8 content-trender

Ligg foran i innholdsarbeidet ditt!

Vi gir deg en oppsummering av åtte internasjonale content-trender.

Her er det pløyet igjennom tjukke rapporter, haugevis av Google-søk og et uvisst antall Chrome-faner, sånn at du skal slippe. Vi presenterer årets content-trender her samlet sammen av Hyper.

1. Personalisert innhold

Det er én til én-markedføring det handler om nå! Det er sånn merkevarer skal kunne oppfattes som relevante for nettopp meg’et i framtiden. Innholdet må virkelig treffe direkte på mitt behov og ta mine ønsker som individ på alvor. Det betyr at vi må gå mer vekk fra brede kundesegmenter og målgruppetankegang.

2. Merkevarer satser på innhold «i den lange halen»

Som vi alle vet, vi konsumerer innhold som aldri før. Men varsku her! Internett har blitt fylt til randen av mye intetsigende, generisk innhold etterhvert som flere og flere merkevarer – og byråer! – har fått øynene opp for «content marketing». Så hvordan kommer merkevarer seg gjennom støyen? Jo, ved å bevege seg ut «i den lange halen»: Det innebærer at vi bør fokusere på underkategorier og nisjeinnhold, og besvare de søkene som går litt dypere til verks.

Hode eller hale? Innhold i den lange halen står sentralt i organisk søk og utvikling av for eksempel redaksjonsplaner. Hvilke type søkeord bør vi gå for?

3. Stemmesøk påvirker hvordan content marketing vil høres

Den store kommersielle virkningen av stemmesøk har uteblitt så langt, til tross for at smarthøyttalerne allerede har vært i norske hjem noen år. Likevel er det ingen grunn til å tro at dette ikke vil snu, og at også vi her i Norge vil se stemmesøk få en større kommersiell verdi, slik vi ser blant annet med Amazon og i USA. For godt hjulpet av covid-pandemien, er faktisk stemmesøk blant de raskest voksende e-handelstjenestene og representerer etterhvert et viktig skritt i omnikanalopplevelsen.

4. Nye, rike og varierte innholdsformater gir et bredere publikum

Med så mye innhold og så lite tid, kombinert med kortere oppmerksomhet, blir det vanskeligere og vanskeligere å nå og engasjere dagens forbrukere. Brukere vil lett kjede seg hvis du bare legger opp én type innhold. Så innhold er ikke nødvendigvis ensbetydende med artikler. I stedet kan det være et enkelt spill, en quiz, kanskje en tegneserie, en podcast eller en kreativ AR-løsning.

En merkevare er ikke lenger hva den sier at den er. Det er hva kundene selv forteller hverandre at det er.

Scott Cook, direktør i eBay og Proctor & Gamble

5. Nye, rike og varierte innholdsformater gir et bredere publikum

La kundene lage innholdet for deg! Det digitale skiftet har gjort det lettere å dele meninger. Nå kan du lese vanlige folks meninger om bedrifter, produkter og tjenester du aldri hadde hørt om før. Som trend nummer fem her viser – brukergenerert innhold er superviktig! Dette er en særdeles god, lønnsom og ikke minst effektiv måte å drive markedsføring. Ikke bare er det gratis, det er også en ypperlig måte for merkevarer å skaffe seg verdifull kundeinnsikt.

6. Slipp til influenserne!

I forlengelsen av forrige trend har du de betalte, tilsynelatende lykkelige kundene. En studie fra analysebyrået Nielsen viser at 92 % av kjøperne stoler på en individuell betalt anbefaling over merkevarens egen utformede markedsføring. Samme undersøkelse pekte på at 58 % av folk har kjøpt et nytt produkt de siste seks månedene på grunn av en influencers anbefaling.

7. Live video og live shopping inn i varmen

Nå nærmer vi oss slutten, men antakeligvis ser vi bare et vagt omriss av det som kommer til å bli en megatrend framover, det som i Kina allerede har forvandlet detaljhandelen helt. På mindre enn fem år har nemlig live shopping etablert seg som en enorm salgskanal. Live shopping er en relativt ny handelsteknologi, der forbrukere kan handle i sanntid mens de ser live-videoer i sosiale medier, apper eller på nettsider. På mange måter minner det om gode, gamle TV-Shop-formatet fra det glade 90-tallet.

8. AI og automatisert innholdsproduksjon puster oss i nakken

Mange markedsførere leter etter nye, mer effektive og skalerbare måter å lage innhold på. Sånn har automatisk generert innhold laget av AI-roboter blitt et godt alternativt. De er et verktøy som konverterer dataene dine til nøyaktige, leselige og velskrevne innholdsformater.

Innholdsrobotene er på full fart framover. De egner seg godt til rene referater av data, korte produkttekster og til oversetting av eksisterende innhold til ulike språk. 

Les hele saken fra Hyper her

Hos ANFO kan du lære mer om markedsføring i sosiale medier. 3. mai arrangerer vi webinaret:
Snapchat og TikTok – to vekstraketter i din markedsmix?

PS. Webinaret er gratis for ANFO-medlemmer.

Del dette innlegget:

Les også