Vinnerne i ANFO MarTech Awards 2022

ANFO har nå kåret de beste arbeidene og markedsaktivitetene i bransjen. Se hvem som vant edle metaller og les juryens begrunnelser her.

ANFO MarTech Award arrangeres for første gang i år, og konkurransen er etablert fordi markedsføring og teknologi i stor grad går hånd i hånd. Dette er konkurransen som hedrer den beste bruken av eksisterende markedsteknologi i kombinasjon med kreativt innhold. Effektiv markedsføring handler i dag mye om bruk av riktig teknologi på riktig måte.

Se hvem som satt i årets jury her. Se bilder fra prisutdelingen her.

Vi er helt overveldet over responsen på ANFO MarTech Awards 2022. Vi mottok 87 caseinnsendelser og det var en jevn fordeling mellom både annonsør og byrå som innsender – dette er fantastisk, spesielt med tanke på at dette er en helt ny konkurranse. Den store mengden case forteller oss at konkurransen oppleves som relevant av alle salgs aktører i bransjen, og det er vi stolte av.

Fredrik Pettersson, konkurranseansvarlig for ANFO MarTech Awards 2022

Årets innovasjon

Gull: Ditt økonomiske DNA – DNB (POL, TRY, Motion Blur)

Jurybegrunnelse: Tradisjonelt sett er dette tilbudet ansett som et nødvendig onde hos folk flest. Naturlig nok er dette ikke blir lagt så mye tid og energi i håndteringen av. Denne aktøren har sett at de har mulighet til å ta en viktig samfunnsrolle, noe de etter alle solmerker, har lykkes med. Kommunikasjonsformen de benytter er tilpasset enkeltpersoner og ikke massene – dette gjør at de fremstår som gode rådgivere i stedet for en belærende aktør. 

Juryen har fått et tydelig innblikk i hvordan denne aktøren har kartlagt brukerbehovene før de har trukket ut hvordan de skal benytte data og ikke minst sette sammen spennende teknologi til en solid tech stack. Juryen ser rett og slett på dette som en disrupsjon rundt hvordan man kommuniserer og tilgjengeliggjør økonomisk rådgivning. 

Takk DNB, for at dere hjelper folk flest til å prioritere tid i hverdagen til å fokusere på hva økonomi betyr for den enkelte og hva alle kan gjøre for å få en bedre økonomisk hverdag. Og ikke minst; gratulerer med gull i kategorien årets innovasjon.

Sølv: Flytag – Gjør bagasjen klar til å fly allerede på Flytoget – Flytoget (Anorak, Motion Blur, Atyp , BB Computerteknikk)

Jurybegrunnelse: Innovasjoner blir ofte forbundet med nyskapelser utenfor kjerneprodukt. Denne aktører har laget en innovasjon som er helt i tråd med både produktet som leveres og merkevaren. For kundene av denne tjenesten ser det ut som en helt naturlig utvidelse av tjenestetilbudet. Det oppleves rett og slett sømløst, som hånd i hanske. 

Denne aktøren har via innsikt, identifisert et reelt pain point for brukerne. Problemet ligger i utgangspunktet hos helt andre bedrifter, men her så de en mulighet til å gjøre den totale opplevelsen bedre. De hever bransjen og ikke kun sin egen delleveranse. 

Løsningen de har satt opp krever en høy grad av teknisk kompetanse og krever samarbeid på tvers av utallige partnere. Dette er en krevende øvelse, så når vi legger til dimensjonen at tjenesten beveger seg i over 200 km/t er juryen rett og imponert. 

Uansett om man skal reise med en ungeflokk eller på forretningsreise, er det et stresselement å få sjekket inn bagasjen. Det er en innovasjon til det beste for brukere å gjøre unna dette allerede på flytoget. Alle setter pris på å slippe en av køene på flyplassen. Tid spart er tid tjent! 

Gratulerer til Flytoget med sølv i kategorien årets innovasjon med arbeidet rundt flytag!

Bronse: Elektrisk relevans – Easee (TRY Opt, TRY, TRY Dig)

Jurybegrunnelse: Denne aktøren hoppet på rett bølge til rett tid og har regelrett surfet i mål med flagget til topps. Denne aktøren har tatt opp kampen med en tech-gigant og virkelig klart å ta markedsandeler i en voksende bransje. Juryen har vurdert mange lignende caser i denne konkurransen, men denne blir vurdert som et sterkt case ettersom aktøren har brukt markedsinnsikt for å skjønne hva målgruppen er aller mest opptatt av og benyttet dette til å skreddersy kommunikasjonen. 

Juryen vurderte det som innovativt å bruke sanntidsdata rett inn i kommunikasjonen. Dette er en kompleks adtech-rigg som til enhver tid sørger for at alle potensielle kunder får et budskap som er relevant. Juryen liker at selv om mediemiksen består av alt fra sosiale medier til out of home, så blir dekning, frekvens og budskap ivaretatt. 

Befolkningen er opptatt av strømpriser, så der har denne aktøren gjort lurt i å utnytte synergiene for å få ut sitt budskap på en elegant måte. 

Vi ønsker Easee lykke til i videre kamp mot Tesla og gratulerer med bronse i kategorien årets innovasjon!


Data-basert innsikt

Juryen har valgt å kun dele ut gull og sølv i denne kategorien

Gull: Ditt økonomiske DNA– DNB (POL, TRY, Motion Blur)

Jurybegrunnelse: Denne aktøren demonstrer hvordan selskapet kan ta en aktiv rolle i å løse et stadig økende samfunnsproblem i skjønn forening med egne kommersielle mål. Forståelsen av problemet sammen med den unike sammensetningen av innsikt er smart og med en langsiktig plan. Dette viser innsikt og markedsføring i skjønn foreningen med forretingsutviklig og samfunnsansvar.

Juryen er imponert over hvordan denne aktøren har tatt i bruk data som er relativt utradisjonelle i markedsføringsøyemed eller andre kommersielle sammenhenger.  Det er tydelig beskrevet hvordan de har brukt innsikt til å gjøre veivalgene i en kampanje til det vi kan beskrive som en maktdemonstrasjon uten sidestykke i arbeidet med å hente inn kundedata med høy kvalitet. Dette er data som kan brukes i årevis som gjør motorikken til en kommersiell suksess. I tillegg ser vi på dette som et positivt tilskudd i et presserende samfunnsproblem. For hva er egentlig viktigere for folk flest enn egen økonomi? 

Gratulerer til DNB med “Ditt økonomiske DNA” med gull i kategorien datadrevet innsikt.

Sølv: Bruk av makeds- og forretningsdata for å maksimere ROI, kundeopplevelse og prosesser – Fjellsport (s360 Norge)

Jurybegrunnelse: Denne aktøren har identifisert en problemstilling de hadde et desperat behov for å løse. Potensielle kunder så på problemstillingen som et vesentlig irritasjonsfaktor, ikke bare fra denne aktøren, men en hel bransje. De har bygget en solid tech-stack som gjør at de klarer å koble sammen data fra eide medier, egen førstepartsdata og ERP. 

Resultatene tilsier dataen de sammenstiller er god og de oversetter dette til innsikt. Juryen er imponert av teknologiene denne aktøren har klart å sette sammen uten å lene seg på “best in breed” systemer. Dette er teknologi som er tilgjengelig for alle – uansett hvor stort marketing eller martech budsjettet er. 

Koblingen mellom solid markedsforståelse, kundefokus, tech og data er en tilnærming vi ønsker oss fra flere aktører i akkurat den bransjen. For hva er vel ikke mer irriterende enn når produktene man har på ønskelisten endelig er på tilbud og så er de mest populære størrelsene utsolgt? 

Ved denne satsingen gir fjellsport trygghet til kunder som ser annonsene, forbedrer kundeopplevelsen – i tillegg til at de svarer opp kommersielle mål ved å optimalisere markedsbudsjetter og får en vesentlig forbedring i lagerstyringen. 

Gratulerer Fjellsport med sølv i kategorien data-drevet innsikt. 


Kundeklubb/lojalitetsklubb

Gull: Ditt økonomiske DNA– DNB (POL, TRY, Motion Blur)

Jurybegrunnelse: Årets vinner i kategorien Kundeklubb / lojalitetsprogram er i en egen liga. Det hele er tuftet på en solid strategi, og en eksekvering som viser god forståelse for hvordan ulike teknologier, systemer og datapunkter kan kobles sammen for å skape magi. Det hele med en liten dose AI på toppen. Vi heier også litt ekstra på bruken av norsk teknologi i dette caset. Produktet er i utgangspunktet det de fleste ville kategorisert som lavinteresse, men det er ingen hindring for årets vinner. Over 80.000 nordmenn har brukt nesten en halv time av sin tid på kampanjen. Over en fjerdedel sier også at de ønsker å bli kontaktet for mer rådgivning – wow! Juryen gratulerer DNB og caset “Ditt økonomiske DNA fra DNB” med seieren!

Sølv: Ny medlemsmodell – familiekonto – Coop (Oculos, PWC)

Jurybegrunnelse: Det er fristende å spørre seg hvorfor de ikke har gjort dette før! Andreplassen går til et case som viser brilliant basic og leverer reell verdi til sine medlemmer. En grunnmur av en kommunikasjonsplattform som ruster merkevaren for mer personlig kommunikasjon og relevante fordeler i tiden fremover. Dette er et case vi også regner med å se mer til i årene som kommer. Gratulerer til Coop og caset “Ny medlemsmodell – familiekonto” med andreplassen. 

Bronse: Nilleklubben – Norges beste kundeklubb – Nille (Oculos) 

Jurybegrunnelse: Tredjeplassen viser verdien av å tilpasse budskapet i sin 1:1 kommunikasjon. I caset beskriver de et sterkt ønske om mer relevant og personalisert kommunikasjon. Dette har de oppnådd ved hjelp av tydeligere beskrivelse av målgrupper og en målrettet kommunikasjons -og innholdsplan. På kort tid har dette arbeidet blitt en av de viktigste markedsaktivitetene for merkevaren, og vi gleder oss til å se hvordan dette videreutvikles i årene fremover. Juryen gratulerer Nille og caset “Nilleklubben – Norges beste kundeklubb” med tredjeplassen. 


E-post

Gull: Velkommen til Coop – nytt introprogram – Coop (Oculos, Seen, WAL)

Jurybegrunnelse: Vinneren er et skoleeksempel på vellykket bruk av e-post. Et grundig planlagt onboardingsløp med tilhørende aktivitetsplan, hvor både timing og tilpassing av budskap gjøres dynamisk opp mot de ulike kundegruppene. En kommunikasjonsplan som strekker seg over medlemskapets første 100 dager sikrer at medlemmene kommer raskt i gang og ser verdien av medlemsfordelene. Dette gir også mye verdifull data, som vinneren vet å benytte på en klok måte. Vi lar oss imponere av økning i både antall transaksjoner og størrelse på handlekurv – et bevis på at riktig bruk av e-post, gir kroner i kassen. Juryen gratulerer årets vinner i kategorien E-post; Coop, med caset “Velkommen til Coop – nytt introprogram”

Sølv: Din personlige forhandler – Harald A. Møller (Merkle, Oculos)

Jurybegrunnelse: Andreplassen går til et case som viser solid håndverk innen denne kategorien. Et case vi tror flere i samme bransje vil la seg inspirere og imponere av. Her er det ingen leads som faller mellom to stoler – caset kan vise til 100% follow-up rate og 10% økning i konverteringsrate. Når vi nå avslører at caset er fra bilbransjen og nybilsalg, er dette tall som ikke bare viser til bedre kundedialog, men også betydelig slag på kassen. Juryen gratulerer Harald A. Møller og caset “Din personlige forhandler” med andreplassen i kategorien E-post.

Bronse: Velkommen Wilma! Eieren din har gjort et godt valg – Gjensidige Forsikring (Gjensidige Forsikring)

Jurybegrunnelse: Tredjeplassen går til et case som ikke bare imponerer juryen med god bruk av data og teknologi, det smelter også våre hjerter. Caset viser hvordan en god onboardingsprosess er med på å styrke relasjonen til en strategisk viktig og lønnsom målgruppe. Ved hjelp av skreddersøm og en kreativ penn, klarer de å skape den magiske kundeopplevelsen. Resultatene så langt viser til økt tilfredshet og reduksjon i churn – her gleder vi oss til fortsettelsen. Juryen gratulerer Gjensidige Forsikring og caset “Velkommen Wilma! Eieren din har gjort et godt valg” med velfortjent tredjeplass.


Non-Profit

Gull: Sammen for å hjelpe: ett nummer – seks organisasjoner – Vipps (iProspect, Dentsu Norge, Røde Kors, Flyktninghjelpen, Redd Barna, Caritas, Kirkens Nødhjelp og UNICEF)

Jurybegrunnelse: Aldri har det vært samlet inn så mye penger på så kort tid. Vinneren, eller skal vi si vinnerne i kategorien non-profit viser samarbeidsevner det i seg selv er verdt å ta av seg hatten for. Men det er ikke derfor de går av med seieren. I dette caset ser vi hvilken kraft som ligger i evnen til å mobilisere til en felles sak. Norsk dugnadsånd på sitt best – og det hele er muliggjort av nettopp teknologi. Det er med stor beundering at juryen kan tildele årets førsteplass i kategorien non-profit til hele seks veldedige organisasjoner; Røde Kors, Flyktningehjelpen, Redd Barna, Carita, Krikens Nødhjelp og UNICEF. Det hele ledet an og fasilitert av VIPPS. Vi gratulerer!

Sølv: Alle skal med – Mental Helse Ungdom (Yellow Banana, Admirate, ProFundo)

Jurybegrunnelse: Andreplassen i kategorien Non-profit viser oss hvordan få mye ut av lite. Grepene de gjør er enkle, men oppgaven de løser er alt annet enn enkel. Vinneren evner å både styrke stemmen til de unge i samfunnet, samtidig som de oppnår flere medlemmer og donasjoner. Et solid CRM-arbeid med bruk av teknologi som binder sammen offline og online-aktiviteter på en smart og kreativ måte. Vi lar oss imponere over resultatene, og gleder oss samtidig over at caset virkelig gjør en forskjell både for enkeltindivider og på politisk nivå. Gratulerer så mye til Mental Helse Ungdom og caset “Alle skal med”.

Bronse: Blodssøstre – PLAN International (Schibsted, Schibsted Partnerstudio)

Jurybegrunnelse: Tredjeplassen går til et case som viser hvordan teknologi gjør hele forskjellen. Kampanjen i seg selv viser godt håndtverk og kommunikasjon tatt ut på en kreativ måte, men juryen lar seg først og fremst imponere av hvordan en unik teknisk løsning på det norske markedet, gjør det mulig å enkelt donere penger uten å gå via en ekstern nettside. Caset viser også hvordan tekniske løsninger er med på å skape engasjement og interaksjon med leserne. Juryen gratulerer PLAN og caset “Blodssøstre” med tredjeplassen i kategorien Non-profit.


B2C

Gull: Ditt økonomiske DNA– DNB (POL, TRY, Motion Blur)

Jurybegrunnelse: Juryens soleklare favoritt og gullvinner spiller på alle strengene. Det er allment relevant samtidig som det er dypt personlig. Ved å tappe inn i det mest unike ved hver og en av oss, kombinert med utfordringer rundt sosiale forskjeller, oppnår de stor emosjonell apell. Det setter også gullstandarden for hva det vil si å foreta en verdiutveksling gjennom data. Men med noe så dyrebart som det som skiller oss fra andre og noe grunnleggende identifiserende kan man fort trå feil – det er derfor essensielt at personvern er et premiss i utviklingen– fra A til Å! Gullet går til DNB med Ditt Økonomiske DNA!

Sølv: Elektrisk relevans – Easee (TRY Opt, TRY, TRY Dig)

Jurybegrunnelse: Kategoriens sølv-vinner er et prakteksempel på hvordan man kan ta i bruk teknologi for å illustrere og fremheve produktets kjerneegenskaper i budskapsutformingen. Smart bruk av data og kontekst i en brenhet periode vitner om et glimrende stykke markedsføring hvor teknologien får skinne – uten at det er overdrevent komplisert. Å klare å overgå kjennskap til en merkevare som Tesla på en såpass kort tid er en imponerende bragd for sølvvinneren Easee!

Bronse: Urban Miner – Elkjøp x Minecraft (Nord DDB Oslo, House Agency Filmproduksjon, BSmart 3D animasjon, XBOX, Mojang Studios)

Jurybegrunnelse: Bronsevinneren illustrerer hvordan man kan ta i bruk allianser for å møte en målgruppe på deres premisser. I tillegg viser caset hvordan man kan ta ut et konsept i det digitale unverset, og hente ut resultat i det fysiske rom. Ved å tilby en verdiutveksling bruker de plattformen sin til å utgjøre en forskjell, også for miljøet.
Med dette klarte Elkjøp å mine seg til bronse – gratulerer Elkjøp og Minecraft!


Søk

Gull: Automagisk julehandel med Nille – Nille (Publicis Starcom)

Jurybegrunnelse: Genom en tydlig förståelse för konsumenternas adferd/beteende och en helhetlig tillnärmning till strategin har den här kampanjen levererat över all förväntan med nästan en fördubbling av ROAS i en konkurrensutsatt och prispressad branch. Det här case kommer i framtiden kunna användas som skolboksexempel för hur man genom smart feedlogik och omnikanal-optimalisering bygger en sökordsstrategi som levererar starkt och som bonus spar tid. Och gör man det först. Så vinner man guld. Grattis Nille.

Sølv: Bohus – Markedsleder og salgsvekst på egen nettside – Bohus (RED dentsu X)

Jurybegrunnelse: God innsikt avdekket et stort mulighetsrom for denne aktørens synlighet på søk. Det ble derfor skapt innhold som er relevant for målgruppen og etterspørselen i markedet. Resultatet ble en meget kraftig innholdsproduksjon innenfor alle kategorier og produkter som sølvvinneren og deres konkurrenter fører. Dette utledet et årshjul med prioriteringslister, samt konkrete briefer på hva alt innholdet måtte ha. Alt innhold ble laget basert på hva dataene viste. De ble markedsleder innen 1 år og dette gikk direkte inn på deres langsiktige mål. Gratulerer med sølv, Bohus!

Bronse: Effektiv Leadsgenerering med AdCloud – Sparbank 1 (MediaCom, GroupMNexus)

Jurybegrunnelse: Dette er en case hvor søk var en del av et større bilde, men løste likevel en viktig oppgave. Og selve løsningen spilte på de små finessene som søk har å by på, og dermed har man klart å effektivisere budsjettene sine på søk, og ikke minst bruke innsikt til å øke både leads og ROI – til tross for at dette er en av markedets dyreste kategorier. Dette er et godt bevis på at automatiserte prosesser gir besparelser – gratulerer til Sparebank1.


Sosiale medier

Gull: Land of the Unfree – Amnesty International (ANORAK/NOA, B-Reel Films, Ponytail, Ohlogy, Little Big Sister)

Jurybegrunnelse: Vinneren i kategorien Sosiale medier, har klart å bruke sosiale medier til påvirkning langt utover Norges grenser. De har dermed bevist styrken i SoMe som medieflate, og valg av kanal har vært avgjørende for uttak av ide og strategi. Vinneren har brukt innsikt fra både trender, etablerte sannheter og politikk, og kampanjen er både rørende og sterk der de beviser hva man kan mobilisere av aktivisme og engasjement i viktige problematikker.

Ved å portrettere 4 kvinner som står overfor konsekvensene av strengere abortlover i USA – til lyden av en ny versjon av «The Star-Spangled Banner», uten ordet «free», fikk kampanjen en sterk stopp effekt. TikTok sin egen «Duet»- funksjon gjorde det enkelt for brukerne å ta del i, og dele innholdet videre, og mobiliserte til internasjonalt press på amerikanske guvernører som fortsatt har makt til stoppe abortforbudet. Mer enn 1 million signaturer ble sendt direkte til amerikanske guvernører.

Vinneren er Amnesty International med deres Land of the Unfree!

Sølv: Ruter tar opplevelsene tilbake – Ruter (Publicis Starcom)

Jurybegrunnelse: Mange annonsører har hatt vekst under pandemien, og slitt mer med å opprettholde gode resultater etter at Norge åpnet opp – denne aktøren var intet unntak.
Med en kreativ vri på kommunikasjonen, og med en tilnærming som både var personlig og underholdende, så fikk denne aktøren gjennom budskapet med både presisjon og til riktig målgruppe.
Det var en enkel løsning, men et krevende stykke arbeid, men som alt i alt førte til svært gode resultat. Sølv-vinneren av kategorien sosiale medier er derfor Ruter, med Tar opplevelsen tilbake.

Bronse: Snappy kundereise doblet hagemøbelsalget for Skeidar – Skeidar (Snapchat & RE:MEDIA)

Jurybegrunnelse: I en tøff kategori har bronsje vinneren klart å utmerke seg ved å bruke kanalens kreative virkemidler godt. Spesielt forankret i god research før løsningen ble valgt og bygget. Juryen anser bruken av Snapchat sin AR funksjon til å vise frem tunge produkter hjemme hos potensielle kunder til å være en særdeles god løsning. Det å kunne plassere hagemøbler hjemme hos seg selv, som kan være særdeles vanskelig å visualisere når man står i en fysisk butikk, så bringer man produktene rett hjem til kunden før eventuelt kjøp. Det at Skeidar tør å prøve nye virkemidler i et meget konkurranseutsatt marked viser at sosiale medier kan være en meget sterk kanal som kan tette gapet mellom digitalt og butikk – rett hjem til forbrukerene.

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin