Årets kampanje overfor studenter
Gull: Veidekke
Med: SFMB Dinamo
Case: Til alle dere som elsker å bygge – fortsett med det / roadtrip med simulator
Årets vinner i denne kategorier er ikke redd for å tenke stort. Den tar egentlig et oppdrag på vegne av samfunnet – denne jobben rekrutterer nemlig ikke bare til egen garasje, men også til hele næringen. Å rekruttere unge kvinner til mannsdominerte yrkesfag er ikke gjort på et kvarter, men her er man godt på vei – og beviser at det nytter.
Kampanjen har imponerende resultater, både når det gjelder antall søkere til egen lærlingordning, hvorav 10% er jenter, men også ikke minst andelen jenter til bransjen generelt. Så, til dere som elsker å rekruttere byggere: fortsett med det! Gratulerer Veidekke med gull i kategorien Årets kampanje studenter.
Kreditering:
- Det kreative teamet i SFMB Dinamo leverte konsept og Mindshare stod for medieplanlegging og analyse.
- Produksjonsselskapet Bacon leverte filmmaterialet med de unge jentene.
Sølv: PwC
Med: Schibsted Norge As
Case: PwCs The Associates – En dokumentarserie om det første året i jobb som ung og nyutdannet
Årets andreplass er uten tvil en kampanje som har blitt lagt merke til, både på små og store skjermer. Kampanjen har klart å bringe innsiden ut, og vise studenter et velprodusert, men autentisk inntrykk av hva de kan vente seg i yrkeslivet. Et ærlig innblikk i hvordan det er å være nyutdannet og ny – på godt og vondt. Og resultatene snakker for seg: dette fungerer (og rekrutterer).
Bare å slå det fast en gang for alle: Reality-TV har kommet for å bli – gratulerer med sølvet, PWC og The Associates!
Kreditering:
- Ingvild Bruknapp – PwC, idè & regi
- Magnus Vo-Larsen – PwC, klipp
- Marius Stensson – PwC, idè & produsent
- Nina Stabel – PwC, kampanje og kommunikasjon
- Kaja Elise Thorvaldsen – PwC, prosjektledelse og kampanjestyring
- Rune Sjøhelle – PwC, sjefsredaktør
- Victoria Pedersen – PwC, grafikk
- Ida Stakset – PwC, research & employer branding
- Amanda Marie Lund – PwC, research & employer branding
- Vilde Benedicte Dalstø – PwC, research, web & employer branding
- Vilde Heldal – Schibsted Partnerstudio, innholdsprodusent og prosjektleder
- Vegard Sørholt – Schibsted Partnerstudio, team- og innholdsleder
- Nina Helén Feyling Pedersen – Schibsted SMS, strategisk kundesjef
Bronse: KMPG
Med: Appetite for Production AS
Case: KPMG Meet – Talk – Go
Konsulentbransjen har talt: Det holder ikke lenger med fjongetifjong og hvite duker for å tiltrekke seg nyutdannede. Tvert imot, det handler om noe så enkelt som menneskelige primærbehov: å bli sett og hørt. De unge lovende må bli tatt på alvor – og det har årets bronsevinner tatt på alvor.
I sitt arbeid med rekruttering av studenter har de evnet å lage en tydelig rød tråd fra det første møtet med arbeidslivet til første arbeidsdag. Som et jurymedlem så fint sa det: Enkel tankegang satt i system. Og det overbeviste, skal vi tro resultatene. Årets bronse går til KPMG!
Kreditering:
- Alle interne involverte
Årets helhetlige employer branding
Gull: Mesta
Med: Trigger
Case: Mesta søker bredt
Caset er en inspirasjon for alle som jobber med rekruttering. Kampanjen gjør det klart for rekrutterende ledere hvor og hvordan de kan finne mer og riktig kompetanse, øke og kapitalisere på mangfoldet. Dette har også skapt en klar intern stolthet. Det er etterlatt et sympatisk og godt inntrykk også hos de som ikke er i målgruppen. Flott eksempel på kompetanseutvikling i praksis – gi flere folk nye sjanser.
Kreditering:
Mesta:
- Metha Marie Leonhardsen – Folk- og utviklingssjef
- Benedikte Dhindsa Salvesen – Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt
- Anita Helen Berge – Rekrutteringsansvarlig
Trigger:
- Tone Helene Angsund – Kundeansvarlig
- Eystein Molland Nordeval
- Fredrik Juul – Kreatør
- Eirik Natlandsmyr- Tekst
- Sindre – Innholdsrådgiver
- Henriette Tangen – Prosjektleder
Sølv: Sector Alarm
Med: Whydentify
Case: Sector Alarm – employer branding
Ved bruk av et bredt spekter av virkemidler svarer de tydelig på kriteriene for denne kategorien og gir et helhetlig inntrykk av arbeidsplassen. Et utrolig resultat på turnover viser at dette også har en klar effekt på intern stolthet og kultur.
Bronse: Help Forsikring
Case: HELP *all in one*
Et friskt pust i en konservativ bransje. Innsender våger å være annerledes med klar satsing på internkultur. De bruker et rekke virkemidler og tør å ta plass der deres bransje ofte ikke har hatt en tydelig stemme tidligere.
Kreditering:
- Johan Dolven
Årets stillingsannonse
Gull: Stendi
Case: 99 prosent blind og 100 prosent fartsblind verdensmester søker BPA-assistent!
Annonsens tittel er kort og konsis, bruker humor og skaper nysgjerrighet. Samtidig har teksten i selve annonsen en fin og personlig touch fra brukeren. Kombinasjonen av å lage en skikkelig bra stillingsannonse som i tillegg bidrar til å sette et viktig tema på agendaen i landets største medier, er så og si uslåelig.
Kreditering:
- Kristoffer Alderin (Markedssjef)
- Wenche With (Markedsrådgiver og tekstforfatter)
- Trond Høines (Fotograf)
Sølv: Stendi
Case: Moralen er: Bli BPA-assistent!
Ærligheten og humoren i annonsen sjarmerte juryen i senk. Godt språk og smart bruk at flere formater som spiller godt på hverandre, gjør at dette er så mye mer enn en stillingsannonse.
Kreditering:
- Kristoffer Alderin (Markedssjef)
- Wenche With (Markedsrådgiver og tekstforfatter)
- Trond Høines (Fotograf)
Bronse: Lyse
Case: Hverdagshelt søkes
Lekent og ærlig språk slår sjeldent feil. Her klarer de å bygge stolthet rundt en stillingstype som sjeldent får så mye oppmerksomhet. Det er heller ingen tvil om at effekten var god med så mange ansatte etter endt prosess.
Kreditering:
- Michael Sivertsen
Årets kampanje overfor egne medarbeidere
Gull: Vipps MobilePay
Med: Trigger
Case: Vipps så var Vipps MobilePay et nytt selskap
Det må sies å være en universell oppfatning at å samle to selskap med hver sin sterke identitet og merkeverkvare er en svært krevende øvelse. Det kreves investering i kulturbygging og fellesskap. Involvering. En helhetlig og rød tråd som leder de ansatte samme vei. Det skorter ikke på ambisjonene for årets vinner i denne kategorien, selskapet som vil bli den beste arbeidsplassen i Norden. De har skapt noe som vi tror treffer målgruppen i både hodet og hjertet. Inspirert av utlandet, men tilpasset nordiske forhold og arbeidstakere. Med en tydelig strategi og mål for å bygge et godt fundament for felles identitet og employer brand har de utviklet et konsept som kan leve videre inn i fremtiden.
Og fremtiden, den er ikke over dammen, den er her på den nordlige halvkule. Nærmere bestemt i Nordic Valley.
Kreditering:
- Vipps MobilePay
- Trigger
- All in
Sølv: PwC
Med: Schibsted Norge As
Case: PwCs The Associates – En dokumentarserie om det første året i jobb som ung og nyutdannet
Andreplassen går til en arbeidsgiver som har et bevisst forhold til hvorfor egne ansatte er viktige. Kampanjen viser hvordan de ansatte skaper troverdighet og god kommunikasjon, noe vi kanskje visste fra før, men her er det tatt helt ut, helhetlig, troverdig og mangfoldig. Her tror juryen det er lett å kjenne seg igjen.
Resultatene viser at engasjementet var stort internt, og både imponerende aktivitetsmål og medarbeidertilfredshet er godt dokumentert. Det er bare å rigge seg til med dokumentarserien The Associates, du blir ganske sikkert litt klokere og helt sikkert sjarmert!
Kreditering:
- Ingvild Bruknapp,idè & regi
- Magnus Vo-Larsen, klipp
- Marius Stensson, idè & produsent
- Nina Stabel, kampanje og kommunikasjon
- Kaja Elise Thorvaldsen, prosjektledelse og kampanjestyring
- Rune Sjøhelle, sjefsredaktør
- Victoria Pedersen, grafikk
- Ida Stakset, research & employer branding
- Amanda Marie Lund, research & employer branding
- Vilde Benedicte Dalstø, research, web & employer branding
- Stian Gjestdal, arrangementsansvarlig for premieresendingen
Bronse: BDO
Med: Gyro
Case: Race Zero, kampanje av Gyro for BDO Stor-Oslo
Tredjeplassen går til et selskap som med en kreativ og utradisjonell måte har engasjert de ansatte. Den vellykkede parringen av medarbeidernes kunnskap og kompetanse med nåtidens største utfordring, bygger stolthet, engasjerer og ikke minst, støtter opp under virksomhetens strategi og mål.
En leken, inspirerende og samlende kampanje opp mot et event som fortjener pallplass, ikke bare for employer branding-effekten, men også for alle de store og små tiltakene som ble gjort av de ansatte. For at tallknusere kan bidra til å redde klima, det er nå bevist.
Årets kampanje overfor erfarne
Gull: Håndverksgruppen
Med: Hyper
Case: Åge fra HG
Med lav merkekjennskap og en målgruppe som hverken er lett tilgjengelig eller lett å nå hadde de et utfordrende utgangspunkt. For selvfølgelig trengte de også å rekruttere mange. Løsningen, et helstøpt konsept skreddersydd for målgruppen, med et klart og enkelt budskap, skraper ikke bare overflaten, men treffer håndverkerhjerter.
Bruk av virkemidler og kanaler, digitale såvel som fysiske, samt optimalisering underveis sikret svært gode resultater, både i reach og antall søkere. Men best av alt er det at Åge har fått mange flotte nye kollegaer.
Kreditering:
- Kreatør: Kristin Selfors
- Kreatør: Ane Lynau
- Rådgiver: Anette Johnsrud Laråsen
- Prosjektleder: Henriette Røseth
- Regi: Sondre Bilet
- Motion: Ronald Kabicek
- Ansvarlig hos kunde: Ingrid Blomsnes Solheim (Recruitment and Employer Branding Manager)
Sølv: NAV IT
Med: Atyp
Case: En av landets vanskeligste rekrutteringsjobber
Jobben med å bygge gode digitale velferdstjenester må løses av kloke hoder, men kampen om å rekruttere disse hodene er stor. Årets sølvvinner i kategorien overfor erfarne har funnet en kreativ måte å både fange oppmerksomheten på, men også presentere de digitale løsningene som ligger bak tjenestene de leverer.
Morsomt og sjarmerende, et friskt pust i kategorien og gode resultater til tross for lave budsjetter og små flater sender to intetanende, strikkende venninner nesten helt til topps i år – vi skåler i te: gratulerer NAV med sølvet for en av landets vanskeligste rekrutteringsjobber!
Kreditering:
NAV:
- Ingrid Syrstadeng
- Anders Palerud
- Audun Fauchald Strand
- Truls Jørgensen
- Gøran Berntsen
- Alexander Flammier Muskaug
Atyp:
- Svein Larsen
- Anja Kristiansen
- Trond Vestengen
- Dagmar Kollstrøm
- Iselin Orskaug
Bronse: NRC
Med: Try
Case: Et sporskifte
Årets tredjeplass vinner juryens hjerte med et enkelt og genialt ordspill som spiller på alt: Tjenestene man leverer og er stolt av, den grønne omstillingen og kanskje aller viktigst: nettopp det å skifte karrierevei med alt det innebærer.
Et solid konsept og en rød, unnskyld grønn tråd, som kan tas ut og brukes i mange ulike deler av employer branding- og rekrutteringsarbeid. Dette konseptet viser hvordan man med smarte språklige grep og enkle gjenkjennbare visuelle virkemidler kan få god effekt. Ingen grunn til å skifte spor her, gratulerer med bronsen, NRC group!
Kreditering:
- Håvard Nærdal, TRY Råd, kreatør
- Norunn Blichfeldt Schjerven, TRY Råd, kreatør
- Maiken Sørensen, TRY Råd, kundeansvarlig og rådgiver
- Siv Nyborg, TRY Råd, rådgiver
- Anniken Hølbakken, TRY Råd, senior designer
- Lars Lundefaret, TRY Råd, motion designer
- Sander Svardahl, TRY Opt, medierådgiver
- Lene Engebretsen, NRC Group, EVP & Head of Communications
- Charlotte Krog, NRC Group, kommunikasjonsrådgiver
- Eline Dalland, NRC Norge, kommunikasjonsdirektør
Åpen klasse
Gull: Sector Alarm
Med: Whydentify
Case: Sector Alarm – forglemmegei
Mange glemmer at deres tidligere ansatte er attraktive erfarne som kan rekrutteres tilbake. Her har de forstått verdien av å holde kontakten med disse. Elementene i pakken skiller seg ut og spiller godt sammen.
Fremstår som personlig og sjarmerende – det er et hjerte i dette. Smart emosjonelt, rett og slett.
Sølv: Cutters
Med: Hyper
Case: Cutters by heart
De adresserte elefanten i rommet og klarte å ta tak i omdømmeutfordringer eksternt, samtidig som de bygget stolthet blant sine ansatte. Ved å bruke mye selvinnsikt og ironi på en sjarmerende måte, er dette en kampanje man smiler av.
Kreditering:
- Kreatør: Kristin Selfors
- Kreatør: Ane Lynau
- Rådgiver: Johanna Nordberg-Aas
- Innholdsrådgiver: Hanne Askbo
- Prosjektleder: Henriette Røseth
- Regi: Sondre Bilet
- Motion: Magne Hage
- Ansvarlig hos kunde: Annemieke Nesse (CHRO) og Ørjan Johnsen (CMO)
Bronse: Knowit
Case: Apply or Die – rekrutteringsplattformen som setter omdømmet i spill
Løsningen utfordrer det tradisjonelle formatet for søknadsprosesser og stillingsannonser. Kampanjen er på søkerens premisser – et sjakktrekk i et tøft marked. Juryen er spesielt imponerte over kreativiteten og utførelsen av løsningen.
Kreditering:
Knowit Experience Oslo:
- Andrea Claussen, Design, prosjektleder og konseptutvikler
- Phillip Høili, Prosjektleder og konseptutvikler
- Julie Wennesland, Designer
- Erik Borge, Utvikler
- Jonas Hildershavn, Utvikler
- Joffrey Lamirault, Animasjon
- Herman Billett, Animasjon
Øvrige bidragsytere KXO:
- Helén Devold, Personvern og sikkerhet
- Petter Andersen, Kreativ bidragsyter
- Anders Asheim, Kreativ bidragsyter
- May Linn Michaelsen, Kreativ bidragsyter
Øvrige bidragsytere freelance:
- Ørjan Ommundsen, Musikk
Årets fagperson
Megan Strand fra Sopra Steria
Jurybegrunnelse:
Årets fagperson har vært en sentral del av employer branding-miljøet i en årrekke. Fagpersonen har bidratt til å heve nivået i hele bransjen gjennom svært synlige tiltak i egen virksomhet, i tillegg til deltagelse på konferanser i regi av blant andre Kampanje og Markedsføringsforeningen, podcasts og aktivitet på LinkedIn.
Gjennom arbeidet i egen virksomhet, sammen med et sterkt team, har hun lagt lista for både intern employer branding og eksterne tiltak – og har hentet hjem et beundringsverdig stort antall priser, i inn- og utland.