ANFO Corona Tracker_måling 1_Side_3_Bilde_0001

ANFOs korona-tracker

Annonsørene om koronautbruddet: 57 % er betydelig påvirket og 13 % forventer positive effekter.

Vi har gjennomført en undersøkelse for å gi våre medlemmer, og markedet forøvrig, innsikt i hvordan den utfordrende situasjonen vi står i påvirker oss som markedsførere. Dette er prosjektets første måling. Undersøkelsen vil gjentas regelmessig og vi vil slik kunne følge utviklingen med denne målingen som utgangspunkt.

1. MÅLING: 20. TIL 22. MARS 2020 

6 av 10 annonsører er betydelig påvirket 

Vi er alle påvirket av det som nå skjer rundt oss. På spørsmål om man er påvirket av koronautbruddet sier 57 % at man er betydelig påvirket. Her sier 32 % at man er moderat påvirket.

– I praksis er vi alle påvirket. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende, sier Håvard Rønnevig Bakken, fagansvarlig for undersøkelsen i ANFO.

13 % forventer positive effekter 

På spørsmålet om man i nær fremtid forventer negative effekter for egen virksomhets drift og resultater sier 45 % at man forventer betydelige negative effekter. Det er her faktisk 13 % som sier at man forventer positive effekter i lys av denne krevende situasjonen. Situasjonen er altså ikke like negativ for alle. 

86 % har allerede justert markedsplanen

Vi ser at majoriteten vil justere markedsplaner og aktiviteter. Hele 86 % har allerede gjort det. På direkte spørsmål om man kutter i markedsføringsinvesteringene sier 58 % at man allerede har gjort dette, mens 37 % sier at man ikke har gjort dette.

– Hvordan dette utvikler seg vil være interessant å følge med på. Det er mye teori som viser at det er lurt å holde markedsføringstrykket oppe i vanskelige tider. Om ikke annet at man kutter mindre enn konkurrentene for å komme styrket ut på andre siden av krisen, sier Jan Morten Drange i ANFO. 

Få flytter pengene til norske medier 

Hvordan pengene fordeles er det mange som er opptatt av. Både i gode og litt mer utfordrende tider. I lys av en pågående debatt i bransjen, hvor også ANFO har uttalt seg, har vi spurt hvorvidt man i denne situasjonen har flyttet reklamekroner fra internasjonale plattformer til norske media. Kun 7 % har hittil gjort dette.

Fakta og bakgrunnsinformasjon

ANFO Annonsørforeningen er en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere. Vi arbeider systematisk og målrettet for å påvirke reklame- og mediemarkedet og myndighetene på vegne av våre medlemmer, som er store og små bedrifter i de fleste bransjer.

Undersøkelsen er gjennomført 20.-22. mars av ANFO og utvalget er hentet fra ANFO sin database. Undersøkelsen er gjort som en online survey ved hjelp av QuenchTec. Totalt inngår 108 respondenter (alle annonsører) i underlaget.

Fakta om utvalget

47 % driver med netthandel
50 % er merkevarer/leverandører
31 % er handels/kjededrifter
19 % er annen virksomhet
50 % har over 50 millioner i markedsføringsbudsjett

Last ned undersøkelsen  

Bruk gjerne undersøkelsen ved å oppgi ANFO og ANFO korona-tracker som kilde.

For spørsmål om undersøkelsen kontakt:

Håvard Rønnevig Bakken: havard.bakken@anfo.no

Jan Morten Drange: jan.morten@anfo.no

*

Les mer om korona-trakkeren i media:

Journalisten

Media24

Kampanje

Del dette innlegget:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker