ANFO utfordret Facebook

Fredag den 12.juni hadde vi Facebook på besøk. Vi inviterte Facebook til å svare på spørsmål som var sendt inn av ANFO sine medlemmer. Rune Paulseth og Nina K. Hareide-Larsen fra Facebook svarte på spørsmål og møtet ble ledet av ANFOs Jan Morten Drange.

Litt av bakteppet for denne seansen er at digital markedsføring har gitt oss mange muligheter, men også mange utfordringer. Når disse nevnes har Facebook veldig ofte dukket opp. Vi i ANFO har ofte tatt tak i disse problemstillingene der personvern og tillit er gjengangere.

I forkant av webinaret hadde vi bedt om innspill og spørsmål fra våre medlemmer. Mange var spent på hva Facebook hadde å si. Hele seansen er lagt ut på ANFOpodden. Podcast nederst i saken.

Noen av spørsmålene som annonsørene ønsket svar på er disse:

  • Er det mulig å nå målgruppen på en relevant måte uten å plage folks rett til privatliv?
  • Selv med lav tillit er Facebook nesten alltid «given» i hver medieplan. Hvorfor er annonsører så avhengig av dere når norske medier har de samme brukerne, høyere tillit og et tryggere miljø å være i?

I løpet av seminaret kom det også inn to spørsmål som vi ikke rakk å ta opp:

Spørsmål: Mange offentlige virksomheter har fremdeles en policy på at de ikke skal sponse innlegg på Facebook. Eksempelvis kommuner og etater. Er det mulig for denne typen virksomheter å få ut budskapet sitt uten å bruke penger? Og hvis ikke, bør de da droppe hele kanalen med mindre de er villige til å endre policy?

Svar: Samtidig som vi ser at mange offentlige instanser har sett verdien av Facebook som annonseplattform, er det definitivt fremdeles også slik at man kan nå ut organisk. Hvordan innholdet er laget veier tungt inn på hvordan man når ut. En video vil for eksempel som regel spre seg bedre enn en ren tekst-post.  I motsetning til slik Facebook fungerte for noen år siden, kan man i dag ikke regne som sikkert å treffe flesteparten av dem som følger en side med organisk innhold. Imidlertid mangler det jo absolutt ikke på at organisk innhold sprer seg veldig godt i nyhetsfeeden. Faktisk er det aller meste innholdet brukerne ser nettopp organiske poster som har spredd seg slik algoritmen anser som mest relevant, og jeg tror de aller fleste av oss daglig opplever at vi både får interessant innhold fra sider vi følger og sider vi ikke visste om men finner glede i å se. Når det er sagt, er det helt klart at dersom man skal ha kontroll på å nå ut til en spesifikk målgruppe på plattformen vår er det annonsestyringsverktøyet som sikrer dette.

Spørsmål: Hei, Har Rune eller Nina noen tanker om loven som ble vedtatt i går som gir E-tjenesten rett til å drive med masseinnhenting og lagring av metadata som krysser grensen til Norge. I dagens teknologi-samfunn vil det i praksis si nærmest all datatrafikk.

Svar: Her vil jeg kun henvise til vårt generelle prinsipp om at vi ikke deler personsensitive data.

Se video øverst i saken.

Hør hele podcasten:

Abonnér på ANFOpodden via AppleSpotify, Podchaser eller Spreaker

Del dette innlegget: