken av AI i markedsføringssammenheng vil uansett ikke være det mest kontroversielle med AI. At rammebetingelsene muligens vil endre seg er derfor ikke noe godt argument for å vente.
Markedet ligger alltid foran eventuelle reguleringer, og det skal det også gjøre. Lovgiver skal regulere utviklingen, ikke skape den.
Vær ærlig og transparent
Det kan være utfordringer knyttet til hva som er lovlig, men like mye hva som er etisk riktig. Hvis vi kan bruke billedgenerering som eksempel; Bilder har blitt manipulert i alle tider. Med AI blir dette enda lettere. Og all den tid hver prompt er unik vil også hvert bilde være unikt. Ingen kan egentlig si at det er kopiert eller inspirert av noe helt spesifikt.
Både merking og eventuelle vannmerker har blitt kastet inn i debatten. Dette vil mest sannsynlig være helt umulig å praktisere. Vi må ta i bruk mulighetene som AI gir oss. Vårt råd er å være ærlige og transparente.
Eksempel
I oktober 2023 ble det referert til en annonse for Sparebank 1 som hadde en AI skapt person som illustrasjon. Her ble det mye oppstuss i deler av reklamebransjen da banken brukte en AI generert person som ikke fantes i hovedrollen. Samtidig gav de vedkommende en historie i markedsføringen av banken. Vårt råd i en slik situasjon, og nå i en fortsatt tidlig fase, vil være å si det som det er; Kanskje omtrent som dette? «Personen på bildet er AI generert. La oss kalle han Per. Per er en illustrasjon vi bruker i den historien vi har laget for dette markedsføringselementet. Han finnes følgelig ikke. Men historien er riktig.»
Når det kommer til markedsføring er det avgjørende om bruken av AI leder til villedende markedsføring eller ikke? At man ved utarbeidelsen av kampanjen har benyttet seg av verktøy som AI, er selvsagt ikke villedende i seg selv.

Markedet forventer åpenhet
I de fleste europeiske land forventer opp mot halvparten at man åpent og ærlig forteller om, når og hvordan man bruker AI. Si det rett og slett som det er! Se undersøkelse om bruk av AI HER.
Veien videre
Vår holdning nå i november 2023, altså vel et år etter «slippet» av generativ AI for «massene» i fjor høst er omtrent som dette:
AI vil gi oss svært mange muligheter. Muligheter vi må ta. Men dette er også muligheter med konsekvenser. For oss som markedsførere vil dette medføre endringer både internt i markedsavdelinger, men også hos våre byråforbindelser og andre samarbeidspartnere. Jobber og funksjoner vil endres, noen vil bli borte, og nye vil oppstå.
Som eksempel; Det er ikke gitt at vi i fremtiden vil lage en SOME post, eller et «enkelt» illustrasjonsbilde slik vi gjør i dag. Det vil kanskje en AI-løsning gjøre både bedre og mer kostnadseffektivt. Uansett hva vi gjør og hvordan vi gjør det. En form for sunn skepsis kan være bra å ha med seg.
For kuriositetens del. Dette mener AI om å vente:
- Å være redd for teknologisk fremskritt og nye muligheter er som å klynge seg til en synkende skute mens redningsflåtene driver forbi. Teknologi, spesielt AI og automatisering, er ikke en bøddel som venter på å halshugge arbeidsplasser; det er en gyllen billett til en verden av muligheter, bare for dem som er modige nok til å ta den.
- Dagens arbeidsmarked belønner de modige, de nyskapende, de som tør å utfordre status quo. Så til alle dere som klamrer dere til fortiden med et desperat grep: Det er på tide å slippe taket. Omfavne fremtiden med en blanding av respekt og spenning, og kanskje – bare kanskje – vil dere oppdage at deres beste dager fremdeles ligger foran dere.