Det er et vanskelig spørsmål å svare på og svarene vil være ulike avhengig av hvem du spør. Men det handler om å skape noe uventet, originalt og annerledes. Kreativitet skal utfordre status quo gjennom å vekke sansene og oppmerksomheten. Kreativitet skal skape en effekt. Derfor bør alle virksomheter være opptatt av kreativitet understreker Kielland, byråleder i Morgenstern.
Kreativitet er skapt av mennesker for mennesker.

– Å bruke kreativitet for å skape godt innhold som engasjerer – og gjennom det det bygge langsiktige relasjoner – er vårt viktigste virkemiddel, sier Kielland. En sterk kreativ ide og konsept kan binde mennesker sammen, og det er et konkurransefortrinn som gjør at en merkevare skiller seg ut i mengden. Men hvorfor er det da så vanskelig? Hvorfor hater folk reklame? spør Camilla.

– Å bruke kreativitet for å skape godt innhold som engasjerer – og gjennom det bygge langsiktige relasjoner – er vårt viktigste virkemiddel, sier Kielland. En sterk kreativ ide og konsept kan binde mennesker sammen, og det er et konkurransefortrinn som gjør at en merkevare skiller seg ut i mengden. Men hvorfor er det da så vanskelig? Hvorfor hater folk reklame? spør Camilla.
← Faksimile fra Kiellands presentasjon på MarTech-konferansen.
Ekstrem vekst innen martech
Til tross for at vi har innsikt, kompetanse og martech, så får vi det likevel ikke til. Alle teknologiske løsninger og buzzord bidrar i angrepet av brukerne av sosiale medier, som bruker platformene for å «connecte» med venner. Ikke bli bombardert av annonser. I 2011 var det 115 martech-løsninger på markedet. I 2020 var det 8000 tilbydere. Det har vært en ekstrem vekst.

Hvordan kombinere martech-verktøyene?
De fleste markedsførere stiller seg spørsmålet om hvordan man skal kombinere de ulike verktøyene, i tillegg til at det er en rekke spilleregler man må forholde seg til som for eksempel cookiedøden. Teknologien og verktøyene styrer oss – ikke omvendt. Vi sveiper og måler, men blir aldri fornøyde. Alt kan optimaliseres og hvis vi ikke ser umiddelbare effekt så blir det vanskelig å stå i. Hvert å brukes det milliarder av kroner på markedsføring som ingen bryr seg om eller legger merke til.
Martech + kreativitet
Derfor er samspillet mellom martech og kreativt innhold viktig. Folk vil ha innhold som engasjerer gjennom historiefortelling og som skaper underholdende opplevelser. Langsiktig merkevarebygging er derfor essensielt. Man må derfor bruke tid på å sette sammen de riktige kombinasjonene av martech og kreativitet for å drive langsiktig merkevarebygging. Kreativitet skaper innovasjon, og av og til må man gå for langt og gå på en smell for læringens skyld.
4 key take aways
1. Pass på at du ikke ser skogen for bare trær
Ikke gå deg vill i teknologien for så å glemme det kreative innholdet. Tech er ikke nok til å ta vare på kundene. Det er det kreative innholdet som gir smak.
2. Folk er enklere enn vi (ofte) tror
Ofte så overvurderer vi folk. Det går an å lage innhold som treffer på tvers av målgruppene
3. Ikke alltid tro på – eller etterstreb – best practice
Vi leter alltid etter den perfekte oppskriften. Men hvis alle følger den samme oppskriften så er det ingen som lenger skiller seg ut.
4. Å investere i det kreativitet er en langsiktig investering – ikke (alltid) uten risiko
Det holder ikke å ha godt kreativt innhold en gang. Det bør være en forutsetning for alt du gjør. Man får som regel kun gevinst når man tar risiko.
Nina K. Hareide-Larsen, Client Partner og Vertical Lead I Meta hold også foredrag på MarTech-konferansen. Les om sammendraget fra foredraget hennes her.