E-handelsgiganten Amazon blir etablert i Sverige som blir det syvende europeiske landet i rekken. ANFO har tatt en prat med Ketil Øye i Maze-One.com om etableringen. Få bedrifter er forberedt på at Amazon kommer. Vi i ANFO har derfor stilt noen spørsmål som er viktig å få svar på.
Litt fakta om Amazon:
Amazon er den største markedsplassen i den vestlige verden og inntar en dominerende posisjon i alle de markedene de går inn i. Sverige/Norden blir ikke et unntak.
Foruten deres enorme sortiment er Amazon sitt største fortrinn deres logistikk og lojalitetsprogram – Amazon Prime, som innebærer en rekke fordeler for brukerne, bl.a. levering innen 24 timer.
Det er to måter å selge produkter via Amazon, enten « seller account» som alle kan opprette, eller en «vendor account» hvor det er Amazon som kjøper varene fra deg og selger selv (by invitation only).
Det er fordeler og ulemper med begge alternativene.
Med en «seller account» bestemmer du selv prisen på varene dine og du kan selge hvilke varer du ønsker. Når Amazon kjøper varer fra deg via en «vendor account», er det Amazon som bestemmer hvilken pris de skal selger varene for.
For å få en «vendor account» må man bli invitert av Amazon. Siden man via en «vendor account» kun selger varene Amazon ønsker å kjøpe av deg, kan man også supplere med en «seller account» for alle andre produkter.
Amazon er dyktige til å forhandle, men man kan selvfølgelig takke nei til en «vendor account» invitasjon.
Hva må man tenke på når man vil selge varene sine på Amazon?
Før man kan starte å selge via Amazon, så er det mye man må få på plass. Man er nødt til å sikre sitt eget brand i de markedene man skal ut i via Amazon, slik at alle som selger produktene blir henvist til produktene merkevaren selv legger ut.
I tillegg må man bestemme seg for om man ønsker å levere varene selv eller om man skal bruke Amazon sin logistikk. Hvis man går for det sistnevnte, så må man være mva-registrert i det markedet man skal ut i.
Dette trenger man ikke umiddelbart når man velger å stå for frakt og ordrehåndtering selv, men når man når en viss sum årlig (ex. 100.000 Euro i Tyskland – forskjellig fra marked til marked), må man sørge for at man er mva-registrert.
Videre må man også være forberedt på å håndtere forespørsler og sørge for at varene blir raskt levert. «Reviews» er en viktig faktor på Amazon, både med tanke på rating og om man vinner «buy-boxen».
Det er derfor viktig at man tar dette på alvor.
Vil svenske bedrifter bruke Amazon i stedet for å selge varer via egen nettbutikk?
Vil nok tro at dette er i tillegg til det de gjør i dag. Noen virksomheter har ikke egen nettbutikk og da vil det være en stor fordel å bruke Amazon.
Hva med bedrifter som er skeptiske til Amazon?
Jeg vil oppfordre de til å ta en titt på Amazon i de etablerte markedene, så ser man raskt hvilke konkurrenter man har å forholde seg til når Amazon kommer til Norden.
Selv om mange ser på Amazon som en trussel i form av en konkurrent, så er det likevel mulig å utnytte dette til sin egen fordel ved at man kan selge sine varer som en hvilken som helst annen selger på Amazon.
I etablerte markeder som i Tyskland, UK, USA etc, så søker majoriteten av forbrukerne etter produktene de vurdere å anskaffe seg på Amazon og ikke på Google som vi er vant til. Bedriftene som er tilstede der det søkes, vil ha en fordel.
Man trenger ikke å ha en egen nettbutikk for å selge via Amazon, man trenger heller ikke å ha interne ressurser som tar seg av B2C kunder, for dette kan Amazon ta via sitt FBA (Fulfilment by Amazon).
Man trenger kun å sørge for at man sender varer til Amazon sitt lager når det trengs.
Forbrukerne i de markedene hvor Amazon er etablert, har bevist at Amazon er en betydelig aktør som man ikke skal undervurdere.
Man kan velge å selge i de lokale markedene, men man kan også se på muligheten med å gå ut i nye markeder via Amazon som plattform.
Kan alle bedrifter benytte Amazons tjenester, eller kan man bli avvist?
Følger man Amazon sine regler og lokal lovgivning, skal det mye til for at man ikke kan starte å selge produktene sine på Amazon. Ingen er for små til å selge på der.
Det er viktig å sende varer innen rimelig tid. Får man dårlige reviews kan man etter hvert bli «kastet ut»
Kan man selge varene kun i Sverige?
Man kan selv velge hvilke markeder man skal selge sine varer i. En kan også velge hvilke land man ønsker at varer skal distribueres til.
Som eksempel, kan man velge å legge ut sine varer på Amazon DE, men bestemme at det kun er mulig å kjøpe varen dersom man har levering i Tyskland.
Hvert enkelt marked er en selvstendig markedsplass, så man må etablere seg med merkevare og konto i hvert enkelt marked. Unntaket er når man har en «vendor account» hvor Amazon kjøper produktene av deg og videreselger produktene selv.
Hvem setter prisene? Bedriften eller Amazon?
Amazon er en betydelig aktør og er en dyktig forhandler (når de kjøper varer fra merkevarene).
Kommer man til enighet om pris, så er det Amazon selv som bestemmer prisen de selger produktet for via markedsplassen. Med en egen «seller account», bestemmer man selv prisene man ønsker å selge varene for.
Hva skjer hvis man selger dårlig på Amazon?
Det er ikke noe krav til omsetting på Amazon, men hvis man får dårlige «reviews» så kan man bli nektet videre salg.
Derfor er det viktig at man følger opp spørsmål fra forbrukere og at man sender varene så hurtig som mulig.
Hvem ordner med logistikken? Amazon eller bedriften?
Når man har en «seller account», kan man velge å sende varene fra eget lager og håndtering av returer – FBM (Fulfilment by Merchant) eller at man sender varene til Amazon sitt lager hvor de håndterer både lagerstyring, utsending og eventuelle returer – FBA (Fulfilment by Amazon).
Få eller ingen slår Amazon på logistikk. Det fins kalkulatorer som regner ut hva det koster med FBA (Fulfilment by Amazon). Da får man tilgang til alle fordelene Amazon Prime-medlemmene har. Det kan ha en stor verdi også for salget. Forbrukere velger oftere å kjøpe fra leverandører som har Prime levering.
Om man ønsker å stå for leveringen selv – FBM (Fulfilment By Merchant), så er det viktig å levere raskt da Amazon sine kunder er vant til hurtig levering.
Hva skal en liten bedrift tenke på hvis de vil bruke Amazon?
Hvis du ikke er kjent med Amazon fra før, kan veien fra man starter til man er ute med produktene sine være lang. Det er derfor det finnes Amazon-spesialister som hjelper bedrifter med de spørsmål man skulle ha.
Hvis man velger å bruke Amazon, så bør man enten ha interne ressurser som har erfaring med Amazon eller som kan lære seg det.
Mange velger å samarbeide med Amazon-eksperter som tar seg av de oppgavene man selv ikke har ressurser til eller kunnskap om, og er med på læring underveis.
Er det noe mere man bør tenke på?
Man skal være klar over de lover og regler som gjelder i de lokale markedene man vil selge produktene sine i.
Selv om det er mulig å selge varene på Amazon, så må man likevel følge lover og regler som er i de forskjellige markedene. Her kan man sjekke med sine bransjeforeninger eller andre organer som man har mulighet til å sjekke med. Innovasjon Norge har en eksportavdeling man kan sparre med.
Sjekk hos Amazon hvordan konkurransesituasjonen er i din kategori i de etablerte markedene. For at du skal kunne ta eierskap til egen merkevare, må du bevise at du er juridisk merkevareier i det gjeldende markedet man operer i.
Har man skaffet seg juridisk eierskap til sitt eget brand, kan man sørge for at alle selgere i Amazon som selger dine produkter må linke til de produktene med alt innhold man selv har laget, slik at man slipper at selgere bruker dårlige/manglende bilder og innhold.