Med et og et halvt år på hjemmekontor og en pandemi som har preget våre liv, både privat og arbeidsmessig, var vi mange som var spente når vi inntok Latter med årets DSAD. Med 200 mennesker i salen og like mange digitalt kan vi konstatere at vi er på vei tilbake. Vi observerte både klemming og håndhilsning! Her var det rett og slett mange som satt inne med masse aggregert behov for sosialisering og ikke minst et sug etter kompetanseheving i et godt gammeldags analogt format! Si hva du vil om Teams og Zoom, jeg heier fortsatt mest på det tradisjonelle konferanseformatet!
Latter vi har savnet dere! DSAD-dagen var gjennomsyret av solide norske caser. Markedsteknologi og digitalisering var en gjenganger i årets foredrag. Neste år er DSAD den 13. oktober. På Latter!
Gikk du glipp av DSAD? Meld deg på, få en link og se når det passer deg. Påmelding HER
Vi startet dagen med foredraget Digitale merkevarer som forandrer vaner. På scenen med dette budskapet stod Elisabeth Haug, administrerende direktør i Farmasiet.no. Elisabeth har langt fartstid fra sterke digitale merkevarer som FINN.no og Vipps og er nå ny sjef i Norges største nettapotek, Farmasiet.
Vi fortsatte med en livepodcast sending fra scenen. Ole Christian Apeland i Apeland har lenge produsert en veldig populær podcast «Lederliv». Gjesten var ingen annen enn Kjetil Botten Skovly, relativt nyansatt sjef for Aller sine byråsatsninger under paraplyen Ahead Group. Definitivt en interessant samtale mellom PR nestoren Ole Christian og en ambisiøs nyansatt konsernsjef i Aller systemet. En leder med fartstid fra sentrale byråer og svært solide merkevarer.
Emilie Berg Kaasin er ansvarlig for lojalitetsprogrammet i Ung-segmentet hos DNB. På DSAD fortalte hun historien om hvorfor DNB vil ha vårt DNA. Eller sagt på en annen måte; Hvordan skal vi få mer oppmerksomhet på personlig økonomi. Emilie var nylig på listen over verdens beste unge markedsførere. En kåring gjort av markedsføringsnettstedet The Drum og WFA.
Å være en pioner på bærekraftig løsninger er en posisjon som er svært attraktiv, og som enda ikke er tatt av noe annet land. Men hvordan kan et land kjent for sine rike oljeressurser også bli kjent for grønn teknologi og bærekraftige løsninger? Helene Friis, direktør for strategisk posisjonering i Innovasjon Norge, fortalte oss hvordan Innovasjon Norge jobber med å bygge omdømme for et helt land, og hvordan norske bedrifter kan kapitalisere på «Merkevaren Norge».
Den store Annonsørrapporten 2021. ANFOs store årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører er en av bransjens mest etterlengtede analyseprosjekter. Hvert eneste år. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. Som vanlig var det Håvard Kvernaas Bakken som presenterte.
Linn Johnsson er merkevareansvarlig i Storebrand. På Latter tok Linn oss igjennom foredraget; Teknologi kan drepe kreativitet. Hvordan stopper vi oss fra å lukke døren for godt?
Linn er en tydelig forkjemper for både teknologi og kreativitet. Ikke minst delte hun med oss en solid sjekkliste til glede for oss alle. Make creativity great again, sier Linn.
Dagens siste faglige innlegg kom fra Kjersti Jamne,EVP Commercial i XXL. Tittel på foredraget: XXL 2.0; Hvordan transformere en kampanjedrevet retailer?
XXLs eventyrlige reise har vært drevet av vinnerkultur, ekspansjon av fysiske varehus og sterk markedsføring I tradisjonelle kanaler. Hva nå er spørsmålet etter 20 år, hvorav spesielt de siste årene har vært ganske turbulente?
Gratulerer, Årets foredragsholder!
Årets foredragsholder ble vår gode venn Vebjørn Søndersrud fra Advokatfirmaet Ræder. Gratulerer til Vebjørn. Vel fortjent! Les mer om Årets foredragsholder HER
Våre venner i Tenk TV hadde også en konkurranse igjennom dagen hvor premien var rause 1 million kroner i TV reklame. Vinner ble Malin Christine Gregersen fra Klarna. I finalen stod hun igjen som vinner etter å ha slått ut representanter fra Elkjøp, Atea og Widerøe.