Norske annonsører kutter i markedsbudsjettet
ANFOs Forventningsbarometer viser at det er enda flere som kutter i markedsbudsjettet nå sammenlignet med vår januarmåling. 59 prosent av annonsører kutter (versus 28 prosent i januar), mens 38 prosent sier de holder samme trykket som i årets første kvartal. Det er nærmest ingen som vil øke markedsbudsjettene nå, mot 15 prosent som ville øke januarmåling i 2023.
Vår ferske måling viser at fortsatt 6 av 10 annonsører tror at den økonomiske situasjonen i Norge vil bli verre om ett år. I august i fjor var tilsvarende tall 84 prosent, mens i januar var denne andelen 62 prosent. Med andre ord ser norsk markedsføringsbransje nokså likt på framtiden som da champagneflaskene ble ryddet bort i begynnelsen av januar. Samtidig tror 21 prosent at den økonomiske situasjonen blir bedre når vi ser ett år fram i tid.
Her er resultatene for Q1:
Q: Tror du at den økonomiske situasjonen i Norge kommer til å bli bedre eller dårligere om ett år eller vil det ikke bli noen forskjell?
Q: Tror du at økonomien i din bedrift vil komme til å bli bedre eller dårligere om ett år eller vil det ikke bli noen forskjell?
Q: I andre kvartal 2023, vil din virksomhet øke eller redusere det totale budsjettet til reklame, informasjon og annen kommunikasjon (inklusive produksjon) sammenliknet med første kvartal 2023, eller forventes det ingen endring?
Last ned hele Forventningsbarometer Q1 her. Har du forslag til annen type informasjon du ønsker i rapporten? Send inn ditt forslag til: sebastian@anfo.no
Hva sier makroøkonomer om nær framtid?
Norges Banks pengepolitiske rapport fra mars gir følgende utsikter:
Det er utsikter til at veksten i norsk økonomi vil avta i 2023, men at aktiviteten vil være høyere enn anslått i forrige rapport. Vi venter at høye petroleumsinvesteringer og økt eksport vil bidra til å holde aktiviteten oppe, mens en betydelig nedgang i husholdningenes disponible realinntekt trolig vil gi et fall i konsumet i år. Spareraten falt markert mot slutten av fjoråret, og våre anslag innebærer at husholdningene fortsetter å tære på oppsparte midler i år. Etter hvert venter vi at høyere reallønnsvekst vil bidra til at konsumet tar seg opp igjen.
SSB gir følgende vurdering per mars 2023: Nå står vi trolig ved et vendepunkt. Inflasjonen skal avta kraftig gjennom året, og arbeidsledigheten skal litt opp fra det uvanlig lave nivået vi har nå, sier SSB-forsker Thomas von Brasch. Det betyr at økonomien vokser i et tempo som anses som normalt. Veksten i BNP Fastlands-Norge anslås til 1,3 prosent i 2023 og 1,6 prosent i 2024.
Total reklamespending Norge 2022 (IRM)
Total medieinvesteringer passerte 25 milliarder norske kroner i 2022, noe som tilsvarer en økning på 6,5 prosent vekst gjennom hele året. Vekstraten er imidlertid sterkt avtakende. Tall for Q1 2023 publiseres i slutten av mai og vil bli inkludert i neste barometer.
Norges største annonsører* (Nielsen)
Listen over 25 største norske annonsører viser en dominans av dagligvarehandelen og dens leverandører. Telecom er også representert med flere aktører (Telenor, Ice og OneCall). Det samme gjelder store retaillokomotiver (Jula, Power og XXL).
Nielsen top 25 Spend Q1 2023
*ALL MEDIA – uten digital | Estimert bruttoforbruk i – Q1 2023 |
KIWI (NORGESGRUPPEN) | 182 352 603 |
REMA 1000 | 178 549 393 |
EXTRA (COOP) | 166 920 075 |
COOP NORGE | 108 486 284 |
TELENOR | 91 491 209 |
TINE | 90 218 906 |
TOYOTA NORGE AS (TOYOTA) | 81 158 467 |
OBS | 68 864 323 |
MCDONALD’S (FOOD FOLK NORGE AS) | 68 533 991 |
TV 2 AS | 67 806 269 |
ORKLA FOODS NORGE AS | 65 683 746 |
MONDELEZ NORGE AS | 61 923 081 |
ICE COMMUNICATION NORGE AS (ICE) | 61 255 601 |
MENY (NORGESGRUPPEN) | 59 000 658 |
ORKLA CONFECTIONERY & SNACKS NORGE AS | 51 218 945 |
ONECALL AS | 48 020 837 |
COCA-COLA NORGE AS | 47 776 400 |
JULA | 44 073 824 |
MILLS | 43 748 336 |
NORSK TIPPING AS | 42 809 136 |
SPAR KJEDE (NORGESGRUPPEN) | 40 285 692 |
POWER | 40 046 068 |
XXL | 39 753 456 |
LILLEBORG AS | 39 262 369 |
SAMSUNG ELECTRONICS NORDIC AB | 37 429 978 |
Mediakonsumet (Kantar)
Vi er alltid på og bruker i gjennomsnitt 222 minutter på Internett hver eneste dag. Når vi kommer til det Kantar kaller “levende bilder”, viser tallene at vi i snitt ser på 57 minutter TV daglig, og 58 minutter med videomedier. 1 av 4 nordmenn hører på radio i minst en time hver dag.
Tid brukt per kanal:
Tallene i diagrammet viser til antall prosent av befolkningen. Internett representerer sammenslåing av PC/Mac, Mobil og nettbrett og havner derfor over 100 prosent.
Konsum av sosiale medier-innhold
IPSOS Some Tracker Q1 2023 viser at Facebook er fortsatt den største plattformen med 82% av voksne nordmenn som har en profil. Snapchat er nummer to med 65%, og TikTok er på vei oppover med over 1,3 millioner voksne brukere i Norge. Facebook har fortsatt mest daglig bruk med 66%, mens Snapchat og TikTok følger etter med henholdsvis 49% og 22%.
Blant unge voksne mellom 18-29 år er Snapchat det mest populære sosiale mediet, med 70% som bruker det daglig, etterfulgt av TikTok.