Håvard_DSAD_2019_1024x500

(Korona)effekt

Endringene har vært mange siden 12. mars. Hvordan vi handler, hva og hvordan vi spiser, hva vi ser på og ikke minst hvem og hvor mange vi er sammen med.

Hva så med reklameeffektivitet og kreativitet de siste 10 månedene?

Kreativiteten blomstret på vårparten i fjor. Det var i alle fall mitt inntrykk. Vi fant ofte inspirasjon og motivasjon i kreative stunt og tiltak. I Facebook gruppen «Koronavett for merkevarer» ramlet det inn ideer og spreke case fra inn- og utland til alle døgnets tider. Vi har sett kampanjer, både nasjonalt og globalt som vil plassere seg godt på diverse adelskalendre. Kan sosial distansering, karantene, kaotiske hjemmekontor med barn og kjæledyr ha utløst kreative stimuli tro? «Når mitt liv står stille gi meg en krise», sier som kjent kineserne. Kriser kan utløse spenning og derigjennom kanskje bidra til en ikke bare på liksom «ut av boksen» tenkning.

Eller er det snarere slik jeg har hørt fra flere hold de siste månedene; at vi «vinner effektivitet, men taper kreativitet» ved å være på hjemmekontor. Høsten ble langdryg og så ble heller ikke starten av nye året helt slik vi snakket om over champagneglasset nyttårsaften.

Pandemiåret 2020 er ingen unnskyldning

Over 100 innsendte bidrag til årets ANFO Effekt tyder på at reklame- og kommunikasjonsbransjen fortsatt ser på seg selv som svært effektive. Gratulerer til alle som har skrevet case og dokumentert effekten av gode strategier og smarte idéer!

«Myyye bra case i år, føler det er et løft fra forrige året. Mange har også blitt bedre til og dokumentere effekten .. synes jeg», lød en sms jeg mottok fra et jurymedlem. Det lover bra. Hvis det er slik at bransjen har gjort et løft midt i en pandemi kan vi virkelig klappe oss selv på skulderen. La oss konkludere når juryeringen er ferdig. I disse dager sitter ANFO Effekt juryen, med jurylederne Marius Gulbrandsen (Orkla), Torbjørn Krogstad (Geelmuyden Kiese), Ingvar Sandvik (Kantar) og Henrik Berger Jørgensen (Fightingeverydayboredom) i spissen, og leser og vurderer alle innsendte bidrag hver for seg.

«Jeg får gåsehud av denne kampanjen – den er sååå smart»

Denne uken skal vi ha jurymøter, på Teams vel og merke, og diskusjonene blir erfaringsmessige høylytte og engasjerte. «Er ikke dette helt vanlig forventet markedsføring – hvor er den smarte strategiske tenkningen?», «Dette er vel bare et enkel stunt, har kampanjen noe iboende langsiktighet i seg?», «Er det ikke produktet – dette er jo en makrotrend – som har drevet veksten og ikke markedsføringen?», «Hvor store er egentlig effektene versus de normale variasjonene?» er spørsmål som erfaringsmessig dukker opp i jurymøtene. Sikkert også i år.

Jeg gleder meg og lover dere alle en oppdatering forut for ANFO Effekt prisutdeling («Effest») den 18.mars. Ja, for ANFO utsetter ikke prisutdelinger.


Del dette innlegget:

Les også