ANFO Effekt 2019 er gjennomført. Kåring av Norges beste markedsføringskampanjer var den 13. februar på Wallmans i Oslo. Vi gratulerer til alle vinnere og serverer den komplette listen over alle som var innom seierspallen i løpet av kvelden.
Det er åtte år siden vi første gang på egen hånd dro i gang konkurransen, etter å ha undersøkt og vurdert det som finnes av effektkonkurranser rundt i verden. Vi har nå en database av nærmere 1000 caser. Her ligger mye læring!
ANFO har fått pris i WFA World Federation of Advertisers blant 60 tilsvarende organisasjoner for utviklingen av en egen effekt konkurranse isteden for å ta snarveien via Effie som de gjør i mange andre land, sier ANFOs Jan Morten Drange.
– Skal vi bli flinkere må enda flere der ute tenke enda riktigere. Det skal ikke være vanskelig å sende inn en case. Men det skal og er vanskelig å vinne, fortsetter Jan Morten. Vi har gått for bredde i korstoget for effektiv kommunikasjon. Vi er virkemiddeluavhengig, geografisk uavhengig, vi får caser fra forskjellige byråer og miljøer så vel som fra kundene selv. Vi setter læring og kompetanseheving i system.
– Denne kvelden er som julaften og nyttårsaften for alle som er opptatt av markedsføringseffekter, sier Håvard Rønnevig Bakke, fagansvarlig for ANFO Effekt.
– Det er en ære å være med og kåre årets beste markedskampanjer; en oppgave jeg er ydmyk ovenfor da det ligger mye hardt arbeid og mye kompetanse bak hver av disse kampanjene, sier årets jurygeneral Jaroslava Juricova-Olsen i Salmon Brands, og legger til at ANFO Effekt er en fantastisk arena for læring og kompetanseheving og jeg håper at enda flere velger å delta i konkurransen.
Disse vant ANFO Effekt 2019:
Hederspris: Årets birøkter
DNB
Fra våre statutter kan vi lese: Hedersprisen Årets Birøkter kan tildeles en person eller virksomhet som har vært en ekstraordinær bidragsyter til bransjens faglige utvikling generelt, og til ANFO Effekt spesielt. Over flere år.
Årets birøkter går i år til noen som har preget ANFO Effekt i alle år. De har faktisk vært på vinnerlistene med en eller flere utmerkelser hvert eneste år siden starten. Årets Birøkter går til noen som har inspirert oss, sjarmert oss og begeistret oss over mange år. Vi er mange som har latt oss inspirere av kreativ og effektiv kommunikasjon fra denne virksomheten. Ofte i et ganske nytt kategorispråk i en kategori som mange tidligere opplevde som ganske kjedelig. Årets Birøkter 2019 er DNB eller mer presist DNB sin Markedsavdeling.
Grand Prix
Granka, Granka, Granka! Finn.no
Juryens begrunnelse: Årets Grand Prix vinner går til en aktør som leverer utsøkt markedsarbeid og veldokumenterte resultater. Caset er en fryd å lese. Til tross for sterk konkurranse, har årets edleste metallvinner klart å trenge gjennom det tette skydekket – med en solstråle av en kampanje.
Grand Prix vinneren har i en tid med økt flyskam likevel klart å øke salget. Musikkvideoen har blitt en viral hjertevarmer. Barna nynner og elsker låta. Hetere resultater skal man lete lenge etter! Vi gratulerer finn.no med «Best in class 2019»!
Kantars Innsiktspris
Kampanjen: DNB Kapitalgapet
Med Innsiktsprisen ønsker vi å hedre noen som åpenbart ikke har hatt flaks, men hvor en effektiv kreativ ide har hatt sitt utspring i et godt strategisk innsiktsarbeid, der man virkelig har forstått markedet og forbrukerne. Kantar TNS er stolte over å hvert år kunne dele ut Innsiktsprisen på ANFO Effekt og gratulerer DNB med velfortjent pris!
Juryens begrunnelse: Det er mye godt innsiktsarbeid i årets ANFO Effekt, men ett case står klart ut. Her har man virkelig gravd dypt og bredt for å avdekke og belyse et samfunnsspørsmål av stor betydning. Innsikten er tilgjengeliggjort allmennheten og man har har satt samfunnsspørsmålet på den politiske og kommersielle agendaen.
Bauer Medias Merkevarepris
Codan Forsikring
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av Bauer Medias Merkevarepris illustrerer på en fremragende måte viktigheten av å både tenke kortsiktig og langsiktig i markedsarbeidet. Caset viser til svært god effekt av å flytte fokus fra kun kortsiktige salgsaktiviteter til langsiktig, konsistent merkevarebygging. Spesielt imponerende er dette fordi vinneren opererer i en svært konkurranseintens bransje ofte preget av et kortsiktig fokus på pris. Juryen er imponert over den teoretiske tilnærmingen vinneren har lagt til grunn for utforming av optimal mediemiks og ikke minst evnen til å tørre å ta valget og stå i det over tid. Årets vinner er modig! Vi gratulerer en liten utfordrer i stor vekst – Codan Forsikring med Bauer Medias Merkevarepris.
Kategori: Smart Singel
Gull
Granka, Granka, Granka! : Finn.no
Med: Morgenstern, RED Dentsu X
Juryens begrunnelse: Årets gullvinner i SMART Singel går til en aktør som leverer utsøkt markedsarbeid og veldokumenterte resultater. Caset er en fryd å lese. Til tross for sterk konkurranse, har årets edleste metallvinner klart å trenge gjennom det tette skydekket – med en solstråle av en kampanje. Gullvinneren har i en tid med økt flyskam likevel klart å øke salget. Musikkvideoen har blitt en viral hjertevarmer. Barna nynner og elsker låta. Hetere resultater skal man lete lenge etter! Vi gratulerer finn.no med GULL!
Sølv
Blås i plast – Kan et upopulært bærekraftstiltak lønne seg? : McDonald’s
Med: OMD, Nord DDB
Juryens begrunnelse: Årets sølvvinner i SMART Singel skiller seg fra mange av de andre innsendte casene gjennom ikke utelukkende å fokusere på harde mål. De tar dristige valg og fokuset ligger et godt stykke unna merkevareidentiten vi forbinder med denne aktøren. Selv om kritikken hagler velger man likevel å «stå i det», dette betaler seg og kampanjen kan vise til svært gode resultater. Kort og godt et nydelig stykke håndverk som premières med pallplass! Gratulerer McDonalds!
Bronse
Slik fikk Sparebanken Vest mer enn 6.000 nye eiere i løpet av en uke : Sparebanken Vest
Med: Schibsted Brand Studio, Schibsted Marketing
Juryens begrunnelse: Årets bronsevinner i SMART Singel er tvers igjennom et svært godt skrevet case som oser av solid og godt håndverk. Juryen er imponert over alt fra den gode innsikten om marked og målgruppe, soleklare mål, klok gjennomføring og ikke minst svært gode resultater. Vinneren har bevisst valgt å kommunisere med målgruppen på en annerledes og mer leken måte enn hva som er standard i bransjen. En personlig tvist og skreddersydd bruk av lokale medier har uten tvil vært avgjørende for resultatene. Vi gratulerer Sparebanken Vest!
Diplom
DNB Kapitalgapet : DNB
Med: Try
Juryens begrunnelse: Ofte er det virkemidlene man bruker som gjør kampanjen. Men her er det hva man har utelatt som gir effekten. Ved å fjerne alle mennene i Kapitals 400 rikeste oversikt (kåring) får man fokus på Kapitalgapet som gav en kickstart på for #hunsparer kampanjen med masse pr og samfunnsdebatt. Juryen mener at kreativiteten bak dette caset fortjener et diplom.
Black Week på Folkelig Vis : OBS
Med: PHD, Drum
Juryens begrunnelse: OBS har oppnådd fantastiske resultater i den mest konkurransepregede perioden av året. De har beviselig klart å ta markedsandeler under Black Week som er en stor bragd å få til. Kandidaten benytter folkelig og troverdig innhold skreddersydd til 32 lokale områder. Løsningen er smart og det er en veldig god match mellom medievalg og annonsør. En jovial kampanje som har sjarmert seg til diplom. Vi gratulerer Coop Obs!
422 livreddende Facebookfilmer : Røde Kors
Med: Try, Try Opt, Try Apt, Try Film, Carat
Juryens begrunnelse: 4 av 10 tør ikke å gi førstehjelp i livstruende situasjoner. Noe måtte gjøres! Dette er ypperste klasse av kreativt arbeid og storytelling. Juryen ønsker videre å trekke frem god bruk av data og en glimrende idé. Man har tydeligvis maktet å vinne folks oppmerksomhet samt endret folks holdninger knyttet til førstehjelp. En livsviktig sak! Juryen gratulerer Røde Kors med diplom i SMART Singel!
Handelshøyskolen BI tok regi på fremtiden : Handelshøyskolen BI
Med: Los&Co, The Film Agency Oslo
Juryens begrunnelse: Ett case som demonstrerer hvordan god forståelse av målgruppen, i kombinasjon med merkevarens kulturelle kontekst, er med på å skape relevant og troverdig kommunikasjon. I et utfordrende marked klarer Handelshøyskolen BI å oppnå både oppmerksomhet og engasjement hos en ung, krevende og målbevisst målgruppe. Juryen lar seg imponere av de kreative uttakene og variasjonen i kommunikasjonen. Dette i kombinasjon med nøye planlagt og gjennomførte medieuttak. Rett og slett godt håndverk fra A til Å, som til syvende og sist også leverer på tydelig definerte KPIer. Juryen gratulerer BI med velfortjent diplom.
Kategori: Smart multi
Gull
Fra pris og datamengde til emosjonelle historier som løser reelle kundebehov : Telenor
Med: Pol, Starcom
Juryens begrunnelse: Eksepsjonelt godt dokumentert case. Et case som beviser økt effekt gjennom økonometri og kun mediedrevne direktesalg. Ambisiøse kommunikasjonsmål som alle er nådd og en kompleks medieplan som er nøye orkestrert. Her hopper man ikke på pris- og produktkjøret, selv med sviktende salgstall, men lanserer en tjeneste som støtter merkevaren. Det er herlig å se at veien til mål ikke alltid er enkle salgskampanjer på pris og produkt. Svært godt markedsarbeid som forsvarer premiumposisjonen, og som rettferdiggjør en høyere pris. Juryen gratulerer Telenor med gull i SMART Multi!
Sølv
Noe å se frem til : McDonald’s
Med: OMD, Nord DDB
Juryens begrunnelse: Et svært bra case med en utsøkt moderne tilnærming i innsiktsfasen som viser stor forståelse for både lange og korte effekter. I uttaket klarer de å skape en helhet som påvirker begge både korte og lange effekter. Den nærmeste konkurrenten etablerer flere restauranter, men McDonalds stjeler markedsandeler – helt nydelig jobbet. Juryen er imponert og gratulerer McDonalds med sølv i SMART Multi!
Bronse
På Innsiden av det Norske Folk : Kondomeriet
Med: Pol, Mood communication
Juryens begrunnelse: Dette er virkelig smart kommunikasjon, i flere kanaler, med høy vanskelighetsgrad. Respektabelt at de ikke kun snakket om å stjele andeler fra konkurrentene, men også om å kategorievekst. Elegante kreative nytenkende løsninger som førte til massiv viral spredning. En spredning som beviser at kreativ og spennende reklame fortsatt kan gjøre jobben! Fantastiste resultater! Juryen lar seg imponere. Gratulerer!
Diplom
Hvordan en total restrukturering av merkevaren løftet SATS til nye høyder : SATS
Med: Anorak, Carat, The North Alliance / Evidence
Juryens begrunnelse: Dette er meget imponerende håndverk fra a til å. Her har man ikke valgt en eneste snarvei. Veldig god forklaring av mediestrategien samt rollen til det taktiske og merkevarebyggende. Konseptet er tatt ut på en konsistent måte gjennom hele kundereisen. Svært bra bruk av data for distribusjon av budskap digitalt. Kort og godt en betydelig og sterk reposisjoneringsjobb med både internt og eksternt. Juryen ønsker å hedre SATS med diplom for svært godt markedsarbeid!
Crazy baking christmas : Toro / Orkla Foods
Med: OMD, Orkla Design
Juryens begrunnelse: Toro lykkes med å posisjonere et tradisjonelt produkt med ny vri i en travel sesong som generelt er fylt med mye støy. Juryen ønsker videre å berømme selvinnsikten. Strategien er dristig. Her har man virkelig truffet en nerve, nemlig gi barnefamilier mer tid i julestria – med kaker barna faktisk liker. Superbra! Juryen gratulerer Toro med diplom i SMART Multi.
Fra Statoil til Equinor. Historien om å bytte navn på Norges største selskap. : Equinor
Med: IUM, Try, Ipsos
Juryens begrunnelse: En svært risikabel øvelse. Her kan man lett tenke seg konsekvensene hvis man ikke lykkes. Men, Equinor lykkes med omleggingen. Uttakene bærer høy kvalitet. Resultatene er ambisiøse men man har kommet i mål med flagget til topps! Juryen ønsker å hedre Equinor med diplom for et stykke sterkt og imponerende markedsarbeid!
MENY Netthandel: Gjør det enklere for flere å spise bedre : MENY
Med: Kitchen, Carat, Gambit, Making Waves
Juryens begrunnelse: Gjennomgående meget solid, gjennomtenkt, godt dokumentert case med svært solide resultater. Ekstremt sterk forklaring av mål, utfordringer og konkurrentanalyse. Juryen liker at caset er tuftet på selve kjernen i det Meny forsøker å være – Et kvalitetsalternativ i hverdagen. Caset viser et tydelig målhierarki og hvordan det henger sammen. Alle tiltak drar i samme retning. Initiativet og endringer i virkemiddelbruk skapte en helt ny påvirkningsflate og kanal. Resultatene taler for seg selv. Juryen gratulerer Meny med diplom i SMART MULTI!
Kategori: Ny
Gull
Lansering av Peppes i frysedisken : Scandza / Synnøve Finden
Med: Morgenstern, Vizeum
Juryens begrunnelse: Årets gull vinner i kategorien NY har tydelige og gode mål, kloke valg rundt virkemiddelbruk, åpenhet og kreative kampanjeuttak sørget for mat på bordet i mange norske hjem i 2019. Caset viser også verdien av å spille på sine styrker, hvordan gjøre de relevante i en ny kontekst. Mange vil kanskje si at å lansere et kjent pizzaresturantmerke i frysedisken er en logisk lansering, Men logisk er uansett ikke det samme som lett – iallfall ikke når du skal i pizzakrigen mot andre giganter. Gullet i årets Anfo Effekt i kategori NY går til caset «Lansering av Peppes i frysedisken».
Sølv
Verdens første saftis uten kalorier : Lerum AS og Hennig Olsen Is
Juryens begrunnelse: Lerum & Henning Olsen imponerer med et grundig strategisk og innsiktsdrevet fundament som juryen satt pris på fikk sin rettmessige plass i casebesvarelsen. Når lanseringen samtidig var et samarbeid mellom to selskaper var det befriende å følge logikken i hvordan de sammen kom frem til produktet og dets navn/posisjonering. Med neste Zero kroner i markedsbudsjett ble PR aktivt brukt for å bygge kjennskap og prøving med bunnfrosne, mener bunnsolide salgsresultater. Sølvet i årets Anfo Effekt i kategori NY går til caset «Verdens første saftis uten kalorier – Zeroh»
Bronse
Fra Statoil til Equinor. Historien om å bytte navn på Norges største selskap. : Equinor
Med: IUM, Try, Ipsos
Juryens begrunnelse: Årets bronsevinner i NY er et selskap de aller fleste kjenner til, og har en mening om. Juryen likte den strategiske forankringen og den tydelige tilnærmingen til hvordan nå målene. Her er det utvilsomt gjort godt håndarbeid fra A-Å. Oppgaven var stor og kompleks, trolig større enn hva en ramme på 1 000 ord gir rom for å synliggjøre, og selv om ikke alle hadde innsyn i hvorfor man valgte som man valgte så hadde veldig mange en mening om valget. For når Norges største selskap endrer navn er meningene mange, men dette gikk som smurt. Bronse i årets Anfo Effekt i kategori NY går til Equinor.
Diplom
Nå kommer Foodora til byen! : Foodora
Med: We Are Live
Juryens begrunnelse: Det første diplomet i kategori Ny sjarmerte juryen med lokale tvister og kuriositeter på uttakene. Med begrensede rammer ble det gjort både kloke valg og brukt kloke ord for å treffe de man faktisk kunne levere til. Resultatet ble over målsatt på app-nedlastninger, bestillinger og ganske mange mil på sykkel for Foodora budene. Diplomet går altså til caset «Nå kommer Foodora til byen».
Temptation – en verden full av boblende fristelser : Stratos / Orkla Confectionary & Snacks
Med: OMD
Juryens begrunnelse: Dette andre diplomet i kategorien NY imponerte like mye som det smakte godt. Dette er ett case som bobler over av kreativitet. Samt med ett særdeles dyktig arbeid med både innsikt og kompetanse innenfor denne sukkersøte kategorien – vi lar oss imponere. Diplomet går til Temptation – en verden full av boblende fristelser.
Kategori: Vekst
Gull
Skyr® 10 år! – våge og ville, for så å vinne! : Q-Meieriene / SKYR
Med: OMD, Los & Co, Grid, Opinion
Juryens begrunnelse: Årets gullvinner i kategorien Vekst har imponert juryen med sin evne til å posisjonere seg som en reell utfordrer i yoghurtmarkedet – en tøff kategori styrt av en sterk markedsleder over mange år. Med systematisk og målrettet arbeid i alle deler av verdikjeden, hele tiden med forbruker i sentrum, har Skyr gått fra å være en ukjent merkevare med et ukjent produkt til å bevise sin plass både i butikk og i forbrukernes hjerte. 10 år med vekst i både volum og verdi er et bevis på at kontinuerlig utviklingsarbeid basert på samarbeid med forbruker belønnes. Vi gratulerer Skyr med gull.
Sølv
Fra irrelevant og usynlig til relevant og synlig: Hvordan maksimere effekten av et digitalt innholdsløp : Finansforbundet
Med: Kitchen
Juryens begrunnelse: Årets sølvvinner i kategorien Vekst vekker interesse og engasjement hos juryen med en tydelig utfordring i et vanskelig marked. Det å lykkes med en aktiv rekrutteringsstrategi hos en lite tilgjengelig målgruppe i et marked i nedgang, er ingen enkel oppgave. Dette har vært et av casene med høyest vanskelighetsgrad, og har likevel lykkes med å med klare mål og en leken tilnærming til gjennomføring. Juryen er imponert over både strategi, konsept og uttak. Caset viser en tydelig sammenheng mellom tiltak og resultater. Fokuset på en ny målgruppe med ny kommmunikasjon og kanalmix har gitt svært gode resultater. Vi gratulerer Finansforbundet med sølv!
Bronse
MENY Netthandel: Gjør det enklere for flere å spise bedre : MENY
Med: Kitchen, Carat, Gambit, Making WavesJuryens begrunnelse: Bronsen i kategorien Vekst går til et usedvanlig godt skrevet case. Det er lett å se for seg strategisamlingen hvor det ble diskutert hvordan møte konkurransen fra lavprisaktørene, når de hadde distribusjon, endringer i handlevaner og mediebudsjetter på sin side. Motgrepet man valgte er sjeldent: Ikke head-on, men indirekte. Ved å utvikle en ny salgskanal på nett økte man tilgjengeligheten, og ved å påvirke lavprisbutikkenes kundegrupper tidlig i uka vokste man på deres bekostning, siden handlekurvene på nett er langt større. Manglende sentrallager ble snudd til en styrke ved å fremheve at butikkansatte plukket varene. Dette ga troverdighet i kommunikasjonen, og underbygger den overordnede posisjonen på utvalg og kvalitet. Vi vil gjerne spise bedre, og gratulerer Meny Netthandel med bronse!
Diplom
Codan Forsikring 2015-2019 En liten utfordrer i stor vekst : Codan Forsikring
Med: PHD, Los & Co, Fantefilm
Juryens begrunnelse: Et vel fortjent diplom i vekstkategorien går til en liten utfordrer i en kategori der det erfaringsmessig er vanskelig å skape store endringer. Diplomvinneren fulgte læreboka og tok tydelige strategiske valg både med å innse at for å vokse må man tiltrekke seg flere kunder med økt Share og voice, med et større fokus på å bygge kjennskap og vurdering med økte TV budsjetter, og med et konsept som opplevdes relevant i forbrukernes ulike livshendelser.
Caset viser på alle måter at «det enkle ofte kan være det beste», og kan inspirere mange andre aktører til å følge etablerte teorier for å skape vekst på en lønnsom måte. Gratulerer Codan!
Dr. Greve – det var en gang et lite såpestykke : Orkla Home & Personal Care
Med: OMD, Neue, Marvelous
Juryens begrunnelse: Diplomvinner i kategorien Vekst er en gammel merkevare som har blitt vekket til liv i en kategori som har vært svært konkurranseutsatt de seneste årene. Ved hjelp av svært målrettet arbeid, grundig innsikt og forståelse for kundebehovene så har denne merkevaren, tross en noe predefinert rolle, klart å etablere seg sterkt innenfor flere områder i kategorien. En modig revitalisering og imponerende arbeid gjennom hele verdikjeden over tid gir tydelige resultater. Vi gratulerer Dr. Greve med diplom!
Kategori: B2B
Bronse
Skilleark-konferansen 2019 : PowerOffice
Med: Morgenstern, Amidays
Juryens begrunnelse: Virkelig et forfriskende case i B2B kategorien. En meget kreativ og morsom løsning. Det er virkelig tøft å differensiere seg på en slik måte. Når så resultatene også er svært gode var ikke juryen i tvil; bronse i B2B kategorien 2019 går til PowerOffice!
Diplom
EnduroPower – et kraftfullt konsept : EnduroPower / Lilleborg / Orkla
Juryens begrunnelse: Et svært godt og gjennomarbeidet case fra Lilleborg. En sterk innovasjon som har gitt imponerende resultater – 3 dobling av salget og økningen i markedsandel. Markedsføring dreier seg i stor grad om å øke betalingsvilligheten. Dette caset er et flott eksempel på nettopp det! Juryen gratulerer renholdsgjengen i Lilleborg med diplom i B2B!
I tillegg kåret vi hvem som vinner deltakerplassen i:
Young Lions Marketer 2020
Vinnere: Henrik Norem og Mari Falkenberg fra Orkla Confectionery & Snacks
Juryens begrunnelse: Juryen har spesielt lagt vekt på presentasjonsform og den gode, røde tråden i besvarelsen. Vinnerteamets konsept er gjennomtenkt og står frem som noe som vil leve lengre enn et enkeltstående markedsføringsstunt – det kan lett spinnes videre på til nye ideer. Strategien er tydelig og kreativ, med fine uttak som uten tvil vil stå seg ut. Det nærmest lyser debatt av konseptet og løsningen vil helt klart bidra til å styrke WFPs kjennskap i Norge. Grattis til Henrik og Marie i Orkla!