Målingen ANFO Innsikt gjennomførte i august viste at hele 84% trodde på en forverring i norsk økonomi de neste 12 månedene. Dette er tallet som ble brukt i Den Store Annonsørrapporten (DSAR) og siden ganske hyppig referert til.
Vår siste måling viser at færre(!) ser for seg en forverring fremover. Nå tror 62% at den økonomiske situasjonen i Norge kommer til å bli verre om ett år. Det er en markant reduksjon fra 84%. Samtidig tror 23% at den økonomiske situasjonen blir bedre når vi ser ett år frem. Også det er en betydelig endring.
Vi ser med andre ord et lysere bilde enn hva som har blitt tegnet de siste månedene. Muligens er det slik at den ensidige svartmalingen av fremtidsutsiktene nå utfordres av noen flere som faktisk ser litt lysere på situasjonen?
Januar 2023 | September 2022 | |
Dårligere | 62 % | 84 % |
Bedre | 23 % | 5 % |
Ingen forskjell | 15 % | 11 % |
Har det snudd? Nå er det flere som tror det går bedre enn dårligere med bedriften et år frem i tid!
I DSAR 2022 gjorde vi et poeng ut av at annonsørene så lysere på egen bedrifts økonomi fremover sammenlignet med synet på norsk økonomi. Det er også tilfelle nå, men begge deler går i positiv retning. Nå tror 31% det vil gå bedre for egen virksomhet et år frem i tid.
Januar 2023 | September 2022 | |
Dårligere | 25 % | 32 % |
Bedre | 31 % | 22 % |
Ingen forskjell | 44 % | 46 % |
Flere vil redusere enn øke markedsbudsjettet sammenlignet med sist kvartal
Hva så med markedsbudsjettet neste kvartal? Vår ferske måling viset at det er flere som ser for seg kutt i markedsbudsjettet enn de som ser for seg å øke. Dette spørsmålet er stilt annerledes i DSAR og kan slik ikke direkte sammenlignes. Ser vi til de offisielle medietallene er prognosen for 2023 nokså flat (kilde: IRM). Markedet ligger nå på 25,5 milliarder kroner. Hvilket vi velger å ta med oss som et positivt signal. Vi lå tross alt på 19 milliarder kroner så sent som i 2019. Vårt spørsmål om endring av markedsføringsbudsjettet fra kvartal til kvartal vil nok følges med argusøyne fremover.
Januar 2023 | |
Øke | 15 % |
Redusere | 28 % |
Ingen endring | 49 % |
Ingen formening/ikke relevant | 8 % |