TikTok_bilde
Foto: Jonas Fagerberg, Elg

Tar du TikTok-utfordringen? 

Mange norske bedrifter bør nå spørre seg selv: Tør vi å kaste oss rundt, teste noe helt nytt, og kanskje feile, for å ta del i et potensielt enormt stort marked? 

Om svaret du gir deg selv, er ja, har du mye moro i vente. Og kanskje en unik mulighet til å bygge merkevaren din hos det uoppnåelige yngste publikummet. Mer om det snart.  

Først litt kjedelig fakta: Tallenes tale har lenge vært klar, og blir bekreftet i den nyeste some-trackeren til Ipsos for fjerde kvartal 2021: I aldersgruppen 18–29 år er det 42 % som bruker TikTok daglig i Norge. En formidabel økning fra bare 10 % for bare to år siden. Og altså: Dette gjelder kun de over 18 år.

I motsatt ende av skalaen går andelen som bruker Facebook betydelig ned i den samme aldersgruppen, til 52 %. 

Globalt har TikTok nå flere brukere enn Snapchat, og de fleste har vel fått med seg at det var den mest nedlastede appen i verden – både i 2020 og i 2021. 

Pent shoppingbudsjett

På TikTok er det lett å få mange visninger og høyt engasjement organisk, og dermed mange følgere – hvis du treffer med innholdet ditt. Plattformen viser nemlig populære videoer til brukere utenom følgerne dine, og en sylskarp algoritme skreddersyr feeden til hver enkelt bruker.

Dermed har eksempelvis influenser-markedet opplevd en boost av de sjeldne. Og nå kommer vi til de virkelig interessante tallene for merkevarer og annonsører: TikToks brukere brukte 2,3 billioner dollar i appen i 2021. En oppgang på hele 77 % fra 2020. 

Selvsagt har dermed både små og store merkevarer og annonsører kastet seg på trendkanalen. 

Hørt om split screen og transition?

Og jo, mens vi snakker om trend: det er et viktig stikkord her, som for all del ikke må forveksles med trendy. På TikTok er det nemlig sånn at noe trender (beklager litt overforklaring, men kun 15 % av alle over 40 år i Norge har TikTok-profil, 18 % i aldersgruppen 30–39). Her gjelder det å følge med – for det går fort i svingene. 

Kanalens unike verktøykasse gjør det mulig for alle å enkelt redigere videoer og for eksempel legge på musikk eller rare stemmer, velge en kul effekt som split screen eller transition, og plutselig hiver alle seg på. 

En trend kan altså være en slik effekt, eller en dans, en lyd, en meme, men også slik-gjør-du-videoer, for eksempel innenfor mat og skjønnhet.  

Gøy, gøy, gøy!

Ofte er de mest populære videoene nettopp etterlikning av andres, med en liten vri, og det er nå det blir gøy! Men også vanskelig, selvsagt. For en tradisjonell reklamebyråtilnærming vil jo aldri fungere. 

Når du først skal ha en strategi, et konsept, et manus, du skal filme, klippe, animere effekter, det skal godkjennes, postes … ja, da er jo trenden over for lengst. 

Viktigere enn noen gang; på TikTok kan du ikke legge ut noe som var laget for en annen kanal. Alle vet dette, alle gjør det likevel, men det vil virkelig bare gjøre vondt verre. Her er det jo nettopp kanalens verktøy som gir engasjementet hos målgruppen. 

Er det nå slaget står?

Den gode nyheten er at det innholdet som funker, ikke er det som ser glossy og trendy ut (med mindre merkevaren din er det fra før og skal være det) – her er det ikke en lekker feed som er greia. Det kan gjerne se hjemmesnekra ut. Og det er ikke så mange regler, det er ikke farlig å gjøre feil. 

Så hva trenger du, da – for å komme i gang? Jo, en liten dedikert, kreativ gjeng som følger med for deg, som lager innhold kjapt og fleksibelt, som hiver seg rundt og kommuniserer med følgerne dine – the TikTok-way. 

TikTok er selvsagt ikke for alle. Men om du vil nå de unge, er det smart å kaste deg på. For kanskje er det akkurat nå slaget står. Tør du bli med?

Hvorfor ta steget og komme seg på TikTok: 

● Man får en gigantisk verktøykasse med mange kreative muligheter og et enkelt brukergrensesnitt
● Det er potensiale for ekstrem organisk synlighet, selv for de minste og helt nyetablerte kontoene 
● En sylskarp algoritme skreddersyr feeden til hver enkelt bruker 
● Merkevarer og private brukeres profiler og organisk innhold ser likt ut, så man blender godt inn i feeden

SoMe-byrået Elg et selvstendig selskap i Ahead Group Norway som også består av byråene Oculos, Hyper, Nova Vista og Retail House Varejo. Som en del av det Nordiske Ahead-nettverket leverer gruppen også løsninger innen strategi, kreativitet, content, CRM, marketing-teknologi og customer experience i hele regionen. 

Del dette innlegget: