Årets viktigste forbrukertrender

Snu FUD til FUN i 2023 og legg på litt farge, tipset Anne-Sofie Åmot fra Opinion om, på årets første Smart Start.

Vår nye serie med frokostmøter går under navnet Smart Start og vi startet opp 19. januar med varm kaffe, lett frokost og fullsatt sal her på Telegrafen. På scenen skulle både Anne-Sofie Åmot, seniorrådgiver i Opinion og Madeleine Thor, Managing Director på Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) for å holde foredrag som ga tilhørerne en smart start på dagen.

Smart Start arrangeres igjen den 14. februar, og da skal Britt Otterdal Myrset snakke om de siste handelstrendene. Les mer om arrangementet og meld deg på her.

Årets viktigste forbrukertrender

Anne-Sofie er trendanalytiker i Opinion, og jobber med å forstå endringer i folks atferd og holdninger. Hun er spesielt opptatt av unge målgrupper og har over mange år jobbet med Opinions trendrapport om unge. Inflasjon, krig og uro påvirker folks holdninger og atferd. I foredraget sitt ga Anne-Sofie svar på hva vi kan forvente av forbrukerne i 2023, basert på innsikt fra Norges største og mest brukte trendrapport Consumer Stories

– Frykt og usikkerhet er de viktigste driverne for endring, oppsummert i uttrykket FUD (fear, uncertainty, doubt), fortalte Anne-Sofie. Korona-pandemien medførte mange nedjringerog hele 66% har fått nye vaner og ritualer i hverdagen.

Man har fått mer hjemmetid, og den globale utryggheten gjør at vi i større grad søker deg trygge og kjente. Vi har en mer lokal orientering rett og slett. Den raske omstillingen som pandemien krevde av oss ga også en digital fleksibilitet, og før jul i fjor meldte 3 av 10 at de fortsatt hadde jobbet på hjemmekontor måneden før jul.

6 metatrender som alltid er sentrale for forbrukeren

  • Tillit
  • Forenkling
  • Optimalisering
  • Bevissthet
  • Stimulans
  • Empowerment

4 forbrukertrender som blir viktige i 2023:

Klikk og vent

Dette er en trend som som preges av smarte forbrukere som alltid er på jakt etter en god deal. Det har nesten blitt en hobby å lete etter best mulig pris og tilbud. Nå vil man bare se, ikke nødvendigvis kjøpe.

  • Både handlekraften og handlelysten svekkes, og dette er en trend man har sett lenge.
  • Forbrukeren ønsker seg et enklere liv med færre ting, og man ønsker å skjære ned på forbruket sitt.
  • forbrukeren ønsker færre dyre kjøp og tenker seg om i enda større grad enn før når det gjelder kjøp av for eksempel bil eller hus.
  • Gratis tilleggstjenester som bonusprogrammer i kundeklubber er populært.
  • Folk tror ikke lenger på «alltid lave priser», fordi man alltid an få en bedre deal et annet sted.
  • Det å gjøre gode deals er nærmest blitt en hobby og underholdning.

Gjenbruksgjennombrudd

Dette er trenden for de bevisste forbrukerne som er opptatt av bruk, ikke kast. Det forventes at «alle» har en løsning for gjenbruk, enten det gjelder matsvinn, resirkulering eller sirkulær økonomi. Man har beveget seg til at lysten til gjenbruk er en drivkraft, og det er ikke lager skambelagt å velge gjenbruk.

  • 80% av forbrukerne er villig til å endre adferd og livsstil av hensyn til bærekraft, men det er 45% som er villige til å gjøre denne endringen hvis det medfører praktiske eller økonomiske ulemper
  • Dermed blir gjenbruk essensielt
  • 20% av forbrukerne har leit eller lånt noe fremfor å kjøpe det, for eksempel bil eller verktøy, og 55% har redusert antall ting de eier
  • Dermed blir gjenbruk essensielt for denne gruppen med forbrukere
  • Trenden med gjenbruk har gitt plass til nye markedsplasser og forretningsmodeller som baserer seg på gjenbruk og sirkulær økonomi.

Omstenksom omstart

Mental helse og et liv i balanse er en stor forbrukertrend i 2023. Man kan gjerne kjenne på frykt og utrygghet i hverdagen, og i denne trenger anvender forbrukerne ulike verktøy for å holde dette i sjakk.

  • 4 av 10 har opplevd angst, uro og andre mentale helseproblemer
  • 1 av 4 driver med mindfullness eller meditasjon
  • Mental helse er hjertesak nummer én for unge
  • Mange trenger en mental omstart og å finne tilbake til den trygge normalen. Det gjør man gjennom for eksempel gjennom detox, quiet quitting, stoisme, mindfullness faste morgenrutiner.
  • I selskapet Easee ble det ansatt en Head of Love for å ta vare på de ansattes mentale helse. Stillingen ble senere avviklet, men det sier noe om selskapets ønske om å ivareta de ansatte.

Goblin mode

Uttrykket gobiln mode ble kåret til årets ord i 2022 av Oxford. Uttrykket viser til en litt rampete type forbruker som kanskje er litt lat og som ikke bryr seg så mye om hva andre synes. Denne trenden er en motreaksjon til presset om å være perfekt, jobbe hardt og nå målene sine.

  • Trenden fenger generasjon Z
  • Man er mer ekte og ærlig på sosiale medier. Appen BeReal er hyppig brukt for å vise akkurat hvordan man har det i et gitt øyeblikk, uten at uttrykket blir polert eller kuratert slik det for eksempel blir på Instagram.
  • Quiet quitting handler om å gjøre akkurat det man må for å beholde jobben sin eller skoleplassen, uten å slite seg ut.
  • Generasjon Z setter tydlige grenser for seg selv på arbeidsplassen for å ikke ende opp som generasjon prestasjon som har møtt veggen før fylte førti år.
  • Humor er det aller viktigste for generasjon Z og trenden goblin monde

– 2022 var preget av FUD. Min oppfordring for 2023 er å snu om FUD til FUN, og legg gjerne til litt farge, oppfordret Anne-Sofie til på slutten av foredraget sitt, det er på tide at vi har det litt gøy igjen!

Skjermdump fra Anne-Sofie Åmot sin presentasjon på Smart Start den 19. januar.

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin