Finn kraften i data

Riktig bruk av data kan hjelpe deg med å finne, vinne og utvikle kunder. På ANFO-konferansen «Datadrevet og direkte» ble vi servert tydelige bevis på at data kan gi et grundig beslutningsgrunnlag og suksess i kommunikasjon, kundeservice og salg.

– Det er fortsatt mange bedriftsledere som tar viktige avgjørelser basert på magefølelsen. Det er urovekkende, sa Liv Anne Holst, kommunikasjonssjef i Bisnode, og viste til undersøkelsen «Step up», utført av Kairos for Bisnode. Her avdekkes lederes største barrierer for å finne veien til bruk av data, og ta viktige avgjørelser om strategi, kommunikasjon og målrettet salg ­– basert på en god analyse.
– Ledere flest er handlingslammede. Når du skal gjøre enkle valg, så fungerer magefølelsen fint. Men ikke for store beslutninger om satsing og strategi, understreker Holst.

  • Én av tre har fortsatt ingen tanke om hvordan de kan bruke data og analyse i sin bransje i fremtiden. Det viser en undersøkelse som er gjort av Forrester for Bisnode.
  • 90 prosent av all data vi har tilgang på i dag, har tilkommet de siste to årene.
  • 55 prosent av bedriftsledere er enige i at evnen til å bruke data blir en forutsetning for å vinne i markedet i 2030.

Se hele undersøkelsen «Step up» HER

Bare halvparten har kunnskap om digitalisering

Undersøkelsen viser at kun 51 prosent av toppledelsen vet hva digitalisering betyr.
– Data er et ledelsesspørsmål. Det må bli en del av strategien. Vi ser at mange fortsatt bare er i startgropa, forklarer kommunikasjonssjefen i Bisnode.

«Tilgangen på data er ikke et problem. Det er evnen til å strukturere og finne de datene som virkelig gir verdi.»

 
I en trappemodell for datadrevet modenhet viser undersøkelsen at 16 prosent henger etter, 27 prosent er nysgjerrig på å jobbe mer systematisk med datainformasjon, mens kun 25 prosent har full oversikt og struktur på sine data. 22 prosent tar de fleste beslutninger basert på data og analyse, og 17 prosent bruker data og analyse systematisk.

Thon Hotels og Nettbil var to av de som viste gode eksempler på at innhenting og strukturering av data har endret både retning og strategi. Kommunikasjonskonseptet «Thon tester» ble en vekker og et veiskille for hvordan Thon jobber med merkevarebyggingen og direktedialogen med sine kunder. Brukernes egne erfaringer ble gull verdt, og ga et løft i digital trafikk og synlighet. Og ny og verdifull informasjon om kundene!

Tenk holistisk!

Kathinka Sommerseth, markedsdirektør i Storebrand påpekte med tydelighet at vi må tenke mer holistisk på hvordan vi jobber med markedsføring. Vi må forstå helheten som kunden er en del av, og hva de er opptatt av. Storebrand bruker mye data i markedsføring for å skape effekt.
– Vi må ta eierskap til teknologien og finne ut hvordan teknologien skal hjelpe oss på en best mulig måte, mener Sommerseth.

Personlig reise med Norwegian

Norwegian presenterte hvordan de har lykkes i CRM-arbeid for å bruke nyhetsbrev som en atferdsbasert kommunikasjonskanal. Data de allerede hadde ble nøkkelen til suksess for personifiserte budskap.

– Vi brukte først og fremst data vi hadde fra før. Timing ble en viktig faktor som vi kunne legge til, forklarer Cecilie Helland-Evebø, head of Customer Engagement, og viser til at konverteringsgraden økte med hele 92 prosent på utsendelser til kundene. Sammen med Kjetil Eik Løvlie, Head of Marketing Personalisation forklarte hun hvordan Norwegian metodisk har jobbet for å personalisere kommunikasjonen ved hjelp av data.

DSC03616_Norwegian
Kjetil Eik Løvlie, Head of Marketing Personalisation hos Norwegian fortalte hvordan de har jobbet metodisk for å personalisere kommunikasjonen ved hjelp av data.

Magi i data for Entur

Ricardo Fjellheim, rådgiver i RED Tactic forklarte hvordan de sammen med Entur gikk systematisk til verks for å få folk flest til å se hvor enkelt det er å reise kollektivt. Bruk av data ble nøkkelen til å oppnå kommunikasjonsmålet, og viser hvorfor digitalisering er en viktig ingrediens i et kommunikasjonskonsept. En stor jobb ble igangsatt for å finne et reisemønster for kunder som bor på utsiden av de store byene, og som ikke daglig er faste brukere av kollektivtrafikken i storbyene. Ved å pare Enturs data med tilgjengelig geodata og atferdsdata om event fra Ticketmaster, ble det magi.

Kunder forventer personlig service

Postnord er det gjort en stor satsing på kundeservice. Kristin Granlund i ProffCom og Amalie E. Vestbø, assisterende leder for kunderelasjon i Postnord viste hvordan de har jobbet med å øke servicegraden. Automatisering og digitalisering er avgjørende. Men: – Vi som kunder forventer personlig service, og det er det bare vi mennesker som kan gi.

DSC03477DSC03477
Kristin Granlund i ProffCom og Amalie E. Vestbø i Postnord.


Stjel ideen!

Carsten Gunnarstorp i ANFO var innom jussen for personvern som en stor barriere; hva kan vi – og hva kan vi ikke gjøre med data i markedsføringen? Denne usikkerheten er ofte showstopper for mange markedsførere og ledere. Han presenterte ideen om å samle alle samtykker i én app, slik at brukeren selv kan administrere sine tillatelser til hvordan personlig informasjon blir brukt, og oppsummerte med åtte fordeler for brukeren og sju fordeler for annonsøren.
– Hvis noen synes dette er en god idé, så kan dere i beste fall stjele den, sa Gunnarstorp, og utfordret folk i salen til å «ta» og utvikle ideen videre.

Fortsatt i tvil om bruk av infokapsler?

– Er du fortsatt i tvil om reglene for samtykke til bruk av cookies? Du er ikke alene! Christian Werner Skovly i Advokatfirmaet Føyen Torkildsen avsluttet med å forklare den viktige teorien: Hvilke krav og strategier gjelder for samtykker på nett i 2020.


– Det er fortsatt stor forvirring om hvordan informasjonskapslene, eller cookies, kan brukes. Det er strenge krav til bruk og deling av personopplysninger, og her begås det mange lovbrudd. Så, hvordan oppfylle krav til samtykke? Det er en forutsetning for bruk av informasjonskapsler at sluttbruker har samtykket til bruken. I samtykket må det være klart og tydelig hva slags informasjon som innhentes, formålet er med informasjonen; hva den skal brukes til, og hvem som skal bruke opplysningene. Den behandlingsansvarlige, den som står bak informasjonskapslene, må sørge for å holde seg på innsiden av personvernreglene.

Takk til alle foredragsholderne og til MetroBranding og Bisnode for god oppsummering!


Ta en kikk på andre konferanser og aktiviteter fra ANFO HERHusk at mesteparten er gratis for medlemmer.

Del dette innlegget: