Takk til dere som deltok i årets MMM-konkurranse! Vi gratulerer alle som var involvert og dere som nådde helt til topps!
Gikk du glipp av prisutdelingen? Se den HER
Husk – det er gøy å konkurrere!
Mange i bransjen ser stor verdi av å delta i MMM. Det å planlegge caseskrivingen med å se tilbake på arbeidet bak og etterhvert også resultatene til en kampanje har ofte stor merverdi. Å konkurrere med sine beste case og se hvordan andre i bransjen har jobbet seg frem til gode resultater er minst sagt både gøy og inspirerende. Vi ønsker alle velkommen tilbake til neste års MMM.
Hovedkategorier
Andre tjenester og helse
Gull
Ingen kjenner julen bedre – Pol og Posten
En jobb som imponerer ved å være vågal i en sesong der det meste skal være koselig. Juryen er imponert over byrået som overtalte kunden og at kunden turte ta sjansen. Ved første øyekast ser dette kanskje ut som en veldig tradisjonell kampanje, men budskapet blir en deilig utradisjonell kontrast. Godt håndverk og smart bruk av PR. Her når man frem til målgruppen ved å skape debatt og dialog. Postmannen ringer alltid to ganger, men i juryen var det ikke behov for det.
Sølv
E(merch)ing – Pol og Posten
Kudos til en jobb som viser at det å bytte strategi og konsept i siste liten faktisk kan bli en suksess. Løsningen viser tydelig målgruppeforståelse. Konseptet leker med etablerte virkemidler, allikevel gjøres dette på en måte som vekker interesse hos mottaker og integrerer kundens tjeneste sømløst. Løsningen oppleves som sympatisk og relevant i en utfordrende tid. Kunden har i mange år vært redd for å virke tradisjonell og kjedelig – det trenger de ikke lenger.
Bronse – Ingen nådde opp
B2B
Gull
Skilleark-konferansen – Morgenstern, PowerOffice og Amidays
I en bransje der det tilsynelatende er langt imellom innovasjoner, er det kanskje godt å la selvironien lede vei. Dette et sterkt case som imponerer på alle parametrene. Her klarer en underdog å skille seg ut og oppnå gode resultater på en spennende og effektfull måte ved hjelp av små budsjetter og en god dose humor. Juryen ble imponert over både storytelling og resultater, så her er det bare å ta en Mowinkel, og raske med seg gull igjennom dobbelt smart-pull-hull! Gratulerer til Morgenstern og PowerOffice med gull i B2B!
Sølv
DNB – Neste sommer – Pol og DNB
Det har vært et spesielt år. Et år der vi måtte tenke annerledes på reiseliv, inntjening og for folk flest – selve sommerferien. Folk har forstått at turen utenlands ikke ble noe av. Med ’Neste Sommer’ initierte DNB et tiltak for å minne hele Norge på at denne sommeren – og neste – er det viktigere enn noen gang å legge ferien til vårt langstrakte land. Derfor satte DNB i gang en storstilt kampanje for norsk reiseliv og ga bort 10 millioner kroner i reisesjekker til DNBs kunder – som de skal få bruke hos norske reiselivsbedrifter. Ved hjelp av en god gammel sommer-hit, var dette et budskap de aller fleste fikk med seg. Gratulerer til Pol og DNB med sølvplass!
Bronse
DNB Festivalsommer fra A-Å – Try og DNB
For et musikk- og festivalelskende folk, ble 2020 en gedigen nedtur. Eller, det var sånn det så ut til å bli – helt til DNB samlet Åtte digitale festivaler. Åtte helger. På ett sted. Der folk kunne konserter fra noen av Norges beste artister sammen med vennene sine. Fredager klokken 19.00 gjennom sommeren inviterte DNB til den norske festivalsommeren – digitalt. På plattformen «DNB Scene» kunne du oppleve åtte av de største norske festivalene med noen av Norges beste liveartister. Trygt og trivelig i sofaen din sammen med venner og kjæreste. Dette hørte hjemme på pallen!
Detaljhandel / Retail og direkte salg
Gull
30 år på innsiden – Pol og Kondomeriet
Dette er en meget solid og underholdene kampanje hvor man benytter salgsdata for å skreddersy budskap til geografiske lokasjoner. Jobben er like deler innsiktsfull og morsom, og en samlet jury humret seg igjennom hele caset. Da er det ekstra godt at resultatene også er noe å juble for. For uansett om man befinner seg i fleshlight district eller midnattstjernens rike, treffer denne kampanjen målgruppen rett i fleisen. Gratulerer til Pol og Kondomeriet med jobben «30 år på innsiden av det norske folk»!
Sølv
Coca Cola ble med på fasten – Trigger og Coca Cola
Juryen lot seg både røre og begeistre av denne modige og viktige kampanjen. I et politisk klima der de værste stemmene ofte er de høyeste lar denne aktiviteten oss delta på den positive festen. Coca Cola pauset reklamen sin og ble med på fasten. De samlet oss alle rundt bordet, og skapte et engasjement både i målgruppen og samfunnet forøvrig. Denne jobben fortjener virkelig heder, og det var tett løp hele veien til mål. Gratulerer Trigger og Coca Cola med det som var svært nære å stikke av med årets gull!
Bronse
Verden på dine skuldre: en case om rask og profitabel ekspansjon på tvers av landegrenser – Try Opt og Minimeis
Dette caset viser at det er jobbet godt i forkant av lansering. En meget god og smart strategi, både når det gjelder kommunikasjon i helthet og mediekanalbruk. Med fokus på sosiale kanaler, og ved å holde kampanjer i riktige perioder treffer de målgruppen godt, og dette har helt klart vært med å løfte resultatene. Her setter man tæring etter næring, noe som gjør at man vokser sunt og kontrollert. Gratulerer til Minimeis og verden på dine skuldre!
Finans og forsikring
Gull
DNB #huninvesterer – Kapitalgapet – Try og DNB
Caset er selve stjerneeksempelet på hvordan man jobber med hele kundereisen i planlegging og gjennomføring av en kampanje. Juryen lar seg imponere over grundigheten i innsiktsarbeid, kampanjens relevans, det kreative håndverket, og ikke minst resultatene. Gjennom enormt mye fortjent engasjement, har kampanjen nærmest satt i gang en folkebevegelse, som langt overgår målsetningen. Innsender har greid det mesterstykket å snu en halv befolkning fra å være lite involvert i sine egne økonomiske framtidsutsikter, til å ta styringen selv. Igjen befester selskapet sin fortjente plass som en av landets viktigste samfunnsaktører. Soleklart gull til DNB for #huninvesterer – Kapitalgapet.
Sølv
Vipps Regningsbetaling – gjør papirfakturaen utrydningstruet! – Anorak og Vipps
Juryen applauderer en god og tidsriktig strategi, hvor samarbeidskraft, teknologi og gjennomføringsevne er av topp klasse. Caset stemmer helt overens med selskapets verdisett, ønske om å begeistre en befolkning med forenkling av umoderne løsninger. Med morsom og frisk virkemiddelbruk, uten bruk av pekefinger, har selskapet løftet fakturabetaling til hye høyder. Gratulerer til Vipps med Vipps regningsbetaling – gjør papirfakturaen utrydningstruet!
Bronse
Vipps – Jonis blir influencer – PlanB, Vizeum og Vipps
Caset er godt spisset til målgruppen og bruker humor som vellykket kampanjeelement. Det har engasjert målgruppen, og styrket eksisterende posisjoner. En godt oppbygget kampanje med en kjendis i fokus, har ikke bare gitt selskapet et løft, men også samarbeidende partnere og deres salg av produkter på nett. Bronsemedaljen går til Vipps – Jonis blir influencer!
Internmarkedsføring
Gull
Fareblind – HyperRedink og Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg
HyperRedink vinner gull med kampanjeløsningen «Fareblind» som har et mål om å redusere skader og dødsfall i bygg- og anleggsnæringen. HyperRedink vinner fordi man ser at de virkelig bruker innsikt for å finne måter å endre atferd på. En kreativ, hardtslående og innsiktsfull løsning.
Sølv
Ny konserndirektør – Storm 121 og DNB
Storm 121 vinner sølv i internmarkedsføring med en personalisert løsning for DNBs nye konserndirektør. De har produsert en personlig film til alle 10 000 ansatte i DNB som fikk dem til å føle seg sett. De klarte å produsere noe som betrygger de ansatte i en periode hvor en ny konsernsjef skal tre inn. Gratulerer!
Bronse Ingen nådde opp
Produktproduksjon og distribusjon
Gull
Smash! Når helt feil blir helt rett – Per Høj og Smash / Orkla Confectionaries & Snacks
Juryen lot seg både underholde og imponere av noe man (om man liker humoren eller ikke) ikke kan si at er noe annet enn utrolig godt håndverk. Sjanser er tatt, og det har betalt seg – både på bunnlinja, lattermuskelen og i Max Marketing Mix. Det skal godt gjøres å bomme når man er så tro mot eget konsept. Gratulerer til PerHøj og Orkla Confectionaries & Snacks!
Sølv
Sæææææft goes to Hollywood – Pulse Communications og Lerum
Som en samlet jury sa; Dette er et veldig solid lanseringscase. En stødig og velsmakende strategi, der resultatene talte for seg. Nå er det ikke første gang vi sender norsk drikke til Hollywood for å gjøre seg fet, men det trenger heller ikke være den siste. Kort oppsummert, Gratulerer til Lerum og Sæææææft goes to sølvplass!
Bronse
EasyPad – En innovasjon fra Orkla House Care – Semway og Orkla House Care
En ting har vi alle tenkt i sommer. Skulle ikke tatt fatt på å rengjøre den plattingen da? Med meget god kundeinnsikt og analyse, identifiserte Orkla en stor mulighet. Her kunne man gjøre ting enklere for folk! Dette er grundig arbeid fra produktutvikling til lansering, og juryen kunne ikke annet enn å la seg overbevise. Plattingen skal fikses, og det har aldri vært enklere. Gratulerer til Orkla med pallplass!
Reise, transport og kjøretøy
Gull
Granka, Granka, Granka – Morgenstern og Finn.no
I reiselivsbransjen er det krevende for en norsk aktør å stå frem i konkurransen med de internasjonale bookinggigantene. Årets gullvinner utfordret med denne kampanjen de etablerte med en kreativ løsning som har gitt svært gode resultater. Det er vanskelig å ikke ha lagt merke til denne kampanjen som har nådd bredt ut og engasjert skikkelig. Juryen synger herved «Granka, Granka, Granka» fra Finn.no og Morgenstern inn til gull!
Sølv
Generasjonsreisen – Trigger Oslo og Norwegian
Med en spennende strategi, god kreativ løsning og en solid gjennomføring med mange kanaler og uttak, så lykkes denne kampanjen med å styrke merkepreferanse , trafikk og salg. Gratulerer med sølv til Trigger Oslo og Norwegian!
Bronse
House of Scandinavia – Anorak og SAS
Vi er alle reisende, men noen reisende er viktigere enn andre. Denne kampanjen har på en god måte fått gjennomslag i den viktige målgruppen «Travellers» som er beslutningstakere, opinionsledere, lojale kunder og ambassadører. Med kampanjekonseptet «House of Scandinavia» går bronsen til Anorak og SAS.
Sosiale tjenester, skoler og ideelle organisasjoner
Gull
Er det delbart? – Atyp og Politiet/Kripos
Juryen opplevde et stort spenn i denne kategorien, men var enige om at noe av det viktigste en aktør kan gjøre, er å spille på lag med målgruppen. Vinneren har ved hjelp av innsikt, utarbeidet en strategi som virker svært gjennomtenkt. En har evnet å sette fokus på noe mange tar for gitt, og kanskje ikke tenker så mye over konsekvensene av. Målgruppen en skal snakke til er krevende, da den består av flere parter. En kan få en følelse av at temaet er noe mange tenker «alle andre gjør det, så da gjør jeg det også», uten helt å ane konsekvensene både for en selv og for andre. Vinneren er bevisst sin rolle i samfunnet gjennom dette caset, som ikke bare handler om å straffe – men også veilede. Vinneren skal ha ros for at man ikke kun henger seg opp i visninger, klikk og konverteringer – men faktisk evner å skape endringer i samfunnet på et alvorlig problem.
Sølv
422 Livreddende Facebookfilmer – Try og Røde Kors
Juryen er imponert over alle deler av denne kampanjen, og liker spesielt måten man har tatt en alvorlig samfunnsmessig utfordring og gjort den enklere å forstå og relatere seg til. Vinneren har gjennom denne kampanjen
klart å mobilere mennesker rundt hele Norge, og viser en utrolig evne til å visualisere problemstillingen i selve løsningen.
Bronse
Ingame – Hausmann og Mental Helse Ungdom
Juryen omtaler kampanjen som en aktivitet som setter lyset på en av vår tids største utfordringer. Ved hjelp av innsikt, strategi og løsning evner man å forløse problemstillingen i en kanal som målgruppen aktivt har et forhold til. Kampanjen har fått betydelig oppmerksomhet, og juryen håper at dette ikke bare blir en enkelt kampanje, men et fundament som man kan bygge videre på.
Telecom, IT, elektrisitet og energi
Gull
Hvordan kommunisere kompliserte problemstillinger på en forklarlig måte – IUM og Equinor
Gjennom grundig forarbeid og svært kreativ og gjennomført tilnærming, har Equinor klart å påvirke en bestemt målgruppe på en imponerende måte. Å benytte podkast som informasjonssentrum for kampanjen er både modig og innovativt, og samspillet med andre kanaler har åpenbart fungert godt. Juryen er imponert over arbeidet Equinor har utført sammen med partnere.
Sølv og Bronse – Ingen nådde opp
Underholdning
Gull
Vekking fra Hamar – Try og Norsk Tipping
For å få større gjennomslag fra en yngre målgruppe, har denne kampanjen med en kreativ og nesten genialt enkelt løsning levert resultater langt over målsettingen. En telefon fra Hamar kan være en «wake up call» for de fleste, så med kampanjen Vekking fra Hamar går gullet til Norsk Tipping og Try.
Sølv
Årets viktigste låt – Manus og VG-Lista
For å få større gjennomslag fra en yngre målgruppe, har denne kampanjen med en gjennomtenkt kampanjestrategi og kreativ gjennomføring oppnådd gode resultater. Gratulerer med sølv Manus og VG-Lista!
Bronse
Sjetil – Lottomillionærer er ikke som andre millionærer – Pol og Norsk Tipping
Denne kampanjen har med god strategi, og en morsom og kreativ løsning skapt gode resultater for å nå frem til nye målgrupper. Velfortjent bronse går til POL og Norsk Tipping!
Bronse
The Cancer Cover – Try og KK
Med kreativ løsning skapte denne kampanjen stor oppmerksomhet rundt et viktig tema. Try og KK for den nyskapende kampanjen «The Cancer Cover».
Spesialpriser:
Best bruk av: Bærekraft og samfunnsansvar
422 Livreddende Facebookfilmer – Try og Røde Kors
Juryen syns det var krevende å sette aktører i denne kategorien opp mot hverandre, da alle som er bevisst sitt samfunnsansvar fortjener ros og omtale. Vinneren har satt fokus på et område som svært mange kan relatere seg til, men som mange også har vanskeligheter med å håndtere. Vinneren har klart å mobilisere mennesker rundt hele Norge, og det ved hjelp av en nesten ubehagelig nærhet. I en tid hvor det er mye snakk om bruk av data og algoritmer, er det givende å se en aktør som viser hvordan det både kan og bør gjøres.
Best bruk av: CRM-strategi / Samtykkeløp
How Telia found efficient synergies between paid search and programmatic display to reduce churn – Carat og Telia
Carat og Telia vinner med et solid stykke arbeid. De har brukt Telias egen kundedata i et slags CRM løp i betalte kanaler og klart å levere veldig gode resultater. Carat har vært proaktiv og tatt i bruk ny teknologi, har koordinert å hente data fra forskjellig systemer og tilpasset budskapene. De har satset, testet og lykkes. Gratulerer med nybrottsarbeid som gir resultater!
Best bruk av: Datadrevet teknologi
Vekking fra Hamar – Try og Norsk Tipping
Her spiller teknologien godt på lag med kanalen. Spesielt opp mot den yngre målgruppen caset beskriver. Å få folk til å be om å bli vekket, for å deretter automatisere denne prosessen er meget smart løst. Høyt engasjement i forkant, og en god teknologisk løsning gjør at dette caset går til topps i kategorien best bruk av datadrevet teknologi! Gratulerer til Norsk tipping og Vekking fra Hamar!
Best bruk av: E-post
Sunkost – Femaralle – Oculos og Sunkost
Når du skal lykkes med E-post-markedsføring er segmenteringen utrolig viktig. Årets vinner viser at de forstår nettopp dette, og da lykkes de også. Resultatene taler for seg selv, og har vært langt over forventning, selv på en enkel kampanje som dette. Så lenge du treffer riktig målgruppe trenger det ikke å være avansert. De skal forstå budskapet og agere deretter. Det har de gjort her! Gratulerer til Sunnkost med kampanjen Femarelle!
Best bruk av: Innhold
DNB Huninvisterer – Kapitalgapet – Try og DNB
Eksempel til etterfølgelse i bruk av innsikt for målrettet kommunikasjon og bruk av innhold som fører til imponerende resultater. Innholdet treffer til de grader nerven i problemstillingen, er nydelig løst og den hjelper faktisk jenter til å eie mer av verden. Gullet i kategorien Beste bruk av: Innhold går til DNB Huninvisterer – Kapitalgapet.
Best bruk av: Ny teknologi – Ai-, AR-, WR-installasjoner
Delt plass til:
It’s in our DNA – Hausmann og Unicef
Visste du at det er enklere å hente ut informasjon fra forhistoriske levninger enn en gammel mobiltelefon? Eller at man kan lagre digital data i syntetisk DNA ? Barnekonvensjonen som er et av verdens viktigste dokument er nå kodet inn i vårt DNA i 10 kapsler som er trygt lagret og oversendt viktige institusjoner og personer. Et imponerende stykke nybrottsarbeid der teknologi er benyttet på en kreativ måte som har gitt gode resultater. Velfortjent spesialpris går til Unicef og Hausmann!
Chat-Bubble – Cavai
Chatbots har blitt en vanlig del av brukeropplevelsen på nettsider. Folk har vent seg til å benytte denne type tjenester for enkle forespørsler, men de fleste har vel også erfart at de kommer til kort når saker og ting blir for avansert. Med denne tjenesten har man benyttet Chat som metode for å lage samtalebasert reklame og resultatene er mildt sagt imponerende. Spesialpris i MMM til Cavai Adverting Cloud for «Chat Bubble».
Best bruk av: Online display, mobil, video
Skilleark-konferansen – Morgenstern, PowerOffice og Amidays
Et underholdende kreativt konsept forankret i innsikt gjør at dette caset står ut. Solid gjennomførelse i et krevende marked bidrar til å løfte caset. Resultatene er godt dokumentert og gjør at denne aktiviteten fortjener Gull!
Best bruk av: Sosial media
422 Livreddende Facebookfilmer – Try og Røde Kors
Juryen har latt seg begeistre av det gode håndverket som er lagt ned både på strategi, kreativitet, gjennomføring og resultat. Evnen til å engasjere en målgruppe på dette temaet er krevende, men vinneren
evner å øke kunnskapen til målgruppen om dette høyst aktuelle temaet. Vinnerens evne til å benytte teknologi til å både visualisere problemstillingen og løsningen lykkes man svært godt med, og sosiale medier er en sentral og avgjørende del av kampanjen.
Best bruk av: Søk
Hvordan øke salg når kundemassen ikke kom inn i landet – Carat/iProspect og MyCall
Dette caset var veldig bra! Et solid stykke fagarbeid ligger i grunn for gode resultater og effekter. Alt fra strategi, innsikt og gjennomførelse gjør dette til en verdig vinner i MMM!
Årets tekst
Ingen nådde opp
Årets visuell / AD
E(merch)ing – Pol og Posten
Årets vinner av denne spesialprisen inspirerte og imponerte en samlet jury. For det er ikke så ofte man en tradisjonell norsk merkevare overrasker. Dette caset er av sin tid, for sin tid – med en tydelig relevans for både avsender og målgruppe. Kampanjen får et 350 år gammelt selskap til å fremstå innovative, omtenksomme og relevante. Gratulerer til Pol og Posten med jobben E(merch)ing!
Årets callcenter
Maskineriet
Maskineriet vinner Årets Callcenter på grunn av sine brennende engasjement i både ansatte og kundene sine. En seriøs aktør som utvikler bransjen sin. I 2020 har Maskineriet vært initiativrike i forhold til både forretningsutvikling og hvordan å håndtere Corona for både kunder og ansatte. De leverer generelt mer enn de må.
Årets kundeservice
Vipps
Vipps vinner Årets Kundeservice. Vipps illustrerer hvordan man skal jobbe med kundeservice. De bruker den kunnskap og kompetanse kundeservice folk sitter på. De viser at de er en lærende organisasjon – de lytter, deler og agerer kjapt. Dette viser seg også i veldig god resultater – Gratulerer!
Studentprisen
That Song’s Fire – Mira Mortensen og Sebastian Graf Stenberg / Burger King
Juryen var imponert over helhetstenkningen til dette caset. Her har man virkelig forstått både merkevaren og målgruppen godt. Studenten har bygget et gjennomtenkt kreativt univers, som er grunnlagt på målgruppens egne interesser. Vi tror at dette kunne har produsert gode resultater for kunden samtidig som det er morsomt for målgruppen. Studentprisen går til Mira Mortensen og Sebastian Graf Stenberg. Gratulerer med pris i MMM 2020!