ANFO_Effekt_Bauer Mediapris_1024x500
Bauer Medias Merkevarepris ble delt ut av denne gjengen fra Morgenklubben med Loven & Co: Lim Johanne Dahl, Øyvind Loven og Geir Schau.

Alle vinnere i ANFO Effekt 2020

Her er den totale listen over de som er beæret med priser i årets prisutdeling.

Vekst

Gull

McDonalds – 10 år med McVeksT
Med: OMD og NORD DDB
Jurybegrunnelse:
Årets gullvinner imponerer juryen gjennom å demonstrere usedvanlig godt og systematisk markedsarbeid, over svært lang tid. Caset dokumenterer hvordan en helhetlig tilnærming til markedsføringsfaget både kan styrke merkevaren, og skape langsiktig vekst for forretningen. Tuftet på grundig innsiktsarbeid evner vinneren å omdanne strategien til en koordinert innsats på tvers av de fire grunnleggende taktiske spakene i markedsføringsmiksen. Gjennom strukturert arbeid med utvikling av både produkt og opplevelse, prisoptimalisering og tydelige kommunikasjonskonsepter beviser de hvordan langsiktig markedsarbeid kan gi enestående resultater. I en kategori preget av tilbakegang, har vinneren oppnådd kundevekst, økt sine markedsandeler og løftet merkevaren på samtlige parametere. For ikke å glemme ti år med formidabel omsetningsvekst. Dette er ikke bare godt håndverk– det er også et eksempel til etterfølgelse for alle markedsførere. Årets vinner vet alt om å gi folk «noe å se frem til». Det er derfor en glede for juryen å kunne si at etter ti år med veldokumentert innsats, er de selv fremme ved Gull i ANFO Effekt. Gratulerer til McDonald`s!

Sølv

Mills – Olivero «En smakfull snuoperasjon» 
Med: RED Media og RED dentsu X
Jurybegrunnelse:
Vinneren av Sølv i kategorien «Vekst» er et velskrevet og godt case som hele juryen opplevde som svært lesverdig. Dette caset viser at godt håndverk innenfor marketingfaget over tid skaper solide resultater. Godt håndverk starter med å forstå kategorien og drivere for utviklingen. I en kategori som over flere år har hatt negativ utvikling var det ingen «quick fix». Her måtte en ta i bruk hele verktøykassen. En god og tydelig strategi ble grunnlaget for innovasjonsarbeidet som resulterte i et nytt produkt som tydelig posisjonerte og kommuniserte produktet og merkevaren opp mot velkjente alternativer. Juryen lot seg imponere av at aktøren hele perioden har holdt stø kurs mot det fastsatte målet, og kontinuerlig jobbet med flere verktøy i verktøykassen for å styrke posisjonen både hos forbruker og ikke minst hos handelen. Vi berømmer resultatene som er skapt for handelen, aktøren selv og ikke minst for folkehelsa. Vi gratulerer Olivero og teamet i Mills!

Smart Multi

Gull

Grilstad – Bruk av category entry points og distinctive assets for økt salg
Med: RED dentsu X, Pol

Jurybegrunnelse: Strategi handler om valg – og like mye å velge bort som å legge til. Men da må man ha innsikt som gir grunnlag for å ta de rette valgene! Denne merkevaren har gjennom godt innsiktsarbeid tydeliggjort sin egen posisjon og merkevare, basert på innsikt om hva forbrukerne i kategorien drives av. Gjennom smarte grep både når det gjelder pakningsdesign, i butikk og kommunikasjon, evner de å bli tydeligere – og dermed lettere å huske og velge – for flere. De har også evnet å balansere langsiktig merkevarebygging med mer taktiske tiltak. Det virker enkelt, men her vet vi det syndes. Og det er uten tvil smarte og effektive grep: De har nemlig klart å snu en negativ utvikling til solid og lønnsom vekst. Alt i alt, har denne aktøren evnet å ta noen tydelige valg, og jobbet målrettet basert på et godt målhierarki. Vi gratulerer Grillstad med gull i SMART Multi, og tipper dette gullet smaker godt!

Sølv

Vipps – VIPPS, så er papirfakturaen (snart) en saga blott. Det er flott!
Med: Vizeum
og Anorak
Jurybegrunnelse: Dette er et godt dokumentert case som imponerte juryen. Det ble definert tydelige og ambisiøse mål hvor oppgavene går langt utover det å påvirke sluttbrukere. Alt fra dypdykk i verdikjeden, samarbeid, motivere bedrifter til å bli med og smart kommunikasjon måtte på plass for å lykkes. Resultatene taler for seg selv! Vipps klarte å digitalisere et stort antall papirfakturaer. Vi gratulerer Vipps med Sølv i Smart Multi!

Bronse

Obs – Obs Pelsfluencer
Med: PHD Media, FUSE

Jurybegrunnelse Dette caset er morsomt å lese. Spennende kreativt konsept som er godt beskrevet rent taktisk og strategisk. Målgruppen dyreeiere er kanskje litt vanskelige å segmentere på, men kampanjen løser dette på en fin måte. Juryen frydes av bruken av virkemidler gjennom hele verdikjeden, men skulle kanskje ønsket seg tydeligere definisjoner av målhierarki, mediestrategien og resultatene for å nå helt til topps. Bra jobbet Coop Obs og Pelsfluencere for bronse i SMART MULTI.

Diplom

Orkla Foods – TORO Klodemerket
Med: OMD

Jurybegrunnelse: En betydelig, modig og viktig case som klarer å passere grønnvaskings stemplet og bygger troverdighet. Her er det mye som står på spill, men solid, langsiktig og strategisk håndverk gir betydelige resultater (eller?). Arbeidet strekker seg langt forbi mediestrategi og PR og går hele veien ut og inkluderer samfunnet, partnere og konkurrenter. Toro evner og snu en predikert nedadgående trend i sitt salg til enhetsvekst, flytter liking og preferanse (Meget Sterkt!). Vi gratulerer!

McDonalds – Stjel våre ansatte
Med: OMD og DDB

Jurybegrunnelse: Caset viser svært sterk markedsforståelse; «Vi måtte snakke bedre og smartere til målgruppen om det de er opptatt av – fremfor bare burgere». Målet var ikke mindre enn å endre persepsjonen av selskapet som arbeidsplass. Utfordringen er flott konkretisert og det kreative uttaket slår ordentlig fra seg. Caset viser i tillegg god forståelse og bruk av omnikanal. Resultatene vise med tydelighet og troverdighet at målene er nådd. Juryen gratulerer McDonalds!

Kavli – Del med glede
Med: OMD, Pol, Emendor Advisors, The Oslo Way, Annalect

Jurybegrunnelse: Kavlis kampanje Del med glede skal øke kjennskapen til at Kavli deler ut hele overskuddet til gode formål. Når man handler fra noe fra Kavli, gjør man samtidig en god handling. Den merkevarebyggende kampanjen skal utover å øke kjennskapen, også bidra til endret adferd og økt salg – i tillegg til å bygge bevissthet og engasjement internt. En veleksekvert kampanje i betalte, egne og fortjente flater gir gode og brede resulter gjennom målhierarkiet – med sterk måloppnåelse på hovedparameter om økt kjennskap, og også løft i spisefrekvens og salgsverdi, i tillegg til omdømmeløft i eksterne undersøkelser. Vi gratulerer!

Smart Singel

Gull

Minimeis – Verden på dine skuldre
Med: TRY Opt

Jurybegrunnelse: Vinneren av Smart Singel 2020 får det til å virke lekende lett! Juryen lar seg imponere over gjennomføringsevnen, som både er strukturert og smart. Ingen tvil om at dette har vært nøkkelen til suksess og grunnen til at merkevaren har kunnet vokse så pass raskt på så pass kort tid. Et godt stykke håndverk gjenspeiles også i selve caset, som er lett å lese, lett å like og ikke minst lett å la seg imponere av. Litt som når man løftes opp på noens skuldre og endelig får et helhetlig og perfekt perspektiv på verden. Fra lille Norge har Minimeis tatt verden med storm og øker sin omsetning fra 2 til 200 m nok på bare 2 år. Vi gleder oss til fortsettelsen og gratulerer Minimeis som årets vinner av Smart Singel.

Sølv

Ringnes – Hvordan Munkholm fant sin plass på middagsbordet og økte salget med 19%
Med: Marvelous, UM

Jurybegrunnelse: Årets sølvvinner i SMART Singel var en fryd å lese. Caset er svært godt gjennomarbeidet på innsikt, målsetting og diskusjon av effekt, slik ANFO Effekt skal være. Til tross for lavere markedsbudsjett og økt konkurranse, har kandidaten kommet seirende ut på den nye forbrukerbølgen. Takket være solid forståelse av målgruppen, har sølvvinneren lykkes i å posisjonere det samme produktet i en ny kontekst. Strategien om å ta hverdagsmiddagen har ikke bare gitt høy avkastning på kort sikt, men bidratt til et kraftig løft i basesalget. Vi gratulerer Ringnes! 

Bronse

Volvo Car Norway – Volvo Holistic DCO
Med: Mindshare, Grey, Xaxis

Jurybegrunnelse: Imponerende tenkning basert på innsikt, og god gjennomføring gjennom kontinuerlig optimalisering. Bil er et krevende marked og har en komplisert kundereise. I det bilde er dette et åpenbart sterkt performance case. Juryen er klar over at mange konkurrenter jobber med det samme utfordringsbildet. Juryen lar seg imponere hvordan disse utfordingene er løst. Denne aktøren løser de utfordringene på imponerende sett. Som de selv sier; summen av alle testene og en helhetlig tilnærming til digital markedsføring er suksessfaktoren: Menneske + maskin. Juryen gratulerer Volvo – med Mindshare, Grey, Xaxis – med Bronse i årets ANFO Effekt!

Diplom

Mills – Ola redder dagen for Polarkaviar
Med: RED dentsu X, Design House, Schibsted

Jurybegrunnelse: Mills polarkaviar har prestert å oppnå fantastiske resultater i en svært konkurranseutsatt bransje. Kandidaten tok smarte grep i form av designendringer og justering av medieuttak, som sikret beviselig salgsresultat for et premium produkt. Rett og slett godt håndverk som leverer på nevnte KPI’er. Juryen gratulerer Mills med velfortjent diplom.

EpiGuard – EpiGuard
Med: MSL Group

Jurybegrunnelse: Juryen lar seg imponere over hvordan EpiGuard har tenkt strategisk klokt i forhold til de midlene de har hatt til rådighet, men det viktigste er hvor stødig de har gjennomført denne PR-strategien. Med et produkt som både beskytter infiserte pasienter og miljøet rundt så kan man påstå at det skulle jo egentlig bare mangel at de ikke hadde en formidabel vekst under en pandemi. Men gjennom caset viser de at en vekst på 1300% ikke er kommet av seg selv. Proaktivt satt de opp en presserigg som i etterkant har håndtert internasjonal presse på en profesjonell måte. De har nådd ut til milliarder! I løpet av et år har de gått inn i nye markeder som USA; Australia, UK, Luxemburg, Hellas, De Forente Arabiske Emirater for å nevne noen. Det krever mye av et selskap å omstille seg til denne veksten. Dette er rett og slett imponerende resultater og vi heier på denne gründersuksessen videre!

Talkmore – PlayMore with Talkmore
Med: Aller Media, OMD

Jurybegrunnelse: Til tross for tøff konkurranse og høy vanskelighetsgrad har utfordreren Talkmore oppnådd fantastiske resultater. Caset er solid skrevet, og oppfyller alle ANFO- effekts spilleregler innen SINGEL-kategorien. Juryen ønsker å trekke frem den spennende vinklingen på gjennomføringen hvor de knytter seg opp til kontekst og gjør seg relevant på tvers av mange aktuelle mediesaker. Slik innovasjon innen digital annonsering mener vi fortjener et diplom! Vi gratulerer Talkmore og samarbeidsparntere!

Ny

Gull

Mills/ Vita hjertego’ – Grønnsaksvariant endrer en kjøttdominert kategori
Med: Red dentsu X

Jurybegrunnelse: Årets gullvinner i kategori NY går til en aktør som med solid innsikt og forståelse for markedet har utviklet et produkt som treffer en stadig økende andel av befolkningen. Her har man lykkes god i alle ledd fra produktutvikling, valg av mormerke/merkevare og utnyttelse av et beskjedent og begrenset budsjett for lansering. Juryen lot seg imponere av et solid case, klare målsetninger og svært gode resultater som har resultert en stor andel nye brukere til kategorien. Vi gratulerer MILLS med seieren for Vita Hjertego´ Grønnskapspostei!

Sølv

Lerum – Smuud verdensnyhet fra Sogn
Med: Pulse Communications, Vizeum

Jurybegrunnelse: Sølv i kategorien NY går til en aktør hvor flere store markedsutfordringer ledet til et grundig innovasjons- og innsiktsarbeid. Resultatet var et nytt og innovativt produkt man gjennom tester fant ut at falt i smak hos en ny brukergruppe, og som scoret høyere på attributter man normalt ikke assosier med kategorien. Både kortsiktige salgsmål i volum og oppnåelse av høy omsetningsandel blant nye brukergrupper i kategorien er innfridd.  Et strategisk viktig mål om å vinne tilbake «bestevenn» status i en betydelig distribusjonskanal ble oppnådd 30 uker etter lansering. Caset viser at godt innsiktsarbeid, strategisk planlegging og stor utholdenhet kan føre til imponerende resultater. Sølv i kategorien NY tildeles Lerum for lanseringen av SMUDI og caset «SMUUD verdensnyhet fra Sogn». Gratulerer til Lerum, Pulse Comminications og Vizeum!

Bronse

Telenor Mobil – Sikkerhet – en sikker vinner
Med: Pol, OMD

Jurybegrunnelse: Caset viser et meget godt strategisk, og målbevisst arbeid fra start til slutt. Satsningen de har valgt å gjøre har åpenbart fått god strategisk forankring internt, og er en satsning som går utenfor hva som kan anses som deres kjerneprodukter. Det gjøres et strategisk valg hvor man knytter en tjeneste, som oppfattes som viktig for folk, til produktene for å forsterke grunnen til å velge nettopp denne aktøren når du skal velge operatør. I et marked hvor det er ekstremt fokus på pris, abonnementer, churn etc – så er det åpenbart for juryen at denne aktøren har valgt en tøff satsning, som også har krevd store investeringer for å sikre seg og ta eierskap til en posisjon rundt «Sikkerhet». Dette viser at man i en bransje som ofte trigges av kortsiktige salg, tørr å tenke langsiktig med fokus på fremtidig avkastning ved å ta sikte på en posisjon i markedet som er viktig for folk flest. Gjennomføringen viser en tydelig  rød tråd med det man ellers forventer og se fra Telenor, slik at det er god synergieffekt som knytter tjenesten til moder merkevaren. Et solid arbeid som har imponert og som viser effekten av det å tørre å tenke langsiktig. Vi gratulerer!

Diplom

MYYK – Hvordan bygge, lansere og skalere en helt ny merkevare?
Med: Simpleness, Bielke&Yang

Jurybegrunnelse: Juryen liker godt arbeidet denne aktøren har gjort med å skape en merkevare folk ønsker å interagere med og følge i sosiale medier. Man makter å skape etterspørsel gjennom merkevarebyggende kommunikasjon alene. Det er sterkt. Når man i tillegg kan vise til svært gode resultater som følge av strategi og uttak er det en glede for juryen å meddele at caset «MYYK – Hvordan bygge, lansere og skalere en helt ny merkevare?» vinner en diplom i NY kategorien. Gratulerer!

Vierlive – Hvordan lansere en betalt kulturplattform i en tid hvor andre holder gratiskonserter?
Med: Anorak, Bold, Making Waves, Einar film & Willy Nikkers, Svein Tore Bergestuen

Jurybegrunnelse: Annonsøren henter hjem et diplom i kategorien NY for jobben som er gjort med å lansere en ny merkevare, men også et helt nytt produkt. Merkevaren responderer på et umiddelbart behov i sin bransje ved å definere en tydelig kommunikasjonsstrategi der målrettet PR-arbeid står som bærebjelken. Caset er velskrevet med en rød tråd og beskriver tydelig de valgene annonsøren har gjort for å markere seg gjennom ‘fortjente medier’. Med meget begrensede mediebudsjetter evnet annonsøren å oppnå de ambisiøse målene sine. Diplomet går til Vierlive – gratulerer!

B2B

Gull

Telenor bedrift – Økt effekt gjennom bruk av data og unike målgrupper
Med: OMD, Annalect og Adform

Jurybegrunnelse: Årets GULL vinner i kategorien B2B har levert et solid, godt strukturert og leservennlig case. Man utfordret tidligere strategi og gode resultater fra 2019 med nye ambisjoner om å oppnå økt effekt gjennom bruk av data, unike målgrupper og tilpassede kreativer. Caset bygger på sterk innsikt og gode hypoteser som bakgrunn for selve uttaket. Gullvinneren skiller seg ved at mellomliggende medie- og visningsmål som å redusere spend og øke CTR utgjør substansen i effektdokumentasjonen i tillegg til konkrete adferdsmål. Gullvinneren evner å overgå oppsatte mål og tidligere resultater med god margin, og viser at det er mulig å øke effekten per investert krone selv med et redusert mediebudsjett. Vi gratulerer Telenor og samarbeidspartnerne med fortjent GULL!

Sølv

PowerOffice – Movinckel Innovations
Med: Morgenstern, Amidays

Jurybegrunnelse: Årets sølvvinner i B2B leverer et godt stykke håndverk med en klar rød tråd fra mål til resultater. Juryen er sjarmert over et helstøpt kommunikasjonskonsept som fikk alle til å trekker på smilebåndet. Caset viser til tydelige mål, bunnsolid strategi, og sterke resultater som har bidratt til en kraftig økning i aktørens kundemasse. Regnskapsførernes Casanova heter Filip Mowinckel – og vi gratulerer Power Office og samarbeidspartnerne med sølvet!

Bronse

Aker BioMarine Antarctic – QRILL PAWS by Aker BioMarine
Med: Maverix Media

Jurybegrunnelse: Årets bronsevinner skiller seg ut med en internasjonal appell og evnen til å skape et stort engasjement i (blant?) målgruppen, gjennom en kreativ tilnærming til innholdsproduksjon. Et helproft konsept, med solid strategi og spennende gjennomføring. Caset er i sin spede start, med et enormt global potensial. Vi gleder oss til å følge utvikling til Qrill Paws, og kan med det gratulerer Aker Biomarine med bronse i kategorien B2B.

Diplom

PHD – Fra Finding a better way til Make the leap
Med: PHD

Jurybegrunnelse: Disruptive? JA, det er det lov å være. Selv i ANFO Effekt. Her er det et byrå som beskriver – med en sylskarp rød tråd gjennom hele caset –  hvordan de har lagt opp en bred strategi som skal gi effekt både mot kunder og marked. Dette er smart og det er et rendyrket B2B-case. Byrået skal ha kudos for å skape gode resultater på utfordrende mål. I tillegg er det et velskrevet og svært forståelig case med svært god historiefortelling om hva som har blitt gjort for å angripe utfordringen og hvordan nå målene. Juryen gratulerer mediebyrået PHD med diplom i ANFO Effekt 2020! 

Bauer Medias Merkevarepris 2020.

Årets vinnere er McDonald’s.

Juryens begrunnelse: Årets vinner av Bauer Medias Merkevarepris illustrerer på en inspirerende og kreativ måte hvorfor og hvordan merkevarebygging har vært vesentlig for å bygge mental tilgjengelighet og deretter fysisk handling. Caset viser til svært god effekt av å flytte fokus fra kortsiktige salgsaktiviteter direkte knyttet til produktene vinneren selger, til emosjonelle faktorer som snakker til målgruppens hjerter. Spesielt imponerende er dette fordi vinneren opererer i en konkurranseintens bransje preget av et kortsiktig fokus på pris og produkt og hvor fysisk distribusjon betyr mye. Juryen er imponert over det oppsiktsvekkende og kreative konseptet vinneren har presentert og ikke minst innsiktsarbeidet som ligger til grunn for konseptet. Vi gratulerer McDonalds, OMD og Nord DDB og caset Stjel Våre Ansatte – med Bauer Medias Merkevarepris.

Kantars Innsiktspris 2020

Årets vinnere er Grilstad.

Juryens begrunnelse: Årets vinner satte seg ambisiøse mål for å snu en negative utvikling og ta tilbake sin markedsposisjon. For å få til dette var man helt avhengig av bruk av data og presis innsikt. Sentralt stod erkjennelsen av at det ikke hjelper med en godt kjent merkevare når den ikke trigges i de viktigste brukssituasjonene. Innsikten har vært helt sentral i utforming av strategi, taktikk, formidling av budskap og utforming av klart definerte mål. Resultatene som er skapt er imponerende. Det er en sann ære å tildele årets Innsiktspris fra Kantar til Grilstad for caset «Bruk av category entry points og distinctive assets for økt salg»! Vi gratulerer Grilstad, RED dentsu X og POL med årets Kantar Innsiktspris!

Grand Prix

Vi har en vinner som gjør enhver som er glad i markedsføring stolt, men også mektig imponert. Årtes Grand prix vinner viser hvordan en helhetlig tilnærming til markedsføring og merkevarebygging styrker merkevaren og skaper langsiktig forretningsmessig vekst. Gjennom svært strukturert og innsiktsbasert arbeid i alle faser viser vinneren hvordan langsiktig markedsarbeid kan gi fantastiske resultater. I en kategori som faktisk viser tilbakegang viser vinneren til både kundevekst, økte markedsandeler, omsetningsvekst og løft av merkevaren på alle relevante parameter. Dette er skikkelig bra håndverk. Dette er et eksempel veldig mange kan lære av. Et case å bli inspirert av. Årets vinner er en skikkelig stayer. Med ti års veldokumentert innsats kan nok et mål innkasseres. Først gull i kategorien Vekst og nå også med Grand Prix i ANFO Effekt. Vinneren er McDonalds og caset «McDonalds – 10 år med McVekst»

Vi gratulerer McDonalds, NORD DDB, OMD og caseforfatter Cathrine Dalan med årets Grand Prix-pris!

Del dette innlegget: