Kl.09.00_thomas+medaljer

Gratulerer til alle vinnere i MMM 2021

Her får du oversikten over årets medaljevinnere og juryenes begrunnelser.

Takk til dere som deltok i årets MMM-konkurranse! Vi gratulerer alle som var involvert i vinnercasene som nådde helt til topps! Gikk du glipp av prisutdelingen? Få med deg prisutdelingen HER

Prisdrypp

Årets prisutdeling er delt opp i fire delsendinger på ANFO-TV. Her er programmet:

1 sending Kl. 09:00 Kategorier: B2B • Non-profit • Kundeservice/Callcenter

2 sending Kl. 10:00 Kategorier: B2C • Bærekraft/CSR

3 sending Kl. 11:00 Kategorier: Best bruk av: E-post • Best bruk av: Søk • Best bruk av: Sosiale medier

4 sending Kl. 12:00 Kategorier: Årets innovasjon • Best bruk av: Video • Best bruk av: Display • Best bruk av: Data-basert innsikt • Best bruk av: Kundeklubb/Lojalitetsprogram

Stor merverdi å konkurrere

Mange i bransjen ser stor verdi av å delta i MMM. Det å planlegge caseskrivingen med å se tilbake på arbeidet bak og etterhvert også resultatene til en kampanje har ofte stor merverdi. Å konkurrere med sine beste case og se hvordan andre i bransjen har jobbet seg frem til gode resultater er minst sagt både gøy og inspirerende. 

 

Her er alle vinnere – med jurybegrunnelser:

Kategori: B2B

Gull til caset Movinckel Innovations av Morgenstern og PowerOffice.

Jurybegrunnelse: Vinneren i denne kategorien har brukt egne data og smart bruk av kanaler til å nå en målgruppe som ikke er lett å nå. De har brukt humor som et tydelig virkemiddel for å engasjere og skille seg ut i en bransje der det er vanskelig å differensiere produkter. Aktøren satte seg amibisiøse forretningsmål, som de har klart å nå. Hovedpersonen, har glimt i øyet og overbeviser selv den trausteste økonomisjef om at ringpermens tid er forbi. Gullvinneren i kategorien B2B er: Movinckel Innovations. Vi gratulerer PowerOffice, Morgenstern og samarbeidspartnere!

Sølv til caset Lenge Leve Utelivet av Anorak/NoA og iProspect for Vipps

Jurybegrunnelse: Juryen er imponert over hvordan denne aktøren har klart å lage en kampanje som påvirker både B2C og B2B. Kanalmiksen som spenner seg over alt fra billboards, e-post, in-app og kreativ bruk av programmatiske flater imponerer oss. Vi lot oss begeistre av samfunnsoppdraget aktøren tok på seg i å få folk til å benytte seg av utelivet etter gjenåpningen. Fra B2B perspektivet er vi imponert over at aktøren har klart å doble antallet bedriftskunder i løpet av kampanjeperioden. Lenge leve utelivet – vi er helt enige. Vi gratulerer Vipps med sølv i kategorien B2B!

Kategori: Kundeservice/Callcenter

Gull til Fornøyde kunder til reduserte kostnader! av ProffCom og Schibsted.

Jurybegrunnelse: Denne aktøren kan vise til tydelige forretnings- og kommunikasjonsmål. De hadde en strategi om å forbedre KTI samtidig som de ønsket å redusere kostnadene. Dette høres i seg selv utopisk ut. Men denne aktøren har tatt i bruk smarte virkemidler og gode planer for å nå målet. Juryen er imponert over hvordan aktøren har samarbeidet sømløst med en ekstern partner. De har jobbet strategisk med å få kundene til å ta i bruk selvbetjeningskanaler. Resultatet er like fornøyde kunder og reduserte kostnader for Schibsted. Gull i kategorien Kundeservice/Callcenter til ProffCom og Schibsted. Vi gratulerer!

Kategori: Non-profit

Gull til Tusen spørsmål til de tusen hjem av Atyp for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Jurybegrunnelse: Denne kampanjen har imponert juryen. Måten den har truffet oss som medmennesker i kampen for å løse et viktig samfunnsoppdrag er imponerende. Måten denne aktøren har tatt store og vanskelige spørsmål og brutt det ned på et litt mer håndgripelig nivå er inspirerende. Kanalmiksen som er tatt i bruk – hvor aktøren har benyttet seg av utradisjonelle flater, er smart. De 20 millionene møtepunktene via First Price produkter har gitt og vil gi mange familier en anledning til å diskutere mulighetene for å ta inn et forsterbarn. En en økning på 207% i antall førstegangshenvendelser i en to-måneders periode er veldig imponerende og hjertevarmende. Gullet i kategorien Non-profit går til: Tusen spørsmål til de tusen hjem. Vi gratulerer Atyp og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet!

Sølv til Wedeensenteret av POL og Helsedirektoratet.

Jurybegrunnelse: Ungdommen er en vanskelig målgruppe å nå. Men denne aktøren har klart å overbevise en vesentlig andel av målgruppen med budskapet sitt. De har skapt et helt unikt univers hvor ungdommen får faktaopplysninger og ingen pekefingre. De har benyttet seg av kanalene målgruppene er på med kunnskapsbærere ungdommen relaterer seg til og på den måten bygget tillit. Tilnærmingen til Weedensenteret har nådd 80% av målgruppen med faktainformasjon om cannabis. Etter kampanjeperioden kan de vise til en betydelig nedgang i antall ungdom som har prøvd cannabis. Takk for at dere gjør denne viktige samfunnsoppgaven. Gratulerer til Helsedirektoratet med sølv i kategorien: Non-profit!

Bronse til #DinRetning og Tante Randi Reklamebyrå og Utdanningsdirektoratet i Oslo.

Jurybegrunnelse: Dette er et kroneksempel på hvordan man kan flytte noe kjent og vant over til en ny arena (fordi man må) og attpåtil gjøre det enda mer effektivt. I dette caset så er juryen imponert over hvordan et medie har blitt benyttet. Det er tydelig at innsiktsarbeidet i forkant av kampanjen var grundig og riktig, dette er eksemplifisert ved at målgruppen ble nådd og 40% av målgruppen ble påvirket til å vurdere nye utdanningsprogram etter endt kampanje. Det er ikke lett å fremprovosere en viral kampanje, men det har Utdanningsetaten i Oslo fått til på en god måte med #dinretning. Vi gratulerer Utdanningsetaten i Oslo og Tante Randi Reklamebyrå med bronse!

Kategori: B2C

Gull til Vi kjenner bilen din av Oculos og Merkle Norge for Harald A. Møller.

Jurybegrunnelse: Vinneren i kategorien B2C treffer blink i datadrevet digital markedsføring. Caset er et godt eksempel på hvordan målrettet og systematisk jobbing skaper gode resultater. Dette er et prakteksemplar på hvordan nyttiggjøre seg av egne data for å øke salg, og juryen ønsker å applaudere datanerder som virkelig tar for seg innsikt og data for å personalisere og automatisere sin markedsføring. Gullvinner i kategorien B2C er: Vi kjenner bilden din.Vi gratulerer Oculos, Merkle Norge og Harald A. Møller med gull i B2C!

Sølv til SÅNN. av POL og Kolonial.no.

Jurybegrunnelse: Årets sølvvinner viser til stødig håndverk, og en godt gjennomarbeidet kampanje med målbare resultater. Juryen lar seg begeistre av treffsikker kommunikasjon hvor budskap og segmentinnsikt skaper engasjerende innhold. Dette gir et godt utgangspunkt til å drive datadrevet kommunikasjon gjennom hele kundereisen, og er med på å fjerne barrierer og øke salget.

Bronse til Tusen spørsmål til de tusen hjem av Atyp for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Jurybegrunnelse: Gjennom god bruk av data og innsikt forstår årets bronsevinner hvor i kundereisen de må inn og ta kampen for å lykkes med en nokså krevende oppgave. Caset viser til tydelige og godt gjennomarbeidede medieuttak, og som står godt ut på de ulike flatene. Juryen lar seg sjarmere av en stødig strategi og kreativ løsning gjennom måten kampanjen snakker til personer som er samlet fremfor enkeltindivider, og samtidig også egner å skape resultater. Vi gleder oss til å se fortsettelsen, og se neste steg i en enda mer digital og datadrevet markedskampanje ?

Kategori: Bærekraft

Gull til Klimamyter.no av Hyper for Klimaetaten i Oslo Kommune.

Jurybegrunnelse: Vinneren i kategorien CSR tar fatt i polarisering, som er en av de største samfunnsproblemene i dag. Måten caset lager en faktabasert plattform for å ta kampen mot nettrollenes myter på alle nivåer viser at de skjønner mekanismene, og bruker nettrollenes egne verktøy for å sloss mot de. Juryen håper at flere som jobber innenfor de andre bærekraftarenaene lar seg inspirere! Gullvinner i kategorien Bærekraft/CSR er: Klimamyter.no Vi gratulerer: Hyper og Klimaetaten i Oslo Kommune!

Kategori: Best bruk av: E-post

Gull til Fordi vi kjenner bilen din av Oculos og Merkle Norge for Harald A. Møller.

Jurybegrunnelse: Det var få innsendte i e-post-kategorien, men juryen er enstemmig i at dette caset fortjener gullmedalje for utmerket bruk denne kanalen. Vinneren har en gjennomtenkt og god strategi, og leverer fantastiske resultater. En stor jobb ligger bak dette vinnerbidraget, og viser bruk av teknologi på en imponerende måte. E-post-markedsføring er elsket og hatet, men dette eksempelet viser at det går an å lage noe som kundene faktisk ønsker å motta. Her er kunden i fokus og får nyttig, relevant og tilpasset informasjon som virkelig hjelper dem i hverdagen. Gull i kategorien «Best bruk av e-post» går til «Fordi vi kjenner bilen din» av Oculos og Merkle Norge for Harald A. Møller!

Kategori: Best bruk av: Søk

Gull til Bohus – Smart Shopping i Nord av RED dentsu X og Bohus.

Jurybegrunnelse: Vinneren av «best bruk av søk» har klart å knekke en kode som ikke mange andre har gjort før dem, og er et godt eksempel til inspirasjon for andre lignende aktører. Vinneren har tatt smarte grep som har gitt utrolig gode resultater, soleklart på grunn av strategien og jobben som er gjort. Dette er også et godt eksempel på hvordan online og offline kan spille sammen. Vinneren i kategorien Best bruk av: Søk er RED dentsu X og Bohus med «Smart shopping i nord»! Vi gratulerer!

Sølv til Fra big data til salg av iProspect for XXL

Jurybegrunnelse: Vinneren av sølvet i denne kategorien er et godt eksempel på bruk av big data og hvordan man kan skape gode resultater dersom man implementerer dette riktig. Caset er nybrottsarbeid, og viser til veldig gode resultater. Vi gratulerer iProspect og XXL for sølv i MMM!

Bronse til Jul hos Elkjøp av Carat / iProspect for Elkjøp

Jurybegrunnelse: Vi gratulerer Elkjøp og Carat/iProspect med edelt metall! Denne innsendelsen viser smart tankegang og systematisk arbeid som har gitt veldig gode resultater.

Kategori: Best bruk av: Sosiale medier

Gull til Thaimat! av Anorak for Wolt.

Jurybegrunnelse: Vinneren i denne kategorien har en idé som er like enkel som den er genial. De bruker Instagram på en nyskapende, morsom og kreativ måte, og de klarer kunsten å være kundesentrisk samtidig som de oppnår gode resultater på ulike parametre. Gjennom kampanjen har de både fått flere kunder, økt salget og fått flere samarbeidspartnere. Et utmerket eksempel på hvordan sosiale medier kan brukes smart og effektivt også av mindre aktører. Innsenderne bak dette caset er virkelig gode på relevans og «thaiming». Vinneren av gull i kategorien «best bruk av sosiale media» er «Thaimat!». Vi gratulerer Anorak og Wolt!

Sølv til DNB Ung – Nåtidshjernen av TRY Reklame, Try Apt, Try Pearl for DNB Bank.

Jurybegrunnelse: Sølvvinneren i denne kategorien er et skoleeksempel på en god kampanje. De evner å gjøre et «kjedelig» tema spennende for en kresen målgruppe. Kampanjen er aktuell, nyttig og relevant, involverer målgruppen og gir direkte virkning. Det er et godt dokumentert og grundig case som kan vise til svært gode resultater.

Bronse til The land of absurdity av Anorak for Amnesty International.

Jurybegrunnelse: Bronsevinneren i denne kategorien har evnet å sette et viktig tema på agendaen, og skapt mye oppmerksomhet. De har trigget og engasjert på internasjonalt nivå, på en nytenkende og morsom måte. Kampanjen involverer folk ved at de kan være kreative og bidra med egne innspill, dette utgjør selve konseptet i ideen. Gratulerer med bronse til Amnesty International og Anorak!

Kategori: Årets innovasjon

Gull til Et helt annet sted av Einarfilm & Anorak / Ignite / Bold NoA for VIERLIVE.

Jurybegrunnelse: I kategorien innovasjon var det sterk konkurranse i toppen. Mange gode caser med svært gode resultater. I vår tid skal det mye til å komme opp med kreative løsninger som ikke har vært gjort før, og som sikrer gode resultater. Vinnercaset skilte seg allikevel ut. Dette caset har gitt gode resultater både i form av leveranse og effekt av løsningen, gitt glede til målgruppen i en spesiell tid, engasjert mange ansatte i en hardt rammet bransje under pandemien og gitt noen av landets beste artister glede over å få gjøre det de elsker aller mest i en helt spesiell tid. Årets gullvinner av kategorien Innovasjon snudde seg raskt, samlet krefter fra en hel bransje og skapte magiske øyeblikk på en helt ny måte. Gullet i kategorien Årets Innovasjon går til Einarfilm, Anorak, Ignite og Bold NoA med caset: Et helt annet sted for kunden VIERLIVE. Vi gratulerer!

Sølv til #DinRetning av Tante Randi Reklamebyrå for Utdanningsetaten i Oslo.

Jurybegrunnelse: Et fantastisk case, hvor vi lar oss imponere av evnen til å nå ungdommen på en så inderlig måte. Vi vil si at dette er et sterkt sølv og vi gir all honnør til å få til dette på ungdommens vis – skikkelig godt håndverk. Caset nådde ikke helt opp, da valg av kanal + bruk av influensere er litt innlysende mot denne målgruppen.

Bronse til Tusen spørsmål til de tusen hjem av Atyp for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.       .

Jurybegrunnelse: Ikke den sterkeste innovasjonen, men et svært godt levert case på bruk av kreativt konsept i kombinasjon med kreativitet i valg av flater som går rett i hjertene på målgruppen i relevante situasjoner der det gjør skikkelig vondt å tenke på at det finnes barn som ikke har et trygt og godt hjem. Juryen følte seg truffet dypt inn i hjertet. Gratulerer med bronse i MMM!

Kategori: Best bruk av: Data-basert innsikt

Gull til Leads på (ny) speed av Inhouse CRM Gjensidige Forsikring.

Jurybegrunnelse: Uttakene i denne kategorien er svært spredt, men alle innsendte caser har til felles at de har gjort noen funn i sine data, satt det i system – og skapt enda bedre resultater. I vinnercaset anerkjenner juryen jobben som er gjort og tror at dette selskapet er generelt gode på denne type salgsarbeid. Vi skulle ønsket oss et bedre innblikk i algoritmene lagt til grunn og hvordan prediksjonen ble utarbeidet. Men særlig for dette caset er resultatene så gode at juryen var enstemmige om at gullet for best bruk av databasert innsikt måtte gå til Gjensidige for caset Leads på (ny) spead, som skapte både motivasjon og gode stemning i salgssenteret, økte konverteringer, økt kvalitet og effekt i hvert salg og en total salgsøkning på 169%! Gratulerer med gull i kategorien Best bruk av: Databasert innsikt!

Bronse til Byggmakker – Databasert innsikt fra TV koblet sammen med digital rigg av RED dentsu X for Byggmakker.

Jurybegrunnelse: Spennende bruk av dynamiske løsninger og data fra TV, og en metode som burde legges til grunn i moderne markedsføring. Resultatene er ikke overbevisende sterke, og totalsalg i butikkene i en periode der hele denne bransjen fikk en enorm vekst grunnet pandemien. Dette er grunnen til at vi deler ut bronse og ikke sølv til dette caset. Gratulerer med edelt metall i MMM 2021!

Kategori: Best bruk av: Display

Bronse til Movinckel Innovations av Morgenstern og Poweroffice.

Jurybegrunnelse: Vi liker bruk av førstepartsdata, en solid gjennomført kampanje med en morsom/fiffig vri – kreativt løsning, med gode resultater. Vi mangler litt underlag i casets beskrivelse. Juryen vurderer at caset ikke er sterkt nok til å vinne gull eller sølv og konkluderer derfor med en bronse til dette bidraget. Vi gratulerer PowerOffice og Morgenstern med medalje i Best bruk av: Display!

Kategori: Best bruk av: Video

Gull til Don’t hate. Imitate. – The Super Bowl Clapback av POL for Audi Norge.

Jurybegrunnelse: Sterke case på topp i denne kategorien. Video godt produsert for de rette kanalene har fremdeles evnen til å skape oppmerksomhet, seerens vilje til å se hele filmen og ikke minst engasjement. Når relevans treffer så til de grader – verden over, skapes magi. Denne gangen magi på norsk, i et imponerende tilsvar til hat mot de norske elbilistene, produsert både i rykende fart, publisert og distribuert med kløkt, og med resultater så imponerende at vi har nesten ikke ord. Vi blir stolt på deres vegne! Gratulerer så mye med gull i kategorien Best bruk av Video til POL og Audi Norge!

Sølv til #DinRetning av Tante Randi Reklamebyrå for Utdanningsetaten i Oslo.

Jurybegrunnelse: Imponerende resultater gjort med naturlig bruk av de rette kanalene, kjente profiler, tankeledere mot målgruppen – rett og slett godt håndverk og en god måte å nå ut til målgruppen. Juryen er imponert over hvordan man faktisk får til å snakke på målgruppens premisser, det er ikke lett når det gjelder ungdom. Utrolig sterkt gjennomført og imponerende resultater! Gratulerer med sølv i MMM 2021!

Bronse til Angry, White Santa av POL for Posten.

Jurybegrunnelse: Meget god kandidat til bronse! Imponerende hvordan en så godt produsert film kan nå bredt ut også i digitale kanaler. Denne filmen liker vi ekstremt godt. Vi gratulerer Posten og POL med edelt metall i MMM 2021!

 Gikk du glipp av prisutdelingen? Se den HER

Del dette innlegget: