De fleste av oss vet ikke hva metaverset handler om. Mange er likevel nysgjerrige på fenomenet, og de fleste markedsførere og byråer står nå i en posisjon der man må ta noen aktive valg i forbindelse med metaverset. Vi er på konstant jakt etter teknologien som tar oss til morgendagens kundeopplevelser – men hva skal man velge?
På konferansen AdTalk 2022 dykket vi ned i tematikker som handler om hvordan morgendagens kundeopplevelser bli fasilitert gjennom metaverset.
Neste form for internett
Et metavers er et digitalt miljø, et univers, der brukeren har sin egen avatar. Avataren kan interagere med andre avatarer og deres brukere. Dermed kan man være sosial uten å være på den samme geografiske lokasjonen. Metaverset kombinerer elementer fra den digitale og den fysiske verden gjennom bruk av AV, utvidet virkelighet, og virtuell virkelighet.
En gang i tiden opplevde man internett som noe fra en sci-fi-film. Vi må absolutt ikke glemme den ikoniske overskriften «Internett en flopp!» av Leif Osvold i Dagens næringsliv i 1998. I dag brukes internett av mer enn halvparten av jordens befolkning, og vi bør nok regne med at metaverset på et tidspunkt i fremtiden har hatt den samme veksten.
I dag ser mange på metaverset som neste form for internett. Altså en mer aktiv og mindre tekstbasert form for internett, som man kan oppleve og bruke gjennom ulike tekniske hjelpemidler. Man hører stadig om begreper som Web3 og Web 3.0, og det ligger nok en del sannhet i nettopp dette. Metaverset er en ny måte å oppleve internett på.
Vi skal ikke bli for tekniske i forklaringene, men metaverset er en kombinasjon av teknologier som du bruker og som til sammen skaper et digitalt univers du kan ferdes i.
Startet metaverset med romanen Snow Crash?
Det er lett å tro at Meta var først ute med med metaverset, men konseptet har faktisk eksistert i lang tid. Ordet metavers ble først brukt i science fiction-romanen Snow Crash fra 1992, skrevet av Neal Stephenson. I denne historien møter leseren Hiro Protagonist som lever i en fremtidsverden der man kan logge seg på The Metaverse og leve gjennom en brukerstyrt avatar. Høres det kjent ut?
Bruddstykker av metaverset
Enn så lenge fungerer ikke konseptet metaverset fullt ut. Altså er det ikke bare å laste ned en app som heter Metaverse og så er du i gang – i hvert fall ikke enda. Men i og med at metaverset er et digitalt univers, så finnes det allerede bruddstykker av det på flere plattformer. Disse metavers-bitene eksisterer i form av forskjellige apper og spill som lar brukeren entre appen som avatarer for å sosialisere og spille med andre.
Selskapet Meta har ikke planer om å endre sosiale medieplattformer som WhatsApp, Instagram og andre Facebook-apper. Derimot fokuserer de på å skape en digital verden gjennom metaverse. Hvis Meta klarer å ta dette fullt ut, åpner metaverset døren for helt nye muligheter for arbeid, sosialisering og spill. Dette kan på sikt ha en direkte påvirkning på hverdagen din. Men det er et stort hvis at Meta skal få det til. Samtidig er Meta det eneste selskapet med både kapital og skala til å lykkes med å oppfylle visjonen om å skape et metavers.
Hva trenger du for å entre metaverset?
Metaverset lover en fremtid full av virtuelt potensial overlappet med moro og produktivitet. For å kunne dykke inn i det digitale universet trenger man et medium som Oculus Quest 2 eller et annet VR-headset. VR-headset har eksistert siden 2016, og det har blitt gjort mye arbeid rundt VR, AR og en utvidet virkelighet bare de siste fem årene. Disse devicene gjør det mulig å stupe inn i det digitale universet og la seg omsvøpe av den virtuelle virkeligheten. Hvis du eier et VR-headset står du allerede ved porten til metaverset.
Hvis du er i markedet for å anskaffe deg et VR-headset, så bør du tenke over hva du skal gjøre inne i den virtuelle verdenen. VR-teknologien er i rask utvikling, og akkurat nå har de beste VR-headsettene sterkest fotfeste innen spillmarkedet.
Det kan være flere virtuelle verdener inne i et metavers der folk kan engasjere seg i et bredt spekter av aktiviteter. I stedet for å stirre på en skjerm som du gjør nå, vil du i et metavers kunne være helt inne i alle nettopplevelsene dine, som å gå på shopping, møte venner og familie eller oppleve en konsert.
Prøv metaverset nå
Allerede nå finnes det apper og spill som gir deg tilgang til mertaverset – eller i hvert fall bruddstykker av det. Men hva gjør man egentlig inne i metaverset? Det kan være så mangt. Blant annet kan du kjøpe og forvalte eiendom eller kunst med krypotvaluta. Du kan skape spill og andre typer VR-opplevelser, og du kan uttrykke deg ved å skape din egen avatar. Du kan sosialisere med andre, delta på arrangementer som konserter og konferanser, eller du kan handle både fysiske og virtuelle produkter, såkalt NFTer.
Her får du en oversikt over et par av appene og spillene du kan teste allerede nå, og som tar deg inn i metaversets eventyrlige og virtuelle virkelighet.
Decentraland er en virtuell virkelighetsplattform drevet av Ethereum-blokkjeden. Plattformen ble grunnlagt i 2015 og åpent for publikum i 2020. I dette universet kan brukeren kjøpe virtuelle tomter med kryptovalutaen MANA. Flere store merkevarer har kjøpt eiendom på Decentraland i 2022 og plattformen har arrangert Metaverse Fashion Week der merker som Docle & Gabbana, Estée Lauder og Elie Saab holdt visninger.
The Sandbox er en plattform med en samling spill, lokasjoner og opplevelser. Plattformen er et brukergenerert økosystem som baserer seg på at brukerne skaper innholdet. Her kan brukeren bygge og monitorere spillopplevelsen sin uten strenge regler å forholde seg til. I likhet med Decentraland har The Sandbox sin egen kyptovaluta, SAND, som brukerne handler med.
Roblox er en plattform som er utviklet for å skape og spille spill. Alle spillene er skapt av brukerne og det er over 20 millioner publiserte spill på plattformen. Det er gratis å spille spill på Roblox. Man kan også kjøpe et betalt medlemskap, Roblox Premium, som man betaler med plattformens kryptovaluta Robux. Plattformen har muligheten for in-game purchases, slik at brukerne kan kjøpe kjæledyr, våpen eller andre ting i de forskjellige spillene. Roblox har nyttig lanserte spatial voice chat, som etterligner en samtale i det virkelige liv – dette er et viktig steg i retningen av et helhetlig metavers.
Les om hva Nina K. Hareide-Larsen fra Meta fortalte om metaverset på MarTech-konferansen 2022 her.