Dette skjedde på DSAD

Her får du en oppsummering det som skjedde på konferansen Den store annonsørdagen.

Nok en gang har Den store annonsørdagen gått av stabelen og det ble virkelig en vellykket konferanse! I år hadde vi foredragsholdere fra både inn- og utland, og det var flere av våre egne fagfolk på scenen til stor glede for publikum.

Konferansen ble filmet i sin helhet, og slippes i første omgang for alle deltagere på ANFO-tv i løpet av kort tid.

Noen av høydepunktene fra dagen var at Mark Adams mottok prisen som Årets foredragsholder 2022-2023, Håvard presenterte Den store anrnonsørrapporten som slippes eksklusivt for DSAD-deltagere og ANFO-medlemmer og ikke minst det engasjerende foredraget av Chris Baréz Brown i Upping your Elvis.

Se alle bildene fra DSAD her 📷

Shift Happens – The 5 shifts that the best CMOs obsesses over
Mark Adams – Senior Vice President and Head of Innovation | VICE Media Group

Verdenen av merkevarebygging kan virke som en konstant orkan som spinner stadig raskere. Midt i denne volatiliteten har de beste markedsføringssjefene i verden rettet fokus mot de fem grunnleggende skiftene som enhver bedrift som ønsker vekst, må konsentrere seg om.

I det underholdende, inspirerende og svært praktiske foredraget delte Mark hva han har lært som rådgiver for noen av verdens mest vellykkede merker og til og med kjendiser. Målet med foredraget var å vise hvordan man kan forstå hva som virkelig betyr noe blant det enorme antallet taktikkfeller som mange bedrifter havner i. Gjør deg klar for å lære om fem kraftige paradigmeskifter som peker ut kursen for kontinuerlig vekst, uansett hva markedsføringsorkanen kaster mot deg neste gang.

Les Kom24 sin oppsummering av Mark sitt foredrag her.

Mark Adams trollbandt DSAD-publikummet.

Den Store Annonsørrapporten (DSAR)
Håvard Kvernaas Bakken – fagdirektør | ANFO

ANFO har produsert Den store annonsørrapporten i 10 år. Det er en årlig undersøkelse om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Rapporten har hatt stor betydning i bransjen, og brukes som faktagrunnlag for en rekke beslutninger.

Årets rapport viser følgende nøkkelfunn:

  • Ytterligere nedgang i reklamemarkedet
  • Fortsatt økt satsning på direkte kundedialog og innholdsmarkedsføring
  • Kanalkampen: E-post/sms, Søk, Online Video og Sosiale Medier med sterkest økning. Utfordringer er mange: Måle effekt, integrasjon og utvikle kundeopplevelsen på digitale plattformer
  • Kompetansebehovene er først og fremst AI og effektdokumentasjon 
  • Stor tro på AI 
  • Vi bør bli modigere i kreative løsninger 
  • Investeringsparadokset lever fortsatt – Norske vs. utenlandske medier 
  • Mye bærekraftskommunikasjon fremover, men mange fallgruver 

Som ANFO-medlem får du Den store annonsørrapporten gratis.

Håvard presenterte Den store annonsørrapporten

Ringnes; fra prat til handling
Merete Høberg – CMO | Ringnes og medlem i Ehrenberg-Bass Institute Advisory Board

I flere år har Ringnes samarbeidet tett med Byron Sharp & Co ved Ehrenberg-Bass Institute i Australia, og resultatene er intet mindre enn imponerende.

Empirien ga Ringnes 3 hovedinnsikter som har hatt stor betydning:

  • Unike målgrupper for ett merke gir liten mening
  • Den lange halen av kunder er svært lang
  • Det blir viktig å nå alle kategorikjøpere.. 

I foredraget ble det klart at oppnåelse av mental og fysisk tilgjengelighet er kritisk, og dette bør være det primære fokuset for ethvert merke. Sentralt i enhver vellykket kampanje er kvaliteten i budskapet, som utgjør hjørnesteinen for effektiv kommunikasjon. Bygging av sterke assosiasjoner og relevante koblinger ble betont som nøkkelkomponenter. Behovet for konsekvent høy kvalitet i branding er viktig, og Høberg poengtert viktigheten av variasjon i branding, som inkluderer visuelle, audio- og skriftlige elementer. Å maksimere rekkevidden ble diskutert som en hovedmålsetning, med fokus på å nå en bred målgruppe. Den langsiktige tilnærmingen, kjent som den lange halen, er en strategisk tilnærming spesielt rettet mot rekruttering og styrking av eksisterende kundeforhold. Klarer man få for eksempel få de som drikker 7up to ganger i året, til å drikke brusen tre eller fire ganger i årets så gir det en stor vekst. Vekst kommer fra økning av penetrasjon. Foredraget understreket også at en empirisk basert strategi er avgjørende for å oppnå håndfaste resultater.

Når de globale gigantene dikterer spillereglene. På vår bane og definitivt på bortebane!
Eirin Larsen – sosiale medier-sjef | Dagens Næringsliv 

Eirin stiller spørsmålet «På tide å slå opp med Facebook?». Da DMA og DSA ble vedtatt med stort flertall i EU-parlamentet, har det satt grenser for hva tech giganter kan gjøre. Det som er ulovlig offline er ulovlig online i Norge. Det kreves mer åpenhet og innholdet som deles må ikke være skadelig i seg selv. Norsk lov gjelder i Norge, også på Facebook. De store tech gigantene må derfor styrke mediefrihet og mediemangfold. 

DN bruker sosiale medier for å engasjere fremtidige abonnenter, og avisen skal være gjenkjennelig i alle kanaler; en tydelig og troverdig avsender som kommuniserer i tråd med kanalens egenart.

Eirin Larsen

Generativ AI – fra science fiction til virkelighet
Fredrik Pettersson – teknologi direktør | ANFO 

AI har vært med oss i mange år, i for eksempel klokker, hei google-høyttaleren, Alexa eller Teslaen din. Men det var først i januar i år at det virkelig eksploderte. Da ble generativ AI sluppet for massene. Utviklingen som har skjedd fra januar 2023 til oktober 2023 er helt ekstrem.

Fredrik og AI-avataren hans.

Fredrik viste flere eksempler på hvilke resultater han har fått ved å gi den samme promten til det samme programmet i januar versus oktober 2023.  Promten var: Norwegian fisherman standing in the rain preparing his boat for a dat you of the rough sea. Resultatet er som følgenden:

Hvorfor bør du bry deg om generativ AI? Fordi AI kommer til å bli relevant i alle aspekter av annonsørbransjen, enten man vil eller ikke avsluttet Fredrik med.

Dette er et foredrag som må ses i sin helhet, følg med på ANFO-tv.

Nytt fra ANFO
Sebastian Haarbye – analytiker | ANFO
Håvard Kvernaas Bakken – fagdirektør | ANFO

Effektprosjektet er startet opp etter ønske fra annonsørene. ANFO har sett behovet for å gjøre et eget innsiktsarbeid om effekt. Tidligere har vi og bransjen lent seg på analysearbeid fra utlandet, men nå er tiden moden for å skape innsikt basert på empiri vi allerede sitter på.

Etter 11 år med ANFO Effekt har vi nå en database på 1174 Effekt-case. Nå har vi registrert både harde og myke parametere, og neste steg er å samle alle tall i alle fasonger. Dette vil gi oss mange muligheter, men målet er ikke å bekrefte eksisterende læresetninger. Målet med prosjektet er å utforske datasett med et åpent sinn og skape pålitelige og generaliserbare funn.

Foreløpige funn: 

  • Langsiktighet i et kreativt konsept lønner seg 
  • TV-reklame gir effekt 
  • Det er vanskelig å se betydelige effekter av online video og sosiale medier 
Håvard og Sebastian presenterte Effektprosjektet.

Mester Grønn; Jevn vekst kommer ikke uten dette…
Hege Hildeng – markedsdirektør | Mester Grønn
Henning Tunsli – CEO | Penetrace

Mester Grønn er Norges største heleide blomsterkjede med over 140 blomsterbutikker fra Alta i nord til Kristiansand i sør. Mester Grønn ble etablert i Skien på Herkules Stormarked i 1983 av brødrene Ola og Erling Ølstad. Siden den gang har vi vokst til å bli Norges ledende blomsterkjede. Dette har vi gjort ved å bygge stein på stein, hvor fokuset har vært og er kvalitet.

Selskapet har hatt en jevn vekst på inntektssiden oppstarten, og denne veksten skyldes systematisk arbeid over tid. De jobber mot målkunden som er kvinner 25+. Basert på en driveranalyse vet de hva som er viktig når hovedmålgruppen skal handle blomster, og det er kvalitet, kunnskap, utvalg og pris.

Mester Grønn har vist oss at systematisk arbeid med noen få nyttige innsiktskilder bidrar til stadig bedre resultater. De har aldri hatt en nedtur om vi ser på omsetningen. 

Hege Hildeng i Mester Grønn.

Get Your Energy Right!
Chris Baréz Brown | Upping your Elvis

Enda er foredrag som må ses. Følg med på ANFO-tv når vi slipper Chris sitt foredrag der 📺 Dette var et foredrag fylt av masse god energi og store smil, til publikums store glede!

Chris Barés Brown på scenen.
Chris startet foredraget sitt med å få publikum til å gi sidemannen sin er god klem.
Chris og Jan Morten.

Følg med på ANFO-tv for å se hele DSAD når vi slipper konferansen der.

I år fikk DASD mye pressedekning både på Kom24 og i Kampanje – les gjerne sakene her også.

Del dette innlegget: