AI dagen oppsummert

Her får du en lettbeint oppsummering av Den store AI-dagen som fylte storsalen på Latter.

Det er lenge siden en hype (som i denne omgang helt sikkert ikke er en hype heller) har fått så mye oppmerksomhet av så mange, så raskt. Slik er det med AI. Og det er den ekstremt raske tilgjengeliggjøringen for veldig mange som er grunnen til det.

Frykten for at maskiner, roboter og kunstig intelligens skal ta jobben fra oss er langt fra ny. Den har vært med oss i hundrevis av år. Frem til nå har det likevel vært slik at ny teknologi stort sett har resultert i nye jobber og funksjoner som erstatning for de jobbene som ble borte i teknologiskiftet. Jeg sammenligner ofte det som har skjedd rundt AI det siste halve året med det som skjedde når vanlige folk fikk PC tilgjengelig, når vi skjønte hva Internett egentlig var og hva det etter hvert kunne bety, og ikke minst hva som skjedde når smarttelefonen gjorde sitt inntog. 

Vi som har vært med noen år har egentlig opplevd flere fantastiske teknologiske delrevolusjoner. Her er det heller ikke snakk om enten eller, eller om man liker det som skjer eller ikke. Den kunstige intelligensen vil prege veldig mye av vår hverdag og arbeidsdag i tiden fremover. Det er definitivt tid for å prøve seg frem, gjerne leke litt også. Det gjelder å finne den riktige formen for hvordan menneske og maskin kan skape nye magiske øyeblikk sammen.

Nettopp derfor har vi i ANFO nå over tid satt AI på agendaen i mange former. Denne dagen, med 300 personer i salen, er kun et av mange eksempler. Dette gjør vi for at du skal bli inspirert og få en dypere forståelse for hva som skjer her nå. Og kanskje ta dette videre i din egen bedrifts transformasjonsprosesser?

På en dag som dette, hva er mer naturlig enn å starte dagen med en avatar, laget for anledningen, som et anslag for dagen. Litt avatar/AI humor fikk vi også med oss. Så mye tørrere enn andre tech-geeks sin humor var den heller ikke! Saksopplysning; det er ikke veldig vanskelig å lage en slik avatar!

Vi prøver ofte å ha en struktur for disse dagene hvor vi starter med en form for anslag for dagen. Det gjorde vi også her. Den som sparket ballet i gang, var Maxim Salnikov fra Microsoft. Han startet på en måte med å sortere begrepene og se litt stort på mulighetsrommet som åpner seg. At Microsoft med sin Azure tilnærming ligger langt fremme har vært kjent en god stund. En naturlig og ganske relevant fortsettelse var Pål Machulla fra Merkle. Med sine analogier fra egen eplehage og ellers gode eksempler gjorde han en solid innsats med tanke på forenkling. Og forenkling trenger man når ting gjerne oppfattes som både «stort», og kanskje også skremmende.

Maxim Salnikov fra Microsoft

Når anslaget er gitt er det naturlig å gå til avdelingen for gode eksempler og caser. Vi startet med et eksempel som har fått mye medieoppmerksomhet. Egentlig ikke unaturlig når det er Aftenposten som står bak! Aftenposten som medieaktør har lenge vært opptatt av lyd. Vi er jo etter hvert ganske mange som kontinuerlig går rundt med propper i ørene! Med en klonet stemme, basert på journalist Anne Lindholm sin stemme, kan man nå ved hjelp av AI, få lest opp artiklene fra Aftenposten. Takk til Lena Beate Hamborg Pedersen fra Aftenposten for at du deler.

Vi er vant til at DNB ligger i tet med det meste innen markedsføring. Så også med deres tilnærming til AI. En aktør som DNB er en betydelig innholdsprodusent som tidlig så potensialet for AI bistand i innholds- og billedproduksjon. Det handler i veldig stor grad om trening av AI modellene, «In the style of DNB», sa Heidi Andersen fra DNB.

Heidi Andersen fra DNB og Julie Rønning-Arstad fra ANFO.

Læring er avgjørende i alle organisasjoner. I en digital verden har langt de fleste læringsmodeller blitt digitale. Men også her er innholdet avgjørende. Med nye AI modeller kan selskapene selv produsere sitt eget læringsinnhold, raskt og til en meget høy kvalitet. Takk til Lars-Petter W. Kjos i We Are Learning!

AI er heller ikke alene om å være på alles lepper. Et annet tema, nemlig bærekraft, er vi heldigvis minst like opptatt av. En som er opptatt av å bruke AI for mer bærekraftige og varige løsninger er Benjamin Kwanen Tapley fra Sintef Digital. Med ekstreme utfordringer rundt oss er det godt å konstatere at kunstig intelligens kan hjelpe oss i mål. Forhåpentligvis i tide.

Benjamin Kwanen Tapley fra Sintef Digital og Pål Machulla fra Merkle.

Med AI på agendaen ville det vært unaturlig å ikke ha de globale gigantene på plass. Vi startet med Microsoft og følger her opp med Google og Alphabet. Sina Nek Akhtar ser på generativ AI som markedsførerens nye hemmelige våpen. Stikkord er økt kundelojalitet og brand awareness! 

Med nye muligheter kommer nye utfordringer. At kunstig intelligens gir oss noen juridiske «nøtter», er udiskuterbart. Heldigvis har vi da gode fremoverlente jurister. Martin Berggren Rove fra Orkla belyste både de mest sentrale utfordringene knyttet til bruk av AI, og da spesielt rettigheter. Martin; Takk for at du gir oss en kjapp enkel voksenopplæring for at vi skal unngå å tråkke feil!

Som markedsførere kan vi noen ganger bli litt selvsentrerte. Akkurat som de fleste andre bransjer. Men ofte ser vi ut for å få inspirasjon. Overskriften for neste innlegg var «Kunstig Intelligens, legenes nye superkrefter!». Her tok Ishita Barua fra Deloitte oss inn en helt ny verden. Her handler det om å redde liv og hvordan vi kan behandle og diagnostisere pasienter bedra. Med hjelp av AI. Betryggende! 

Avslutningen på dagen var det Malin Gullstein Maarud fra Journey Group som stod for. Med utgangspunkt i mediebransjen belyste Malin hvordan smart bruk av AI og teknologi kan hjelpe bransjen til ende bedre prosesser og resultater. 

Malin sin overskrift var rett og slett; «The new era of getting shit done!». Av mangel på noe annet lar vi det være siste ord for dagen! Jeg har nemlig skrevet dette selv. Helt uten hjelp av kunstig intelligens.

Del dette innlegget: