Handelstrender 2023

Hvilke handelstrender gjør seg gjeldende?

Det er krevende tider og verden er mer usikker enn de fleste av oss har opplevd. Hva betyr det for måten folk handler på?

Pandemien er ikke over, selv om vi her i Norge lever mer eller mindre som før. Vi ser tydelige klimaendringer og derfor må vi endre måten vi lever på. Dette innledet Britt Myrseth med da hun gjestet frokostseminaret vårt Smart Start.

Her får du et innblikk i de store handelstrendene som gjør seg gjeldende for verden i dag, og hvilke trender som Deloitte spår at blir gjeldende for 2023.

Britt Myrseth fra Deloitte leverer de aller seneste handelstrendene.

Tre makrotrender

Den første makrotrenden er at vi lever i polykrisens tidsalder. Det vil si at det er mange kriser som skjer på en og samme tid. Dette fører blant annet til finansielt raseri og vi ser at flere milliardærer flytter til Sveits. 

Videre har det oppstått en desentralisert digital kultur der nisjene er normen. Man lider av FOLO ganger to; både fear of logging off og fear of logging on. For noen er det skremmende å logge av i tilfelle man går glipp av noe som skjer i den digitale sfæren. For andre er det skremmende å logge på fordi det har skjedd så mye i den digitale sfæren mens man har vært logget av. 

Den tredje makrotrenden er at «naturen har blitt et styremedlem». Det er ikke lenger en mulighet med business as usual fordi bærekraft nå må være en integrert del av alle forretningsprosesser. 

I tiden fremover

Fremtiden kommer selvfølgelig også til å bli preget av forandringer og fygitale opplevelser. Vi kommer til å oppleve en stor migrasjon både når det gjelder klimamigrasjon, moralsk migrasjon og at den digitale nomaden kommer også til å migrere. Syntetisk kreativitet kommer selvfølgelig også til å gjøre seg gjeldende.

Smartere teknologi gir nye muligheter i kundereisen

Friksjonsfri og begeistrende kundeopplevelser med smart teknologi gir nye muligheter i kundereisen. Dette ser man flere eksempler på i USA og New York. Butikken Ferragamo i SoHo, New York har for eksempel gjort det mulig for kundene å entre metaverset og tilgjengeliggjør merkevaren sin ved bruk av en omnikanal-strategi.

Resale redder de fysiske butikkene – og planeten vår

Salget av brukte varer er anslått til å ville utgjøre 1 ac 4 solgte varer. Resale er altså ikke bare en greie Gen Z driver med. Både Gen X, Millenials og Gen Z har økt sin andel resale. Videre ser man at de fysiske butikkene er vinnere av resale og kunder til og med får betalt for varene de leverer inn i butikk. Disse kundene driver både trafikk inn i butikkene i tillegg til at de nesten alltid kjøper noe annet når de er der. Pris er en viktig faktor når man velger å handle brukt. Andre motiver for å velge å handle brukt er at man er på skattejakt, fordi at det er miljøvennlig, man gjør en god gjerning eller at det er sosialt. 

Hjemmekontor som en booster for lokal handel

100% av de som har mulighet for hjemmekontor sier at de aldri skal tilbake til fem dager på kontoret. Dette gir utslag i hva slags trafikk det er i handlegatene. Mer tid hjemme gjør at det er lettere å velge å handle lokalt. I tillegg vokser 15 minutter fra byen-konseptet frem.

Deliottes retail trender for 2023

  1. Finn nye vekst- og lønnsomhetslommer – maksimer lønnsomhet i alle ledd og bruk smart teknologi for å forenkle både ansattes produktivitet, operasjonell eksellense i tillegg til forenkling, konsolidering og rasjonalisering.
  2. Opplevelsesbasert innovasjon – det er avgjørende å være til stede der kunden oppholder seg.
  3. Finn din rolle i bærekraftsrevolusjonen – 90% av selskaper kommer ikke til å nå sine klimaforpliktelser. Derfor er et bevisst forhold til forbruk og sirkulær økonomi viktig, i tillegg til å redusere svinn og forberede transparens i verdikjeden. 
  4. Det er eksamen i ledelse – å lede og motivere kollegaer er viktigere enn noen gang. 

The future of retail is intergenerational – embrace the turbulence. Det er ekstremt viktig i forhold til de utfordringene vi har, for vi skal jo redde jorda vår. Vi får ikke fart på bærekraft før kunden blir engasjert og tar disse valgene hver eneste dag. 

Se alle våre arrangementer denne våren her.

Del dette innlegget: